mauricio balter
הדף מאת: מאוריסיו בלטר
אברהם יהושע השל, השבת - משמעותה לאדם בימינו,ירושלים-הרצליה חש"ד עמ' 39-42
שביתת נשק במלחמת הקיום
היום השביעי הוא מעין יום של שביתת נשק במלחמתו האכזרית של האדם למען קיומו, יום של הפוגה בכל ההתנגשויות האישיות והחברותיות, יום של שלום בין אדם לחברו ובין אדם לטבע, שלום בתוך האדם. ביום זה נחשב העיסוק בכסף לחילול הקודש, ביום זה אדם מכריז על אי תלותו באותו דבר שנעשה האליל הראשי בעולמנו. [...] השבת היא אפוא יותר מהפוגה במאבק הקיום [...] כל הנעלה והנשגב שבעולם מתאחד עם בורא עולם. זוהי השבת, האושר האמיתי של היקום.
אברהם יהושע השל, נאום בכנס דת וגזע, שיקגו 1963
הקב"ה נמצא בשושלת היוחסין של כל אדם
הקב"ה נמצא בשושלת היוחסין של כל אדם. או שהוא האב לכל בני אנוש או שאיננו אב לאף אדם. או שצלם אלוקים בכל אדם או שהוא נעדר מכולם.
אברהם יהושע השל, נאום בכנס דת וגזע, שיקגו 1963
יציאת מצרים החלה, אך היא רחוקה מלהסתיים
בכנס הראשון על דת וגזע, המשתתפים הראשיים היו פרעה ומשה. אלו היו מילותיו של משה: 'כה אמר ה', שלח את עמי...', בעוד שפרעה הגיב: 'מי הוא ה' אשר אשמע בקולו...'. התוצאה של ועידת הפסגה הזאת טרם הגיעה ליעדה. פרעה אינו נכון להיכנע. יציאת מצרים החלה, אך היא רחוקה מלהסתיים. למעשה, היה זה קל יותר לבני ישראל לחצות את ים סוף מאשר לשחור לחצות קמפוסים של אוניברסיטאות מסוימות... אולי הכנס הזה ראוי היה שייקרא 'דת או גזע'. אינך יכול לעבוד את אלוהים ובה בעת להביט על אדם אחד כאילו היה סוס... תכליתו של הכנס הזה היא בראש ובראשונה לבטא בבהירות את האלטרנטיבה החדה. העידותי בכם היום את השמים ואת הארץ: את הדת והגזע, החיים והמוות, נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים! (על פי דברים ל יט)... מהו אליל? כל אל שהוא שלי אך לא שלך, כל אל שאכפת לו ממני אך לא ממך, זהו אליל."
אברהם יהושע השל, אלוהים מבקש את האדם, עמ' 228
זכויות האדם ואלוהים
הצו המוסרי לא נגלה לראשונה על ידי אברהם אבינו או במעמד הר סיני. ראיית הרצח כמעשה פלילי ידועה הייתה לבני האדם לפני כן...גם רעיון הצדק האלוהי לא היה בלתי מוכר. החידוש היה הרעיון שהצדק הוא מחויבות לאלוהים, דרכו ולא רק תביעתו; כי אי-צדק אינו רק דבר-מה שאלוהים מגנהו כאשר הוא נעשה על ידי אחרים, אלא שזהו ניגודו המוחלט של אלוהים; כי זכויות האדם אינם אינטרסים של החברה המוגנים בחוק, אלא אינטרסים מקודשים של אלוהים.
אברהם יהושע השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, עמוד 36
שלוש דרכים המובילות אליו
קיימות שלוש נקודות פתיחה למחשבה על אלוהים; שלוש דרכים שמובילות אליו. הראשונה היא דרך תחושת נוכחותו של אלוהים בעולם, בדברים; השנייה היא דרך תחושת נוכחותו בתנ"ך; השלישית היא דרך תחושת נוכחותו במעשים המקודשים.