לדף הזה אין שם
הדף מאת: בועז ויזנר ואביב צזנה / המרכז החינוכי חנתון
עיסוק בשמות ממקורות יהודיים ולועזיים. קדושת שם ה', כוחו של השם, ומשמעותו.
שמירת השם
איסור (לא) תשא
לֹא תִשָּׂא אֶת-שֵׁם -ה' אֱלֹהֶיךָ, לַשָּׁוְא:
למקור השלם
and showing mercy unto the thousandth generation of them that love Me and keep My commandments.
כתב אות אחת ומחק אות אחת וכתב אות אחת ומחק אות אחת פסולה דכתיב: (במדבר ה, ל) ועשה לה הכהן את כל התורה הזאת
למקור השלם
If one wrote one letter and erased that one letter in water, and he then wrote one more letter and erased that one letter, it is unfit, as it is written: “And the priest shall execute upon her all this law” (Numbers 5:30). The entire passage must be written completely and only then erased, all at once.
דיון
שתי הטקסטים הללו מתעסקים באיסור ל"זלזול" בשם ה' - שמירת השם.
  • איזה דוגמאות אתם יכולים להביא לשמירת השם בחיים שלכם?
  • למה שמירת השם זה חשוב?
  • האם זה דבר טוב או רע?
ג'יי קיי ראולינג, מתוך: הארי פוטר ואבן הרחמים
"תקרא לו וולדמורט, הארי. השתמש תמיד בשם הנכון לדברים. פחד משם מגביר את הפחד מהדבר עצמו."

דמבלדור להארי
דיון
מה היה דמבלדור חושב על שמירת השם? והאם אתם מסכימים או לא?
כוח השם
(יא) וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם, וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל-אֶחָיו, וַיַּרְא, בְּסִבְלֹתָם; וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי, מַכֶּה אִישׁ-עִבְרִי מֵאֶחָיו. (יב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ; וַיַּךְ, אֶת-הַמִּצְרִי, וַיִּטְמְנֵהוּ, בַּחוֹל.
למקור השלם

הסברים
  • פירוש "רבינו בחיי": ויך את המצרי - ראוי היה משה מששת ימי בראשית לעשות המעשה הזה להרוג את המצרי, כי כחו של מצרי הוא כחו של קין, שהוא מצד הטומאה, ודע כי הכאה הזאת בלשון היתה, כי המית אותו ברוח שפתיו, וכן דרשו ז"ל... ושם המפורש של מ"ב אותיות היה, ויש בכתוב התעוררות על זה, וכן אמר דוד ע"ה (תהלים מ"ד), בך צרינו ננגח בשמך נבוס קמינו, ואמר זה על מ"ב אותיות, ועל זה נאמר (שם קמ"ח) כי נשגב שמו לבדו... (שם, ועיין שם עוד)
מושגים
  • שם מ"ב - שם מ"ב הוא משמותיו של הקב"ה, הנקרא בשם זה משום שיש בו מ"ב אותיות. מ"ב אותיות אלו הם ראשי התיבות של "אנא בכח". ענינו של שם זה הוא העלאה. שם זה גבוה יותר משם ע"ב.
And it came to pass in those days, when Moses was grown up, that he went out unto his brethren, and looked on their burdens; and he saw an Egyptian smiting a Hebrew, one of his brethren. And he looked this way and that way, and when he saw that there was no man, he smote the Egyptian, and hid him in the sand.
עוץ לי גוץ לי, עממי גרמני
עוץ לי גוץ לי
"אני אתן לך שלושה ימים, " אמר לו, "אם באותו זמן את מוצאת את השם שלי, אז אתן לך את הילד שלך."
...
בהתחלה היא אמרה_ "האם השם שלך קונרד?"
"לא"

"האם השם שלך הארי?"

"לא"

"אולי השם שלך הוא "עוץ לי גוץ לי?"

"השטן אמר לך את זה! השטן אמר לך את זה," קרא האיש הקטi ובכעסו הוא צלל רגלו הימנית כל כך עמוק באדמה שכל הרגל שלו נכנסה ולאחר מכן בזעם הוא משך רגל שמאל כל כך חזק בשתי הידיים שהוא קרע את עצמו לשניים.

מושגים
  • עוץ לי גוץ לי - עוץ לי גוץ לי (במקור הגרמני: Rumpelstilzchen, רוּמְפֶּלְשְׁטִילִצִכֶן; תורגם לעברית גם כפליגמד או אלדד ומידד בעור אחד) הוא אגדת עם גרמנית שהתפרסם לראשונה בקובץ המעשיות שנאספו על ידי האחים גרים בשנת 1812.
דיון
הטקסטים הללו מתעסקים בכוח השם
  • איזה כח יש לשמות (או מילים בכלל) בחיים שלנו?
  • מה ההבדל בין הכחות כיום והכוחות המתוארים בטקסטים?
  • האם אי פעם השתמשתם בכח הזה לטובה? לרעה?
משמעות השם
משמעות שמות - מסכת ברכות, דף ז עמוד ב
'רות' - מאי 'רות'? אמר רבי יוחנן: שזכתה ויצא ממנה דוד, שריוהו להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות.
מנא לן דשמא גרים? אמר רבי אלעזר: דאמר קרא (תהלים מו ט) "לכו חזו מפעלות ה' אשר שָׂם שַׁמּוֹת בארץ" אל תקרי 'שַׁמּוֹת' אלא שֵׁמוֹת.
למקור השלם
Continuing on the topic of names, the Gemara asks: What is the meaning of the name Ruth? Rabbi Yoḥanan said: That she had the privilege that David, who inundated the Holy One, Blessed be He, with songs and praises, would descend from her. The name Ruth [Rut] is etymologically similar in Hebrew to the word inundate [riva]. Regarding the basic assumption that these homiletic interpretations of names are allusions to one’s future, the Gemara asks: From where do we derive that the name affects one’s life? Rabbi Eliezer said that the verse says: “Go, see the works of the Lord, who has made desolations [shamot] upon the earth” (Psalms 46:9). Do not read the word as shamot, rather as shemot, names. The names given to people are, therefore, “the works of the Lord upon the earth.”
תלמוד בבלי, דפוס שוטנשטין, מסכת ברכות, דף ז עמוד ב
מהרש"א - אל תקרי שמות אלא שמות
מהרש"א: הכותב בﬠין ,יﬠקב (ד"ה אמרה לאה ראו כו׳) מבהיר: הקורא שם לילד הנולד, אינו ﬠושה כן מתוך נבואה. אלא, הקדוש ברוך הוא שם בפי הקורא שם מסויים הראוי לילד, אף שאין טעמו ידוע לקרוא השם. לאחר שנים, יש והמשמעות הנסתרת של השם מתגלית לכל. תופעה זו אינה מוגבלת לישראל בלבד. אף אצל גוי הקורא שם לבנו, שם ה' את השם המתאים בפיו (ראה למשל, אור החיים, שמות ב, י).
מובן, שאין שם האדם קובﬠ אם יהיה צדיק או רשﬠ. השם אינו מגביל את בחירתו החפשית של נושא השם. אלא, כפי שנאמר בזהר (בראשית נה, ב), למי שבוחר בטוב, השם גורם טוב, ולמי שבוחר לרע, השם גורם לרע. כלומר, שם האדם מכיל בתוכו תכונותיו ומדותיו, וממילא, גם מעשיו ופעליו, באשר הם פרי כל הנ"ל. אבל אין כל ספק שיש לאדם האפשרות להטות את מעשיו לכל כיוון אשר ירצה, הן לטוב והן לרע.
פטריק רותפוס, מתוך: The Wise Man's Fear, עמוד 126
"There are two things you must remember. First, our names shape us, and we shape our names in turn." He stopped his pacing and looked out at us. "Second, even the simplest name is so complex that your mind could never begin to feel the boundaries of it, let alone understand it well enough for you to speak it."

"יש שני דברים שאתם צריכים לזכור. ראשית, השמות שלנו מעצבים אותנו, ואנחנו מעצבים את השמות שלנו בתורם" הוא עצר את צעדיו והביט בנו. "שנית, גם השם הכי פשוט הוא כל כך מורכב שהמוח שלך לא יכול להתחיל להרגיש את הגבולות שלו, שלא נדבר על להבין אותו מספיק טוב כדי שתוכלו לדבר אותו."
דיון
אל פי הטקסטים הללו, איזו משמעויות מעניקים שמותינו? איך שם ה' נכנס לכל הסיפור הזה?
לכל איש יש שם, שירי זלדה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמ' 155, תשמ"ה
לכל איש יש שם/ זלדה
לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואמו
לכל איש יש שם
שנתנו לו קומתו ואופן חיוכו
ונתן לו האריג
לכל איש יש שם
שנתנו לו ההרים
ונתנו לו כתליו
לכל איש יש שם
שנתנו לו המזלות
ונתנו לו שכניו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חטאיו
ונתנה לו כמיהתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו חגיו
ונתנה לו מלאכתו
לכל איש יש שם
שנתנו לו תקופות השנה
ונתן לו עיוורונו
לכל איש יש שם
שנתן לו הים
ונתן לו
מותו.
© כל הזכויות שמורות ללמחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
הקטעים הללו מציגים את משמעות השם שלנו בחיינו
  • אל פי שירה של זלדה, איזו משמעויות מעניקים שמותינו?
  • האם זלדה הייתה מסכימה אם המהרש"א?
  • האם אתם מאמינים שיש משמעות כלשהי לשם שנבחר לכם?
  • האם אי פעם שקלתם לשנות את שמכם? למה?
  • אם היה ניתן לכם שם אחר, האם אתם חושבים שזה היה משפיע אליכם? כיצד?