המדבר כשלב מעבר בין תרבויות
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
לא בכדִי נדדו בני ישראל במדבר בין ישראל למצרים. המדבר, שלכאורה הוא שומם וריק, מכיל בתוכו למעשה חיים רבים וטומן בחובו געגוע. דף לימוד זה הוא חלק מדפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
מתי מדבר האחרונים
מתוך: מתי מדבר האחרונים, ח"נ ביאליק
קוּמוּ, תֹּעֵי מִדְבָּר, צְאוּ מִתּוֹךְ הַשְּׁמָמָה; עוֹד הַדֶּרֶךְ רָב, עוֹד רַבָּה הַמִּלְחָמָה. [...]

אִישׁ בִּלְבָבוֹ יִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהַּ דֹּבֵר:

לֵךְ! הַיּוֹם אֶל-אֶרֶץ חֲדָשָׁה אַתָּה עֹבֵר! [...]

מושגים
  • חיים נחמן ביאליק - (ראדי, רוסיה, 1873 - וינה, 1934) - הוכתר בשם 'המשורר העברי הלאומי'. למד בישיבת וולוז'ין, שם החל לכתוב שירה. השתקע בארץ בשנת 1924. כתב שירי ילדים, שירי אהבה וטבע, פזמון עממי, פרוזה, ואף עסק בעריכה ובתרגום. ערך ביחד עם י"ח רבניצקי את 'ספר האגדה'.
(יז) וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה: (יח) וַיַּסֵּב אֱלֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף [...]
And it came to pass, when Pharaoh had let the people go, that God led them not by the way of the land of the Philistines, although that was near; for God said: 'Lest the people regret when they see war, and they return to Egypt.’ But God led the people about, by the way of the wilderness by the Red Sea; and the children of Israel went up armed out of the land of Egypt.
רמב"ם, מורה נבוכים, חלק ג פרק לב
[...] שאי אפשר לצאת מן ההפך אל ההפך פתאום - ולזה אי אפשר, לפי טבע האדם, שיניח כל מה שהרגיל בו פתאום. [...]

מושגים
  • מורה הנבוכים - ספרו של רמב"ם "מורה הַנְבוּכִים" נחשב ל"פירוש הפילוסופי הסמכותי ביותר ליהדות", "יצירת מופת" המציינת "עידן חדש בפילוסופיה היהודית". הספר נכתב בערבית-יהודית וכתיבתו הסתיימה בשנת 1190 (בערך). "מורה הנבוכים" מציג את פרשנותו הרציונליסטית, השכלתנית, של רמב"ם בנושאים אמוניים מרכזיים, ובהם - בריאת העולם, נבואה, השגחה - במגמה להוכיח את ההתאמה בין הפילוסופיה ובין התורה. רמב"ם כתב את הספר עבור הנבוכים - אלו שלמדו גם את התורה כולה וגם את המדעים והגיעו לכלל מבוכה בשל הסתירות לכאורה בין האמונה למדע. "מורה הנבוכים" קנה לו עם פרסומו תומכים נלהבים לצד מתנגדים חריפים.
דיון
שירו של ביאליק מתאר את מסע בני ישראל במדבר, בדרכם ממצרים לארץ ישראל. מה תפקיד המדבר במעבר של בני-ישראל מתרבות מצרים למתן-תורה ולארץ כנען?
(א) מִזְמוֹר לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בְּמִדְבַּר יְהוּדָה: (ב) אֱלֹהִים אֵלִי אַתָּה אַשַׁחֲרֶךָּ צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם: (ג) כֵּן בַּקֹּדֶשׁ חֲזִיתִךָ לִרְאוֹת עֻזְּךָ וּכְבוֹדֶךָ:
A Psalm of David, when he was in the wilderness of Judah. O God, Thou art my God, earnestly will I seek Thee; My soul thirsteth for Thee, my flesh longeth for Thee, In a dry and weary land, where no water is. So have I looked for Thee in the sanctuary, To see Thy power and Thy glory. .
אנטואן דה סנט-אכזופרי, הנסיך הקטן, הוצאת הקיבוץ המאוחד, עמוד 71-72. 1998
יפים הם הכוכבים, בזכותו של פרח שאינו נראה לעין [...] יפה הוא המדבר. [...]
סוד יפיו של המדבר - העיר הנסיך הקטן - שהוא צופן אי שם בחובו מקור מים חיים.
דיון
מה תפקיד הצמא במדבר מבחינה תרבותית? האם יש היום צמא בתרבות הישראלית?
מתוך: חיים נחמן ביאליק, מתי מדבר האחרונים
מתוך: מתי מדבר האחרונים
יִמְתַּק לָמוֹ חֲלוֹמָם, חֲלוֹם רֹב בְּצָלִים, שׁוּמִים, דְּוָדִים מְלֵאֵי בָשָׂר רַבִּים וַעֲצוּמִים" [...]
זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים.
We remember the fish, which we were wont to eat in Egypt for nought; the cucumbers, and the melons, and the leeks, and the onions, and the garlic;
דיון
מה מכריע את הכף בהתלבטות בין הגעגועים למצרים והתקוה לארץ ישראל?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל