אלטרואיזם במשנתו של בעל הסולם
הדף מאת: ארז טרבלסי
קבלה ונתינה שלבים בהתפתחות האדם
בבלי בבא בתרא י:
תניא, אמר להם רבן יוחנן בן זכאי לתלמידיו: בני, מהו שאמר הכתוב (משלי יד) צדקה תרומם גוי וחסד לאומים חטאת? נענה רבי אליעזר ואמר: 'צדקה תרומם גוי'- אלו ישראל דכתיב 'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ'. 'וחסד לאומים חטאת'- כל צדקה וחסד שאומות העולם עושין חטא הוא להן, שאינם עושים אלא להתגדל בו.
ודעביד הכי לא צדקה גמורה היא?! [וכי העושה כן לא עשה צדקה גמורה?!] והתניא [והלא שנינו]: האומר סלע זה לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה לעולם הבא, הרי זה צדיק גמור! לא קשיא, כאן בישראל כאן באומות העולם.
It is taught in a baraita: Rabban Yoḥanan ben Zakkai said to his students: My sons, what is the meaning of that which the verse states: “Righteousness exalts a nation, but the kindness of the peoples is sin” (Proverbs 14:34)? Rabbi Eliezer answered and said: “Righteousness exalts a nation”; these are the people of Israel, as it is written: “And who is like your people Israel, one nation on the earth?” (I Chronicles 17:21). “But the kindness of the peoples is sin,” meaning that all the acts of charity and kindness that the nations of the world perform is counted as a sin for them, since they perform them only to elevate themselves in prestige, as it is stated: “That they may sacrifice offerings of pleasing aroma to the God of heaven, and pray for the life of the king and of his sons” (Ezra 6:10). Even though they donated offerings, they did so only for their own benefit. The Gemara asks: And if one acts this way, is it not full-fledged charity? But isn’t it taught in a baraita that one who says: I am contributing this sela to charity so that my sons will live, or if he says: I am performing the mitzva so that I will merit a share in the World-to-Come, this person is a full-fledged righteous person, as far as that mitzva is concerned, even though he has his own welfare in mind? The Gemara answers: This is not difficult. Here, the statement that he is considered absolutely righteous is with regard to a Jew; while there, the statement that such benefaction is not credited as charity is with regard to a gentile.
ר' יוסף קארו, מגיד מישרים, פרשת בראשית
מגיד מישרים לפרשת בראשית
אבל רזא דמילתא במה דאת מתרץ דנשמתין עד לא אתו לעלמא דמו למאן דאכיל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום דא אמרו נוח לו לאדם שנברא כלומר דגשמתן מיכספן מגרמייהו למיכל נהמא דמלכא בלא פולחנא ומשום הכי מתאוות למיתי לעלמא ונוח להם להבראות כדי למיפק מההוא כיסופא בעי למיתי להאי עלמא למתעסק בתורה ובמצות לעבדה ולשמרה ויכלון נהמא בלא כיסופא.