ערבית, עברית ולשון הקודש: הרב ישראל משה חזן
הדף מאת: רועי קדרי אונא
מגדל בבל
ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים. ויהי בנסעם מקדם, וימצאו בקעה בארץ שנער וישבו שם. ויאמרו איש אל רעהו: הבה נלבנה לבנים ונשרפה לשרפה! ותהי להם הלבנה לאבן והחמר היה להם לחומר. ויאמרו: הבה נבנה לנו עיר ומגדל וראשו בשמים, ונעשה לנו שֵם, פן נפוץ על פני כל הארץ.
וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל אשר בנו בני האדם. ויאמר ה': הן עם אחד ושפה אחת לכולם, וזה החילם לעשות, ועתה לא יבצר מהם כל אשר יזמו לעשות. הבה נרדה ונבלה שם שפתם אשר לא ישמעו איש שפת רעהו. ויפץ ה' אותם משם על פני כל הארץ, ויחדלו לבנת העיר. על כן קרא שמה בבל, כי שם בלל ה' שפת כל הארץ ומשם הפיצם ה' על פני כל הארץ.
And the whole earth was of one language and of one speech. And it came to pass, as they journeyed east, that they found a plain in the land of Shinar; and they dwelt there. And they said one to another: ‘Come, let us make brick, and burn them thoroughly.’ And they had brick for stone, and slime had they for mortar. And they said: ‘Come, let us build us a city, and a tower, with its top in heaven, and let us make us a name; lest we be scattered abroad upon the face of the whole earth.’ And the LORD came down to see the city and the tower, which the children of men builded. And the LORD said: ‘Behold, they are one people, and they have all one language; and this is what they begin to do; and now nothing will be withholden from them, which they purpose to do. Come, let us go down, and there confound their language, that they may not understand one another’s speech.’ So the LORD scattered them abroad from thence upon the face of all the earth; and they left off to build the city. Therefore was the name of it called Babel; because the LORD did there aconfound the language of all the earth; and from thence did the LORD scatter them abroad upon the face of all the earth.
דיון
  • איזו תופעה חברתית הסיפור מסביר? איך הוא רואה אותה?
  • מה לדעתך היה החטא של אנשי בבל?
שארית הנחלה, סימן רס"ב
השפה הראשונה
ספרי הכ"ד והתלמודים והמדרשים... הם ספרים ישראליים. לא כן הלשון שנשתמשו ממנה, היא הנקראת "שפה אחת לכולם" (בראשית יא, ו). כי היא הלשון שיסד אותה בורא השמים ונוטֵהם, רוקע הארץ וצאצאיה. והכינהּ וגם חקרהּ לכל באי עולם זרע אדם הראשון, כדי שישתמשו ממנה לבאר ולתאר ולהוציא מן הכח אל הפועל כל פרטי הבריאה הנשגבה למינהֵם במוצאֵהם למסעֵהם. ואלולי דור הפלגה, היא הלשון הזאת היתה אם כל חי עד היום ושפה זאת לכולם וצריכים לדבר בה כל צרכם, ולהוציא על ידה כל מחשבותם לדבורים נאותים לכל דבר ודבר ופרט ופרט, עד דקדוקם. אשר לא תחסיר בעולם המחשבות אפילו רעיון קטן שלא יוציאהו המדבר בה בדבור יפה ונאות לפי הרעיון.

מושגים
  • הרב ישראל משה חזן - (נודע גם בכינוי משי"ח) נולד ב-1808 בתורכיה ונפטר ב-1863 בלבנון. היה חבר בית הדין הגדול בירושלים, הרב הראשי של רומא, קורפו ואלכסנדריה. שלט בקבלה, בשפות שונות ובמדעי הטבע, ולחם ביהדות הרפורמית.


מילים
  • דור הפלגה - דור מגדל בבל, שבימיו התפלגו העמים והשפות
  • ספרי הכ"ד - התנ"ך, שיש בו 24 ספרים
דיון
  • מה הייתה השפה הראשונה? מה התכלית של שפה לפי הקטע?
  • מה המשמעות הדתית של התפיסה שהרב חזן מציג?
שארית הנחלה, סימנים ל"ב-ל"ד
השפה הערבית
הלשון הערבי הזאת אין על העפר משלהּ, כי היא צחה למאד מאד. ומפליאה במליצותיה. וממולאת בתרשיש שוהם וישפה מכמה מלות נחמדות, מדובר בם נכבדות. וגם עוזרת ונותנת יד אל המליץ, לדבר בה כל צרכו. ואם רעיוני המליץ ירבו כגלי ימה של אוקיאנוס, יעלו שמים ירדו תהומות - היא הלשון הצחה והמלאה וגדושה הזאת עולה עם המליץ בראש גלי רעיוניו, והיא תצא ותבוא לפניהם... להוציאם מן הכח אל הפועל ולהביאם אל המנוחה ואל הנחלה - זו הכתב והמכתב - בנקל עצום. ולא תחסיר בעולם המחשבות אפילו כטיפה מן הים, כי את הכל תמתיח ותשתיח על הנייר ועל הדפתרא כהרף עין לפי בקיאות המליץ בה...
שכל הלשונות הם שיבוש לשון הקודש. אבל כל חדא, לפי ריחוקה מטבור היישוב - היא ארץ ישראל תוב"ב - נשתבשה יותר, עד כי הפשיטה מעליה עור הורתה ולידתה. והערבי, להיותה קרובה אל מקורה, עמד טעם לשון הקודש בה וצורתה ותבניתה, וריחה לא נמר! ומה לנו להאריך עוד בשבח הלשון הנמרצת הזאת, אחרי כי הגאונים התירו ללמד תינוקות של בית רבן בבית הכנסת כתב ולשון ערבי עם לימוד התורה?

מילים
  • דפתרא - קלף או מחברת
  • כל חדא - כל אחת
  • תוב"ב - תבנה ותכונן במהרה בימינו. ראשי תיבות שמקובל להצמיד לירושלים או ארץ ישראל
  • נמר - הוחלף, מלשון תמורה
  • תינוקות של בית רבן - ילדים הלומדים תורה
דיון
  • במה הערבית דומה לשפה הראשונה? למה השפות דומות?
  • מה לדעתך הרב חזן יטען בנוגע לשפה העברית?
  • איזה רגש ומחשבות מעוררת בך פסיקת הגאונים?
שארית הנחלה, סימן ק"ב
ערבית ועברית
נזכיר מהשורשים הרוחניים אלוהיים, והם: ברוך, ארור, קדוש, טהור, טמא... ששום אומה לא יכלה להעתיק שורשי מילות אלה העתקה אמתית...
ולא תקשה עלינו בחייך מלשון ערבי, כי יש בו קדושה מה! וישמעאל אבי הערביים לקח לו מפי אברהם ראש משפחתינו ומעיין הברכות כמה עניינים אלוהיים מסטרא דימינא. וכמה מילות אלהיות רוחניות נשארו בלשונו, דבוקים לאמונת האחדות... ואומות אחרות? ולא כלום! ועל כן תבקש שורשי מילות רוחניות אלה וכיוצא בהם בלשונות בני יפת ולא תמצאם, כמו שלא תוכל למצוא בהם אותיות והברות העין והחית והקוף.

מילים
  • סטרא דימינא - צד הימין, הצד הרוחני החיובי
  • בני יפת - אנשי אירופה ותרבות המערב
דיון
  • מה השאלה המרכזית בקטע? מה דומה ומה שונה בין הקטע למקור הקודם?
  • אילו רעיונות שעלו במהלך הלימוד יכולים לשמש לשיח בין-דתי?
  • איזו נקודה מדברת אליך במיוחד?
כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד.
For then will I turn to the peoples A pure language, That they may all call upon the name of the LORD, To serve Him with one consent.