שאלה של זהות
הדף מאת: תניה רגב / עמותת יסודות
במהלך חייו יכול אדם להחזיק במספר זהויות, חלקן סותרות, מייצרות נאמנויות שונות או קשורות לקהילות מגוונות. האם חלקים אלו של הזהות יונקות כולם מיסוד מארגן אחד או שמא מדובר ברסיסי זהות המתלכדים יחד ברגע נתון? זו השאלה המונחת לדיון בדף לימוד זה.
שי צ'רקה, ישראל דיוקן עצמי, מקור ראשון תשעו
מיהו ישראלי? שי צ'רקה, ישראל דיוקן עצמי.
© כל הזכויות שמורות לשי צ'רקה
דיון
התבוננו היטב בתמונה,
ונסו לזהות את הדמויות השונות המופיעות בה,
את הקריקטורה כינה צ'רקה 'דיוקן עצמי',
האם זהו הדיוקן העצמי של הישראליות בעיניכם?
האם חלק מן הדמויות היו מתנגדות לדעתכם לדור בכפיפה אחת?
האם חלק מהדמויות מחזיקות עצמן בהגדרות שונות למושג 'ישראליות'?
מהו המכנה המשותף של כולם, למעט החיים במדינת ישראל?
האם ישנו מכנה מסוג זה?
דיון
מהי זהות?
מהם חמשת המרכיבים המשמעותיים ביותר בזהות שלכם?
האם ניתן לסדר אותם באופן הירארכי?
האם הם דומים למרכיבי הזהות של המשפחה שלכם? החברים? השכנים?
לאילו קהילות משייכים אתכם מרכיבי זהות אלה?
האם ישנה סתירה בין חלק ממרכיבי הזהות? כיצד תסבירו סתירה זו?
נתן שרנסקי ושירה וולוסקי-וייס, בזכות הזהות, הוצאת שלם, ירושלים תשע"ה, עמ' 6-7
מהי הקרקע עליה צומחת הזהות?
מהי זהות? קשה לנסח הגדרה יחידה. זהות עשויה להיות כרוכה בקשר שאדם חש להיסטוריה. היא עשויה להורות על הרצון כי ילדיו יהיו חלק מהיסטוריה זו, על הרצון לחנך אותם בכל מה הקשור לעבר מוערך כדי שיהיה חלק מעתידם. היא עשויה להורות על השתייכות לקבוצה דתית, לאומית או אתנית.
אחת מתכונותיה האוניברסליות של הזהות היא שזו מעניקה לחיים משמעות שמעבר לחיים עצמם. היא מציעה חיבור לעולם שמעבר לאני. דבר זה עשוי להתרחש על ידי התרועעות עם אנשים בעלי רקע דומה או זיקה דתית דומה, על ידי חיבור לדורות קודמים או על ידי השתייכות לאומה או לתרבות...
מבחינה מושגית ביסודה של הדמוקרטיה הליברלית ניצב הפרט. כל אדם הוא פרט שחונן בזכויות טבעיות והוא מסכים לחבור לפרטים אחרים במסגרת אמנה חברתית לתועלת הכלל. מטרת השלטון היא אפוא להבטיח את זכויות הפרט הללו.
ביסודה של הזהות, לעומת זאת, עומד החיבור לאחרים. הפרט מבין את עצמו במונחים של קהילה, לא רק כאדם עצמאי יחיד במינו אלא גם כפרט הקשור באחרים ומקיים עמם יחסים הסמכות הדדית...זהות במובן זה היא מעין אני קולקטיבי.
© כל הזכויות שמורות להוצאת שלם
www.shalempress.co.il
מתי שמואלוף, בת־שחר גורפינקל ועמרי הרצוג, צועקים את שמך בהרבה לשונות: על זהות היברידית. הכיוון מזרח 14.
זהות היברידית
התרבות מבקשת מחבריה להזדהות ותביעה זו מופנית כלפי הסובייקט באופן גלוי או סמוי; לעתים היא ניתנת לבקרה או לשליטה, ולעתים היא כפויה ובלתי-רצונית.
מסדר-הזיהוי שעורכת התרבות ...מאפשרת לאדם לזהות את העומד מולו;
היא מאפשרת לקהילה לסמֵן את השותפים בה, את ידידיה ואת אויביה.
הקיום ההיברידי מסכן את מסגרת ההתייחסות החברתית;
הוא מאלץ את הסובייקט ההיברידי להצהיר בכל פעם על מקטע של עצמיות,
על חלקיותה של הביוגרפיה האישית ועל תמונה לא ממצה של הקיום הפיזי.
דיון
קראו את שני המקורות שלפניכים ('על הזהות' ו'צועקים את שמך בהרבה לשונות: על זהות היברידית')
נסו להגדיר במשפט אחד את הטענה של כל אחד מהמקורות.
מהי נקודת המחלוקת בין שני המקורות?
איזה מן המקורות מתאר את חוויתכם כאנשים פרטיים? כחלק מקבוצה?
האם זהות היא שלמה ויציבה או אוסף של חלקים נתונים לשינוי?
יום אחד היה רבי יוחנן רוחץ בנהר.
ראה את ריש לקיש וקפץ לנהר אחריו.
אמר לו (רבי יוחנן): כוחך לתורה!
אמר לו (ריש לקיש): יופייך לנשים!
אמר לו (רבי יוחנן): אם אתה חוזר בך, אני נותן לך את אחותי שהיא יפה ממני.
קיבל עליו.
ביקש לחזור להביא בגדיו ולא יכול.
לימדו מקרא ומשנה, ועשאו אדם גדול.
יום אחד נחלקו חכמים בבית המדרש:
מאימתי מקבלין הסיף והסכין והפיגיון והרומח ומגל היד ומגל הקציר טומאה?
משעת גמר מלאכתם.
ומאימתי גמר מלאכתם?
ר' יוחנן אמר: משיצרפם בכבשן, וריש לקיש אמר: משיצחצחם במים.
אמר לו ר' יוחנן לריש לקיש: לסטים בליסטיטתו יודע ;
אמר ריש לקיש: ומה הועלת לי? שם "רבי" קראו לי, וכאן "רבי" קוראים לי.
אמר לו: הועלתי לך שקרבתיך תחת כנפי השכינה.
חלשה דעתו של ר' יוחנן, וחלה ריש לקיש.
באה אחותו (אשתו של ריש לקיש )ובכתה, אמרה לו: עשה בשביל בני! אמר לה: "עזבה יתמיך אני אחיה". - עשה בשביל אלמנותי! - אמר לה: "ואלמנותיך עלי תבטחו".
מת רבי שמעון בן לקיש.
היה ר' יוחנן מצטער אחריו הרבה.
אמרו רבנן: מי ילך להניח דעתו? - ילך ר' אלעזר בן פדת, ששמועותיו מחודדות.
בא וישב לפניו.
כל מה שהיה ר' יוחנן אומר, אמר לו: תניא דמסייע לך.
אמר לו ר' יוחנן: אתה כבן לקיש? בן לקיש, כשהייתי אומר דבר, היה מקשה לי עשרים וארבע קושיות, ואני תירצתי לו עשרים וארבעה תירוצים, והעניין נתרווח מאליו.
ואתה אומר: תניא דמסייע לך? וכי איני יודע שיפה אמרתי?
עמד וקרע בגדיו, ובכה ואמר: היכן אתה בן לקיש! היכן אתה בן לקיש!
והיה צועק עד שנטרפה עליו דעתו.
ביקשו עליו חכמים רחמים, ומת.
Elijah the prophet encountered him and said to him: Until when will you inform on the nation of our God to be sentenced to execution? Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, said to Elijah: What should I do? It is the king’s edict that I must obey. Elijah said to him: Faced with this choice, your father fled to Asia. You should flee to Laodicea rather than accept this appointment. § With regard to these Sages, the Gemara adds: When Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, and Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon, would meet each other, it was possible for a pair of oxen to enter and fit between them, under their bellies, without touching them, due to their excessive obesity. A certain Roman noblewoman [matronita] once said to them: Your children are not really your own, as due to your obesity it is impossible that you engaged in intercourse with your wives. They said to her: Theirs, i.e., our wives’ bellies, are larger than ours. She said to them: All the more so you could not have had intercourse. There are those who say that this is what they said to her: “For as the man is, so is his strength” (Judges 8:21), i.e., our sexual organs are proportionate to our bellies. There are those who say that this is what they said to her: Love compresses the flesh. The Gemara asks: And why did they respond to her audacious and foolish question? After all, it is written: “Answer not a fool according to his folly, lest you also be like him” (Proverbs 26:4). The Gemara answers: They answered her in order not to cast aspersions on the lineage of their children. The Gemara continues discussing the bodies of these Sages: Rabbi Yoḥanan said: The organ of Rabbi Yishmael, son of Rabbi Yosei, was the size of a jug of nine kav. Rav Pappa said: The organ of Rabbi Yoḥanan was the size of a jug of five kav, and some say it was the size of a jug of three kav. Rav Pappa himself had a belly like the baskets [dikurei] made in Harpanya. With regard to Rabbi Yoḥanan’s physical features, the Gemara adds that Rabbi Yoḥanan said: I alone remain of the beautiful people of Jerusalem. The Gemara continues: One who wishes to see something resembling the beauty of Rabbi Yoḥanan should bring a new, shiny silver goblet from the smithy and fill it with red pomegranate seeds [partzidaya] and place a diadem of red roses upon the lip of the goblet, and position it between the sunlight and shade. That luster is a semblance of Rabbi Yoḥanan’s beauty. The Gemara asks: Is that so? Was Rabbi Yoḥanan so beautiful? But doesn’t the Master say: The beauty of Rav Kahana is a semblance of the beauty of Rabbi Abbahu; the beauty of Rabbi Abbahu is a semblance of the beauty of Jacob, our forefather; and the beauty of Jacob, our forefather, is a semblance of the beauty of Adam the first man, who was created in the image of God. And yet Rabbi Yoḥanan is not included in this list. The Gemara answers: Rabbi Yoḥanan is different from these other men, as he did not have a beauty of countenance, i.e., he did not have a beard. The Gemara continues to discuss Rabbi Yoḥanan’s beauty. Rabbi Yoḥanan would go and sit by the entrance to the ritual bath. He said to himself: When Jewish women come up from their immersion for the sake of a mitzva, after their menstruation, they should encounter me first, so that they have beautiful children like me, and sons learned in Torah like me. This is based on the idea that the image upon which a woman meditates during intercourse affects the child she conceives. The Rabbis said to Rabbi Yoḥanan: Isn’t the Master worried about being harmed by the evil eye by displaying yourself in this manner? Rabbi Yoḥanan said to them: I come from the offspring of Joseph, over whom the evil eye does not have dominion, as it is written: “Joseph is a fruitful vine, a fruitful vine by a fountain [alei ayin]” (Genesis 49:22); and Rabbi Abbahu says: Do not read the verse as saying: “By a fountain [alei ayin]”; rather, read it as: Those who rise above the evil eye [olei ayin]. Joseph’s descendants are not susceptible to the influence of the evil eye. Rabbi Yosei bar Ḥanina said that this idea is derived from here: “And let them grow [veyidgu] into a multitude in the midst of the earth” (Genesis 48:16). Just as with regard to fish [dagim] in the sea, the water covers them and the evil eye therefore has no dominion over them, as they are not seen, so too, with regard to the offspring of Joseph, the evil eye has no dominion over them. The Gemara relates: One day, Rabbi Yoḥanan was bathing in the Jordan River. Reish Lakish saw him and jumped into the Jordan, pursuing him. At that time, Reish Lakish was the leader of a band of marauders. Rabbi Yoḥanan said to Reish Lakish: Your strength is fit for Torah study. Reish Lakish said to him: Your beauty is fit for women. Rabbi Yoḥanan said to him: If you return to the pursuit of Torah, I will give you my sister in marriage, who is more beautiful than I am. Reish Lakish accepted upon himself to study Torah. Subsequently, Reish Lakish wanted to jump back out of the river to bring back his clothes, but he was unable to return, as he had lost his physical strength as soon as he accepted the responsibility to study Torah upon himself. Rabbi Yoḥanan taught Reish Lakish Bible, and taught him Mishna, and turned him into a great man. Eventually, Reish Lakish became one of the outstanding Torah scholars of his generation. One day the Sages of the study hall were engaging in a dispute concerning the following baraita: With regard to the sword, the knife, the dagger [vehapigyon], the spear, a hand sickle, and a harvest sickle, from when are they susceptible to ritual impurity? The baraita answers: It is from the time of the completion of their manufacture, which is the halakha with regard to metal vessels in general. These Sages inquired: And when is the completion of their manufacture? Rabbi Yoḥanan says: It is from when one fires these items in the furnace. Reish Lakish said: It is from when one scours them in water, after they have been fired in the furnace. Rabbi Yoḥanan said to Reish Lakish: A bandit knows about his banditry, i.e., you are an expert in weaponry because you were a bandit in your youth. Reish Lakish said to Rabbi Yoḥanan: What benefit did you provide me by bringing me close to Torah? There, among the bandits, they called me: Leader of the bandits, and here, too, they call me: Leader of the bandits. Rabbi Yoḥanan said to him: I provided benefit to you, as I brought you close to God, under the wings of the Divine Presence. As a result of the quarrel, Rabbi Yoḥanan was offended, which in turn affected Reish Lakish, who fell ill. Rabbi Yoḥanan’s sister, who was Reish Lakish’s wife, came crying to Rabbi Yoḥanan, begging that he pray for Reish Lakish’s recovery. She said to him: Do this for the sake of my children, so that they should have a father. Rabbi Yoḥanan said to her the verse: “Leave your fatherless children, I will rear them” (Jeremiah 49:11), i.e., I will take care of them. She said to him: Do so for the sake of my widowhood. He said to her the rest of the verse: “And let your widows trust in Me.” Ultimately, Rabbi Shimon ben Lakish, Reish Lakish, died. Rabbi Yoḥanan was sorely pained over losing him. The Rabbis said: Who will go to calm Rabbi Yoḥanan’s mind and comfort him over his loss? They said: Let Rabbi Elazar ben Pedat go, as his statements are sharp, i.e., he is clever and will be able to serve as a substitute for Reish Lakish. Rabbi Elazar ben Pedat went and sat before Rabbi Yoḥanan. With regard to every matter that Rabbi Yoḥanan would say, Rabbi Elazar ben Pedat would say to him: There is a ruling which is taught in a baraita that supports your opinion. Rabbi Yoḥanan said to him: Are you comparable to the son of Lakish? In my discussions with the son of Lakish, when I would state a matter, he would raise twenty-four difficulties against me in an attempt to disprove my claim, and I would answer him with twenty-four answers, and the halakha by itself would become broadened and clarified. And yet you say to me: There is a ruling which is taught in a baraita that supports your opinion. Do I not know that what I say is good? Being rebutted by Reish Lakish served a purpose; your bringing proof to my statements does not. Rabbi Yoḥanan went around, rending his clothing, weeping and saying: Where are you, son of Lakish? Where are you, son of Lakish? Rabbi Yoḥanan screamed until his mind was taken from him, i.e., he went insane. The Rabbis prayed and requested for God to have mercy on him and take his soul, and Rabbi Yoḥanan died.
דיון
מעשה רבי יוחנן וריש לקיש - נקודות למחשבה.
את המעשה נקרא באמצעות ההמשגה של זהות היברידית וזהות שלמה.
נסו לאפיין את הדילמה במעשה באמצעות המשגה זו.
חשבו: כיצד משמשים אלמנטים ספרותיים (כגון הבגד, הרחצה בירדן, כלי הנשק וכן הלאה)
לחידוד דילמה זו?
האם המספר התלמודי מכריע ונוקט צד בנוגע לסוגיית הזהות השלמה לעומת הזהות ההיברידית?

ועוד נקודה למחשבה נוספת:
נתן שרנסקי סבור כי הזהות נבנית בזיקה לקהילה.
האם ניתן לחלץ מן המעשה עמדה בנוגע לדברים אלו של שרנסקי?