דורשים שנה טובה
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
בקיץ האחרון יצא 'העם' לרחובות ודרש צדק חברתי. משהו התעורר וביקש שינוי אמיתי ועמוק ביחסים שבין אדם לחברו. אולי אפשר לומר ש'העם' הזכיר לכולנו את התיקון הנדרש לקראת השנה החדשה ואת החובה של כל אחד מאתנו לתקן בעצמו את יחסיו עם חבריו. האם ההתעוררות החברתית תוביל אותנו לשנה טובה יותר? האם נצליח למחול איש לרעהו? והאם נצליח לתקן את מה שקלקלנו? לקראת השנה החדשה בואו לדרוש עוד קצת צדק חברתי ולקוות אתנו שמכל הדרישות והדרשות נצליח לתקן ולא לקלקל.
דיון
בקיץ האחרון יצא 'העם' לרחובות ודרש צדק חברתי. משהו התעורר וביקש שינוי אמיתי ועמוק ביחסים שבין אדם לחברו. אולי אפשר לומר ש'העם' הזכיר לכולנו את התיקון הנדרש לקראת השנה החדשה ואת החובה של כל אחד מאתנו לתקן בעצמו את יחסיו עם חבריו. האם ההתעוררות החברתית תוביל אותנו לשנה טובה יותר? האם נצליח למחול איש לרעהו? והאם נצליח לתקן את מה שקלקלנו?

לקראת השנה החדשה בואו לדרוש עוד קצת צדק חברתי ולקוות אתנו שמכל הדרישות והדרשות נצליח לתקן ולא לקלקל.

שנה טובה ממערכת מדרשת.
קטע מתוך ההפטרה של יום הכיפורים
(ה) הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ יוֹם עַנּוֹת אָדָם נַפְשׁוֹ הֲלָכֹף כְּאַגְמֹן רֹאשׁוֹ וְשַׂק וָאֵפֶר יַצִּיעַ הֲלָזֶה תִּקְרָא צוֹם וְיוֹם רָצוֹן לַה’. והֲלוֹא זֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה וְשַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים וְכָל מוֹטָה תְּנַתֵּקוּ. (ז) הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם. (ח) אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ כְּבוֹד ה’ יַאַסְפֶךָ.

מושגים
  • הפטרה - קטע מספרי הנביאים הנקרא בבית הכנסת בשבתות ובחגים לאחר הקריאה בתורה.
Is such the fast that I have chosen? The day for a man to afflict his soul? Is it to bow down his head as a bulrush, And to spread sackcloth and ashes under him? Wilt thou call this a fast, And an acceptable day to the LORD? Is not this the fast that I have chosen? To loose the fetters of wickedness, To undo the bands of the yoke, And to let the oppressed go free, And that ye break every yoke? Is it not to deal thy bread to the hungry, And that thou bring the poor that are cast out to thy house? When thou seest the naked, that thou cover him, And that thou hide not thyself from thine own flesh? Then shall thy light break forth as the morning, And thy healing shall spring forth speedily; And thy righteousness shall go before thee, The glory of the LORD shall be thy rearward.
עמנואל לווינס, "מדינת ישראל ודת ישראל", חירות קשה, הוצאת רסלינג, תל- אביב, 2007, עמ' 293
חשיבותה של מדינת ישראל איננה בקיומה של הבטחה עתיקה, ואף לא בראשיתה של תקופת ביטחון חומרי שהיא עשויה לציין... אלא בהזדמנות הניתנת סוף סוף למימוש תורתה החברתית של היהדות. העם היהודי השתוקק לארצו ולמדינתו לא על שום העצמאות חסרת התוכן שציפתה לו בהן, אלא על שום יצירת חייו שיכול היה להתחיל בה סוף סוף... אחרי הכל היה זה איום להיות העם היחיד המגדיר עצמו באמצעות תורת צדק והיחיד שאינו מסוגל ליישמה. זהו הקרע וזהו המובן של הגולה.
... מעצם זאת כבר יש חריגה מעבר לאירוע הפוליטי גרידא. ולבסוף על בסיס זה אפשר להבחין בין יהודים דתיים ליהודים שאינם דתיים. הניגוד כאן הוא בין אלה השוחרים מדינה לצורך הצדק לבין אלה השוחרים צדק לשם הבטחת קיומה של המדינה.

מושגים
  • עמנואל לוינס - לוינס (1906 – 1995) פילוסוף יהודי-צרפתי. הגותו עסקה בעיקר בעקרון ה"אחריות לאחר", במחויבות מוסרית לאחר באשר הוא. בין ספריו: אתיקה והאינסופי, אלוהים והפילוסופיה, תשע קריאות תלמודיות.
מאיר אריאל, צדק צדק תרדוף, מתוך 'מודה אני'
צדק צדק תרדוף/ מאיר אריאל
צדק צדק תרדוף
בקש שלום ורדפהו
בקש שלום ורדפהו
צדק צדק תרדוף

רודף צדק ג'ימי ודין רודף שלום
נפגשים להם בבאר האדום
השלום והצדק מתחבאים באפלולית
רובצים להם אין הגה בתוך שלולית
...
זורק דין שלום לג'ימי צדק
אתה מודע לזה שצדק זה חרוז להדק
יורק ג'ימי צדק לדין שלום
ממש כמו ששלום זה חרוז לחלום.
שורק דין לג'ימי בשבילך צדק זה חדק
שיש לו רשיון לחטט לי בארון
חורק ג'ימי לדין בשבילך שלום זה שלוש
עיוור חרש אילם, ושולמן ישלם...

ושוב שרים איש את שלו...

צדק צדק תרדוף
בקש שלום ורדפהו
בקש שלום ורדפהו
צדק צדק תרדוף

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il