מעמד הר סיני - לימוד משפחות
הדף מאת: קהילת באורך
מתוך ההגדה של פסח
אִלּוּ קֵרְבָנוּ לִפְנֵי הַר סִינַי
וְלֹא נָתַן לָנוּ אֶת הַתּוֹרָה
דַּיֵּנוּ
דיון
חשבו,
האם באמת היינו מסתפקים בקירבה להר סיני ללא קבלת תורה?
האם זה לא היה מיותר?
האם יש רווח מעצם מעמד הר סיני ואם כן מהו?
אחדות
''ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר, ויחן שם ישראל נגד ההר''
רש"י - "כאיש אחד, בלב אחד"
And when they were departed from Rephidim, and were come to the wilderness of Sinai, they encamped in the wilderness; and there Israel encamped before the mount. And Moses went up unto God, and the LORD called unto him out of the mountain, saying: ‘Thus shalt thou say to the house of Jacob, and tell the children of Israel:
דיון
כשהתורה מתיחסת לעם ישראל, היא עושה זאת בצורת רבים, וכך גם בתחילת הפסוק.
מדוע מסתיים הפסוק בלשון יחיד?
נסו לחשוב למה האחדות, כפי שפירש רש"י היא הקדמה לקבלת תורה.
האם התורה שאנחנו מקבלים היא אישית-פרטית? כללית לכולם? גם וגם?
ילקוט שמעוני שמות פרק יח, סימן רעג
בקש הקב"ה ליתן תורה לישראל בשעה שיצאו ממצרים, והיו חלוקים אלו על אלו ... כשבאו לסיני הושוו כולם אגודה אחת ... אמר הקב"ה: התורה כולה שלום, ולמי אני נותנה? לאומה שהיא אוהבת שלום"
שלמות
בשעה שישראל עמדו על הר סיני פסקה זוהמתן
the snake came upon Eve, i.e., when it seduced her to eat from the Tree of Knowledge, it infected her with moral contamination, and this contamination remained in all human beings. When the Jewish people stood at Mount Sinai, their contamination ceased, whereas gentiles did not stand at Mount Sinai, and their contamination never ceased. Rav Aḥa, the son of Rava, said to Rav Ashi: What about converts? How do you explain the cessation of their moral contamination? Rav Ashi said to him: Even though they themselves were not at Mount Sinai, their guardian angels were present, as it is written: “It is not with you alone that I make this covenant and this oath, but with he that stands here with us today before the Lord our God, and with he that is not here with us today” (Deuteronomy 29:13–14), and this includes converts.
כשיצאו ישראל ממצרים, היו בהן בעלי מומין מעבודת פרך שהיו עושין בטיט ובלבנים, והייתה האבן נופלת עליו מן הבניין ושוברת ידו וקוטעת את רגלו.
אמר הקדוש ברוך הוא: אינו דין שאתן את תורתי לבעלי מומין.
מה עשה?
רמז למלאכי השרת וירדו ורפאו אותן.

ומנין שלא היה בהן סומין?
שנאמר: וכל העם רואים את הקולות.

ומנין שלא היו בהן חרשין?
שאמרו: נשמע.

ומנין שלא היו בהן גדמין?
שאמרו: נעשה.

ומנין שלא היה בהן חגרין?
דכתיב: ויתייצבו בתחתית ההר.
The Holy One, blessed be He, said that there is no ailment that does not have its cure; and the cure and drug for every ailment have been predetermined. If you desire your body to be free of pain, devote yourself to the Torah, for it is a healing balm to the entire body. We know that it is a cure for the head, since it is said: She will give to thy head a chaplet of grace (Prov. 1:9); for the heart, as it is said: Write them upon the table of thy heart (ibid. 3:3); for the neck, since it is written: And chains about thy neck (ibid. 1:9); for the hands, as it is said: And it shall be for a sign unto thee upon thy hand (Exod. 13:9); for the navel, for it is written: It shall be health to thy navel (Prov. 3:8); and for all of the bones of the body, as it is said: And marrow to thy bones (ibid.). R. Joshua the son of Levi declared: The Holy One, blessed be He, demonstrated this when he gave the law. Prior to the departure of the Israelites from Egypt, some of them had been injured as a result of the hazardous labor they performed with mud and straw. Stones from the buildings had fallen upon them, breaking their hands and mutilating their legs. The Holy One, blessed be He, said: It is not right that I should give my law to imperfect men. What did He do then? He instructed His angels to descend and heal them. Whence do we know that none of them were blind? It is said: And all the people perceived the thunderings (Exod. 20:15). How do we know that there were no deaf ones among them? It is written: We will hear (ibid. 24:7). Whence do we know that there were none among them without hands? They said: We will do (ibid.). How do we know that there were none with crippled legs among them? It is written: And they stood at the nether part of the mount (ibid. 19:17). R. Judah the son of Simon said: Because they were as new, the Holy One, blessed be He, called that month “master of renewal.”12The giving of the Law, which took place in the third month renewed Israel both spiritually and physically. Whence do we know this? We know it from what is written about this matter in the section In the third month.
דיון
לבני ישראל ארעו ניסים במעמד הר סיני. הפסוקים והמדרשים מתארים איך כולם הגיעו לנבואה וכולם שומעים את דבר ה' ונבהלים מהקולות ומהמעמד.
מדוע היתה חשיבות לכך? אי אפשר היה שיקבלו התורה וילמדו אותה ממשה? כפי שבהמשך משה ילמד אותם ויבאר את פרטי התורה
לסיום
דיון
עצם עמידת בני ישראל בתחתית הר סיני דרשה מבני ישראל הכנה והתכווננות מצדם ואף הכנה ופעולות מצד רבונו של עולם.
לפי המסורת כולנו (נשמותינו) עמדנו שם בתחתית ההר לקבל תורה והיום בחג מתן תורה תשע"ו אנו מקבלים אותה ביחד ברצון.

לעומת שאר העמים שביקשו לשמוע מה כתוב בתורה ושקלו אם לקבלה ואף סירבו. עם ישראל במעמד הר סיני התעלה לאמונה גדולה וקשר לקב"ה ללא תנאים.
שנזכה כל השנה ללמוד תורה מתוך שמחה ויראה כאילו קיבלנוה בהר סיני