לימוד לראש השנה
הדף מאת: אדיר והב / בית מדרש אלול
פילוסופיה
ליקוטי מוהרין
.""אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות". (רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן חלק א' כ"א)
הפרדה בין מישור המחשבות למישור המעשים.
סימון וייל (פילוספית)
האמינה שאנשים עושים יותר מעשים טובים מאשר חושבים מחשבות טובות. כמו כן היא סברה שאנשים חושבים לעתים מזומנות מחשבות רעות,אך רק לעתים רחוקות עושים מעשים רעים.
ברשע הגמור עושה את מה שהוא עושה לא מתוך שיקול לוגי ולא מתוך בחירה מודעת. הוא מוציא את רשעותו לפעול פשוט כי אין הוא יכול לנהוג אחרת.
האדם הטוב יהפוך לטוב באופן מושלם רק כאשר יגיע לדרגה שאין הוא יכול לנהוג אחרת. הוא ייתן צדקה בסתר יימנע מלשון הרע יכבד את הוריו

האם סימון צודקת? האם הצדק איתה? כמה פעמים חשבנו מחשבות טובות לאחרונה? מה עם מחשבות רעות.? מתי חלמנו חלום בו אנו עוזרים לעניים ולזקנים? כמה פעמים חשנו לאחרונה תסכול קנאה או כעס על מה אנו מפנטזים בחלום? תשובות כנות יתקבלו בברכה.

"אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן."
ראש השנה קורא לנו לעשות חשבון נפש עם עצמנו.? מה הוא אותו חשבון נפש?
נדמה לי שאנו מגיעים לראש השנה חשבון הנפש צריך להיעשות ע"י מאזניים של דברים טובים ודברים שלילים ופחות טובים שעלינו לתקן ועכשיו צריך להסתכל במה שלא טוב בנו על מנת להתקדם הלאה. מחשבה זה מוטעית ולא מדויקת.
לעניות דעתי זה הסתכלות צרה ולא הסתכלות על המכלול של מי שאנחנו. שנצליח להסתכל על הדברים הטובים וליישם אותו (דגש על המילה ליישם) לחזק את מה שחזק בנו את מה ה' הביא לנו.... יש בנו את היכולות לשפוט את עצמנו ולהסתכל מה לא טוב בנו. אנחנו עושים את זה כל הזמן -את יכולת השיפוטיות והביקורת נניח לרגע בצד. ניתן לעצמנו לרגע קטן להסתכל בחיובי בטוב להסתכל במה שיש בנו.
זה נראה לי הקושי והאתגר האמתי לדעת לקחת את הטוב ולחזק אותו רק משם יגיע חשבון נפש נכון .
אדיר והב
דף מספר 1 בסדרה רשות הרבים, דפים נוספים בסדרה: