שנה טובה
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
ימי חשבון הנפש של ראשית השנה דוחקים בנו לבקש על נפשנו, לייחל לשינוי לטובה בחיינו. דרכים שונות לייחול זה: יש המתחנן בפני האלוהים, יש הפועל לשנות ולתקן, ויש המברך על החיים כפי שהם. איחולינו לשנה של חיים טובים, שנה בה נשלים עם החיים על פני האדמה, חיים שהטוב והרע משמשים בהם בערבוביה תמידית. שנה טובה!
דיון
ימי חשבון הנפש של ראשית השנה דוחקים בנו לבקש על נפשנו, לייחל לשינוי לטובה בחיינו. דרכים שונות לייחול זה: יש המתחנן בפני האלוהים, יש הפועל לשנות ולתקן, ויש מי שמברך על חייו כפי שהם.

מהי הדרך הנכונה בעיניכם?

איחולינו לשנה של חיים טובים; שנה בה נשלים עם החיים על פני האדמה, חיים שהטוב והרע משמשים בהם בערבוביה תמידית.

שנה טובה!
מתוך תפילת שמונה עשרה לימים נוראים
זָכְרֵנוּ לְחַיִּים, מֶלֶךְ חָפֵץ בַּחַיִּים. כָּתְבֵנוּ בְּסֵפֶר חַיִּים, לְמַעֲנָךְ אֱלֹהים חַיִּים
יונה וולך, 'החיים שיש לך', מתוך: מופע, הקיבוץ המאוחד: 1985. עמ' 32
החיים שיש לך/יונה וולך
החיים שיש לך
הם החיים שחיית
הבט אחורה בהבנה
מצא את נקודת הבראשית
הבריאה
ברא את עצמך
זה העולם הטוב ביותר
היחיד שתוכל לברוא
כל זה מצוי בתוכך
גלה אותו
התחל מהתחלה
הבט על חייך
כעל שיעור רע
על מה שהיה
כעל עונש
הרחקה
עמידה בפינה
נוקאאוט בסיבוב הראשון
תקן
כאחד שהבריא
כאחד שחלה
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
ואמר רבי יצחק - ד' דברים מקרעין [=קורעים] גזר דינו של אדם אלו הן:

צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה, ויש אומרים: אף שינוי מקום, דכתיב [=שכתוב]:

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". והדר [=וחזר בהמשך הכתוב]: "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה" (בראשית יב, א-ב).
And Rabbi Yitzḥak said: A person’s sentence is torn up on account of four types of actions. These are: Giving charity, crying out in prayer, a change of one’s name, and a change of one’s deeds for the better. An allusion may be found in Scripture for all of them: Giving charity, as it is written: “And charity delivers from death” (Proverbs 10:2); crying out in prayer, as it is written: “Then they cry to the Lord in their trouble, and He brings them out of their distresses” (Psalms 107:28); a change of one’s name, as it is written: “As for Sarai your wife, you shall not call her name Sarai, but Sarah shall her name be” (Genesis 17:15), and it is written there: “And I will bless her, and I will also give you a son from her” (Genesis 17:16); a change of one’s deeds for the better, as it is written: “And God saw their deeds” (Jonah 3:10), and it is written there: “And God repented of the evil, which He had said He would do to them, and He did not do it” (Jonah 3:10). And some say: Also, a change of one’s place of residence cancels an evil judgment, as it is written: “And the Lord said to Abram: Go you out of your county” (Genesis 12:1), and afterward it is written: “And I will make of you a great nation” (Genesis 12: 2). The Gemara explains: And the other one, i.e., Rabbi Yitzḥak, who does not include a change of residence in his list, holds that in the case of Abram, it was the merit and sanctity of Eretz Yisrael that helped him become the father of a great nation.
ברכת שנה טובה