רבקה- מודל לחיקוי
הדף מאת: עינבר חזן
רד"ק
רד"ק כותב
וראתה כי הלך עשו לעשות מצוות אביו ואמרה ליעקב, כי קנאה בזה והיא לא ידעה כי יעקב יהיה מבורך, אפילו לא יברכהו אביו. וכן היה דעת אביו, כי יצחק צדיק היה, ולא היה גוזל הברכה מיעקב ונותנה לעשו בעבור תבשיל אחד חלילה. אבל רבקה היה לבה הומה עליה, על יעקב, לרוב אהבתה אותו ויעצה אותו לעשות דבר במרמה, כדי לקבל הברכה מאביו ולא הייתה חושבת לעשות עוון בדבר הזה.


הסברים
  • כלומר, רבקה קנאה ליעקב מרוב אהבתה אותו.
רבי יצחק אברבנאל
רבי יצחק אברבנאל
שני מניעים אחרים של רבקה. לדעתו, רבקה ידעה זה שנים רבות שהבן הנבחר הוא יעקב, שהרי בהיותה בהריון עם תאומיה היא התבשרה על ידי הקב"ה "ורב יעשו] יעבד צעיר ניעקב]" (כה, כג), ורבקה הייתה מעונינת שהברכה תגיע לבן הראוי. סיבה נוספת למעשה רבקה היא התנהגותן של נשי עשו הרעות, ותגובתו השקטה שלא מיחה בידן. רבקה לא סיפרה ליצחק על נבואת ה' - כי יצחק לא היה ממרה את פי ה' - מפני שכנראה הלכה לשאול את פי ה' בלי רשותו של יצחק; ואולי משום שסברה שיצחק הוא נביא גדול ממנה, והוא יודע נבואה זאת.
אברבנאל סבור כרמב"ן, שרבקה לא רצתה לספר עכשיו ליצחק על המסר הנבואי שהיא קיבלה, מפני שחששה שיצחק אוהב את עשו במידה בזאת שהוא לא ירצה לברך אף בן וישאיר הכל בידי שמים.
המלבי"ם
המלבי"ם
רבקה הערימה על יצחק בגלל לחץ של זמן. כאשר רבקה שמעה שיצחק מתכוון לברך את עשו, היא התכוונה לשוחח עם בעלה ולשכנעו לתת את הברכה ליעקב; אולם כאשר היא הבחינה שעשו יוצא מיד למלא את בקשת אביו לצוד ציד - כמודגש בפסוק ה' "וילך עשו לצוד ציד להביא" - חששה שמא לא יהיה סיפק בידה לשכנע את יצחק ופנתה לדרך הערמה
רבי שמשון ישראל הירש
רבי שמשון רפאל הירש
גישה חדשה בעניין. לדעתו, ביקשה רבקה לדחות את ברבת יצחק לבניו, על מנת שתאיר את עיניו לראות נכוחה שהבן הנבחר הוא יעקב. אולם מכיוון שחפצה לא עלה בידה, ויצחק התכוון לברך עתה את עשו, היא ביקשה להוכיח ליצחק, על ידי מעשי הרמאות שלה, עד כמה קל להביאו לידי טעות. יעקב שהיה איש תם העמיד פנים שהוא גיבור ציד, ויצחק לא הבחין בכך; כך היא הוכיחה ליצחק שעשו מצליח לאחז את עיניו ולהעמיד פנים של איש תם. משהצליחה רבקה להוכיח ליצחק עד כמה קל לרמותו, אחזה אותו חרדה גדולה צף מאוד, והוא החליט לברך את יעקב מתוך רצון ובלב שלם