חירות
הדף מאת: חגית ברטוב / מרכז יעקב הרצוג
אריך פרום, מנוס מחופש, הוצאת דביר, 1958, עמ' 12
ביטול השעבוד החיצוני נראה לא רק הכרחי אלא גם תנאי מספיק להשגת המטרה הנשגבה: 'חופש הפרט'. [...ואולם,] נאלצנו להודות כי מיליוני גרמנים נלהבו לוותר על החופש שלהם באותה מידה שאבותיהם נלחמו להשיגו כי במקום לשאוף לחופש ביקשו דרכים לנוס ממנו.
דיון
  • מהי חירות בשבילכם?
  • ספרו ל...
  • דן פגיס, מכונת החירות, כל השירים, ירושלים 1991, עמ' 225
    מכונת החירות/ דן פגיס
    בִּכלובו של שועל-השלג הסיבירי,
    שָבוּי מיוחס,
    הוצבה מְכונת החֵרוּת.

    זהו גלגל ברזל בקוטר 90 ס"מ
    מוקף דופן עגול כְּתֹף, ברוחב 30 ס"מ;
    בִּפְנים הַדֹּפֶן בולטים שְלַבֵּי אחיזה,
    והציר שעליו סובב הגלגל תקוע בקיר

    כל אימת שהשועל הסיבירי עיף
    הוא מְנַתֵּר פנימה
    וּמתחיל לרוץ.
    מכונת החֵרוּת מְגולֶלֶת
    שביל מסחרר
    לארבע מאות הרגלים שלו
    החולפות כָּרוּחַ
    מתחת לגוף הכסוף
    חזרה

    אל סוף צָפון

    את הגלגל משמנים כל שבוע
    © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
    www.acum.org.il
    נתן שרנסקי, "כוחה של חירות", מתוך: מישאל ציון (עורך) הלילה הזה - הגדה ישראלית, ירושלים, הלילה הזה, תשס"ד, עמ' 158
    לא זכרתי את הטקסט של ההגדה אלא במעומעם, לא הייתה מצה וגם לא מרור, ולא הגדה לקרוא ממנה. הייתי היהודי היחיד שהשתתף בסדר, בעצם הייתי האדם היחידי בחדר. אבל כל זה לא הפריע לאורחי מבחוץ, סיפרתי לשניים מעמיתיי האסירים את סיפור יציאת מצרים דרך חריץ קטן בצינוק שאליו הושלכתי, למרות שלא היו יהודים [הם] הזדהו עם המסר האוניברסלי של הסיפור.
    הסיבה הייתה פשוטה. קבוצה מבודדת זאת של מתנגדי המשטר כבר טעמה את יכולתה של החירות לעצב מחדש את הפרט והבינה את הכוח הטמון בה: היכולת לשנות חברה שלמה. הם לא היו זקוקים לתזכורות. הרעיון שאומה של עבדים יכולה לזכות בחירות ולהביס את המעצמה החזקה ביותר בעולם, היה עבורנו לא אגדה עתיקה אלא אמת נצחית.
    © כל הזכויות שמורות למחבר
    הלל לומד תורה, מתוך אתר ספר האגדה
    אָמרו על הִלֵל הזקֵן שבְּרֵאשית דַרכּו היה אדם פשוט, וְשֶעָמל קשֶה להרוויח אֶת לַחְמוֹ. בְּכל יום וָיום היה יוצא לַעבודתו וּמַרוויח מַטבֵּע אחד של חֲצִי דִינָר; בְּמַחציתו דאג לעצמוֹ וּלמשפחתו, שלא יִרְעֲבו חלילה אִשתו וִילָדָיו, וּבְמַחציתו שילם לְשומֵר בֵּית המִדרָש דְמֵי כניסה לְשִיעור התורה.
    פעם אחת הִסתובב הִלֵל כל היום כולו ולא מצא אפילו עבודה אחת. הִגיע העֶרב ואין בְּיָדוֹ דבר. אף על פי כן צָמאה נפשוֹ לִשמוע דִברֵי תורה, וּבא לנסות אֶת מזלו אצל שומֵר בֵּית המדרש.

    "בְּבקשה ממךָ, אדונִי," פָּנה הִלֵל אל השומר העומד בַּפֶּתח, "לא הִצלחתי להרוויח היום אפילו מַטבּע אחד. אנא, תֵן לי להיכנס הפַּעם בלי לשלם. אתה יודע שבְּכל יום וָיום מַקפּיד אני לשלם, והיום אין בְּיָדִי."