כן ולא בשבת
הדף מאת: דוד ביטון / לימוד גליל
השבת, היא גם "יום מנוחה" וגם ו"יום מקודש" מכאן, ומשום כך ה'מותר' וה'אסור' בה, הם חלק משמעותי ממהותה. נברר בדף לימוד זה מהם אותם "אסור" ו"מותר" ומה חשיבותם ליום זה.
"חפציך אסורים וגם לחשוב חשבונות" - לא תעשה בשבת
(ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'; כָּל-הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה, יוּמָת. (ג) לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.
Six days shall work be done, but on the seventh day there shall be to you a holy day, a sabbath of solemn rest to the LORD; whosoever doeth any work therein shall be put to death. Ye shall kindle no fire throughout your habitations upon the sabbath day.’
הבערה בכלל הייתה, ולמה יצאת? להקיש אליה ולומר לך: מה הבערה שהיא אב מלאכה וחייבים עליה בפני עצמה, אף כל שהוא אב מלאכה חייבים עליה בפני עצמה.
I might have thought that if one performed them all in the course of one lapse of awareness, forgetting that they are prohibited, he would be liable to bring only one sin-offering? Therefore, the verse states: “Six days you shall work, and on the seventh you shall rest; in plowing time and in harvest time you shall rest” (Exodus 34:21), indicating that there are prohibitions specific to both plowing and harvesting. And still I can say: For plowing and for the harvesting he is liable to bring two sin-offerings, as they were stated explicitly. However, for performing all the other prohibited labors, he is liable for only one. Therefore, the verse states: “You shall not kindle fire in all your dwellings on the day of Shabbat” (Exodus 35:3). This is derived in the following manner: Kindling was included in the general prohibition prohibiting all labors, and why was it singled out and prohibited explicitly? It was singled out in order to equate the other labors to it and to tell you: Just as kindling is a primary category of prohibited labor, and one is liable for performing it on its own, so too, with regard to every primary category of prohibited labor, one is liable for performing it on its own.
ויקיפדיה, ערך "ל"ט אבות מלאכה"
לט אבות מלאכה הם סוגי המלאכות האסורות בשבת לפי ההלכה. חלק מהמלאכות מפורטות במקרא, אך רובן נקבעו בתורה שבעל פה, שגוזרת אותן מהעבודות שנעשו להקמת המשכן והיו מלאכות אומן שמצריכות מומחיות. עשיית מלאכה ממלאכות אלה היא בגדר חילול שבת.
© כל הזכויות שמורות ל
he.wikipedia.org
דיון
  • מדוע דווקא מלאכת הבערת האש זכתה לאזכור מפורש? מה בין מלאכה זו לבין יתר המלאכות? ראו בבבלי.
  • מה מותר ואסור לעשות בשבת? מה ההיגיון העומד לדעתכם מאחורי הדברים?
רחל שפירא, שבת בליבך
שבת בליבך
דמדומים יורדים בלאט
עוד מעט שבת
בליבך
השבוע הארוך
אט לאט
נשמט מכתפך. את שואלת מה תיקנת
ומה נותר שבור לעת עתה
ואיזה, ממעשיך בת,
ראוי לשכחה,
כאשר השמש מנמיכה.

מאין באה הברכה.
מהו כוחך,
מה בתוכך אינו נסוג מחשיכה
כאשר השמש מנמיכה.
מאין באה הברכה?.

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם
www.acum.org.il
"והשינה משובחת כדת נפש משיבת" - מה עושים בשבת?
ויכל אלהים ביום הששי וישבות ביום השביעי...

מה נברא בו לאחר ששבת?
שאנן ונחת
שלוה והשקט.
מתוך תפילת מנחה של שבת
מנוחת אהבה ונדבה, מנוחת אמת ואמונה, מנוחת שלום ושלווה, והשקט ובטח, מנוחה שלימה שאתה רוצה בה, יכירו בניך וידעו כי מאיתך היא מנוחתם, ועל מנוחתם יקדישו את שמך.
(יג) אִם-תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ, עֲשׂוֹת חֲפָצֶךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי; וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג, לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד, וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ, מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר.
If thou turn away thy foot because of the sabbath, From pursuing thy business on My holy day; And call the sabbath a delight, And the holy of the LORD honourable; And shalt honour it, not doing thy wonted ways, Nor pursuing thy business, nor speaking thereof;
השבת, אברהם יהושע השל
הנפש לבדה אינה יכולה לחגוג במנותק מהגוף- עליה לשתף את הגוף בחגיגת השבת
מתוך: "הדואר" גליון כ"ב, ניו – יורק ט' בניסן תרפ"ח
עונג שבת בתל-אביב / א.ל. גרוסמאן
שבת. השמים והארץ, כל צבא מעלה ודרי מטה, הכל אומרים: שבת היום!

שעתים, או יותר, לפני שקיעת האור וגסיסת החול, משמיע קול שופר בראש כל חוצות תל-אביב: בואו ונצא לקראת שבת המלכה! מוסיפים מחול על הקודש. אין לך סביבה עברית בכל כדור הארץ, שתהיה רוח האומר יונקת ממנה כבתל-אביב. העיר היחידה שכל תושביה עברים הם; אין לך מקום בכל העולם כולו שמשמרים את השבת כבתל-אביב, העיר היחידה בתבל שכולה עברית. בגולה, רוב הצבור העברי שובת את שבתו ביום הראשון, ובארץ ככתוב: "יום השביעי שבת" ! בנכר יש הורים שובתים וחוגגים את שבתם ומועדם, והבנים מחללים, ובמולדת כמו שנאמר: " אתה ובנך ובתך, עבדך ואמתך ובהמתך וגרך", כך אף מי שאינו בן-ברית ויש לו משרה בבית-מסחר עברי, או עומד הוא במשא ומתן עם העברי בטל הוא ממלאכתו ושובת את שבתו בשבת וביום הראשןן הוא עובד. כל בתי המסחר סגורים, ומי שמאחר אחרי התקיעה לסגור את חנותו, עונשו בידי אדם: השוטר כותב פרוטוקול והשופט מענש.

תל-אביב, העיר הצעירה, היא היחידה בתבל, שביום חמדה שורה בה מנוחה, שלוה והשקט; חמור לא נוער סוס לא צוהל, אבטומוביל לא צורח, וגלגל עגלה אינו מנסר באויר. שבת המלכה פורשת בכנפיה קודש צל-מנוחה, מנוחת אמת, על פני עיר תל-אביב ומה נאוה היא, העיר הצעירה, השוכנת על חוף תכלת ים, תחת שמים כחולים- עמוקים ומלאים רזא דשבת, והחמה התמה שופכת אור- זהבה על הכמהים למנוחה שלמה, על המטיילים ברחובות השקטים על השרים בקול צעיר ורענן מתוך רטט הנשמה הכמהה לחיים, על החולמים הבונים וטווים מחוטי נוגה את הממשיות ותכנה, ועל המתדבקים בקודשאבריךהוא, אשר נתו לנו מתנה טובה ושבת שמה
דיון
  • האם לאחר ששבת האל הוא ברא את "שאנן ונחת שלוה והשקט"?מה החשיבות באי העשייה? ושמא אי העשייה היא עשייה בפני עצמה? ואם כן - של מה?
  • מהי מנוחה בשבת ובמה היא שונה ממנוחה בימים אחרים? איזו עשייה יש במנוחת השבת?
  • מהו 'עונג שבת' לדעתכם? כיצד ניתן ליישמו באי העשייה? במנוחה? (ראו בישעיהו)
  • למה העונג מבטא את מהות השבת? במה העונג מתבטא?
  • האם עונג השבת שלכם שונה מעונג הנגרם לכם בשאר ימי השבוע? הסבירו.
  • עונג הוא אינו משהו שיש לך, אלא משהו שאתה יוצר. מה ההבדל בין יצירת העונג בימי חול ליצירתו בשבת?
  • מה דעתו של השל על עונג שבת?
  • מה היה החזון הציוני לגבי אופיה היהודי של העיר תל אביב? מה מהחזון הזה מתקיים עד היום? מה לא מתקיים?
  • לו היה בידיכם לקבוע את אופיה של העיר תל אביב בשבת, אילו חוקי עזר עירוניים הייתם מחוקקים?
אריה סיון, שבת על שפת הים
שבת על שפת הים
קול המון כקול שדי.
על רקע הגלים המשתפלים ושוב עולים
משאגות המצילים
מן הפיות של הילדים הצועקים בגיל
והילדות בבהלה לא אמיתית
מן הנשים המהלכות רכיל בחול
מן הצעירים חובטי הכדורים
ההמולה מאזנת את עצמה
מעמידה בך, ולו גם לדקה, אבל תמימה
דממה רכה
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il