"קשה כשאול קנאה": על הקשר בין אהבה לקנאה.
הדף מאת: צחי קינן / תא שמע - מליץ
הקנאה היא אחד הכוחות החזקים המניעים את בני האדם בעולם. אולם מה מקומה של הקנאה באהבה ומה כוחה? האם בכוחה של קנאה להרוס יחסים - או שמא היא הכרחית לקיומם? נבחן סוגיה זו בעזרת מקורות שונים.
שִׂימֵנִי כַחוֹתָם עַל-לִבֶּךָ כַּחוֹתָם עַל-זְרוֹעֶךָ כִּי-עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ שַׁלְהֶבֶתְיָה. מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת-הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ אִם-יִתֵּן אִישׁ אֶת-כָּל-הוֹן בֵּיתוֹ בָּאַהֲבָה בּוֹז יָבוּזוּ לוֹ.
Set me as a seal upon thy heart, As a seal upon thine arm; For love is strong as death, Jealousy is cruel as the grave; The flashes thereof are flashes of fire, A very flame of the LORD.
דיון
  • נסו להגדיר מהי 'קנאה'. האם לדעתכם היא רגש חיובי? שלילי? האם היא רגש הכרחי? האם תיתכן חברה ללא קנאה?
  • תנו דוגמה למקרה שבו חשתם קנאה כלפי מישהו. כיצד התמודדתם עם רגשותיכם?
  • קראו את הפסוקים משיר השירים: מהן התקבולות בפסוקים הנ"ל? מדוע אהבה וקנאה מוזכרות יחד?
  • איזה יסודות טבע מוזכרים כאן, ומה היחס שלהם לאהבה? מדוע הכתוב משתמש ביסודות אלה על מנת לתאר אהבה?
ספר הזוהר חלק א' דף רמ"ה (מתורגם מארמית לעברית).
"קשה כשאול קנאה" כל מי שאוהב ואינו קושר עם אהבתו קנאה- אין אהבתו אהבה. כיוון שקנא אהבתו שלמה. מכאן למדנו, שצריך אדם לקנא לאשתו, כדי שיתקשר עמה באהבה שלמה.
יהודה אריה מודינא, צמח צדיק, פרק ז'
הקנאה היא מידה מנוגדת והופכית אל האהבה והשלום. והיא, משני מינים: האחד להצטער בטובת האחרים ותרע עיניו בראותו חברו מצליח; השני לשמוח ברעה אשר תמצא לרעהו. ושתיהן רעות מאד...אך כאשר תבוא בלב תאוה זו מלב רע ורשעות וזדון בלבד, אין לך מידה רעה הימנה (= ממנה). וכבר אמרו הראשונים שהקנאי רע מהחמדן ושלמה אמר בחכמתו: "ומי יעמוד לפני קנאה" (משלי כ"ז 4) ואמר חכם: במקום קנאה לא תעמוד אהבה. ואם תרצה להנקם מן המקנא סור מרע ועשה טוב. שצריך האדם להשמר מקנאת הקרובים והאהובים יותר מאשר מן האויבים.
דיון
  • עם איזו עמדה אתם מסכימים יותר - עמדת ספר הזוהר או עמדת ר' יהודה אריה ממודינא? מדוע?
  • האם תיתכן אהבה ללא קנאה - או שמא הקנאה מונעת אפשרות לאהבה?
  • מה בין ידידות לאהבה, וחברות? האם לרגש הקנאה יש השפעה גם על ידידות וחברות?
Error loading media...
The Police - Every breath you take מתוך אתר YouTube
The Police - Every breath you take

מושגים
  • להקת הפוליס (The Police) - הפוליס (באנגלית: The Police) היא להקת רוק בריטית בת שלושה חברים שהושפעה רבות מסגנונות הסקא, הרגאיי ומהפאנק - סגנון שהיה חדשני ומשפיע ביותר בתחילת דרכה כלהקה. הפוליס היא אחת מהלהקות המפורסמות בעולם והיא פעלה מסוף שנות ה-70 ועד לאמצע שנות ה-80.
דיון
האזינו לשירם של להקת Police וקראו את מילות השיר העוסק ביחסים בין גבר לאישה.

(מפאת בעיה של זכויות יוצרים, אין באפשרותנו לפרסם את מילות השיר באתר. תוכלו למצוא את המילים בעזרת חיפוש פשוט באינטרנט. עמכם הסליחה)
  • כיצד באה לידי ביטוי בשיר הקנאה ביחסים שבין בני הזוג?
  • כיצד משפיעה הקנאה על התנהגות הגבר בשיר?
  • בסוף השיר ניתן להבין שבני הזוג נפרדו. האם יש קשר בין קנאתו של הגבר בשיר, לבין הפרידה ביניהם? האם הפרידה נגרמה כתוצאה מהקנאה? או אולי הקנאה נוצרה כתוצאה מהפרידה? מה ניתן ללמוד מכך?