שאלת הרוע
1א
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
2ב
אחת השאלות המטרידות ביותר את היהדות בימינו היא שאלת הרוע בעולם, שאלה ששיאה בא לידי ביטוי בתקופת השואה. שאלה נוספת הממשיכה אותה היא שאלת האמונה בזמן השואה ואחריה. דף לימוד זה הוא חלק מדפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
3ג
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא בהכרח קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
4ד
מתוך הספר "גלגול" הוצאת "אגודת הסופרים" 1970
כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם

כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם / דן פגיס

כָּאן בַּמִּשְׁלוֹחַ הַזֶּה
אֲנִי חַוָּה
עִם הֶבֶל בְּנִי
אִם תִּרְאוּ אֶת בְּנִי הַגָּדוֹל
קַיִן בֶּן אָדָם
תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁאֲנִי
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il


מושגים
  • דן פגיס - (1930, בוקובינה - 1986, ישראל) משורר ישראלי, מתרגם וחוקר ספרות.
5ה
ויסלבה שימבורסקה, תרגום מפולנית: רפי וייכרט, מתוך: שלהי המאה, הוצאת קשב לשירה 2011
תצלומו הראשון של היטלר
וּמִיהוּ הַתִּינוֹקוֹן הַזֶּה שֶׁבַּמָּתְנִיָּה? זֶהוּ אַדּוֹלְפִיק הַקָּטָן, בְּנָהּ שֶׁל מִשְׁפַּחַת הִיטְלֶר!
אוּלַי יִהְיֶה דּוֹקְטוֹר לְמִשְׁפָּטִים כְּשֶׁיִּגְדַּל?
אוֹ טֶנוֹר בָּאוֹפֶּרָה שֶׁל וִינָה?
שֶׁל מִי הַיָּד הַקְּטַנְטַנָּה הַזֹּאת, שֶׁל מִי הָאֹזֶן, הָעַיִן, הָאַף הַזְּעִירִים?
שֶׁל מִי הַבֶּטֶן הַקְּטַנְטַנָּה הַמְּלֵאָה חָלָב, עֲדַיִן לֹא יָדוּעַ:
שֶׁל דַּפָּס, רוֹפֵא, סוֹחֵר, כֹּמֶר?
לְאָן יַגִּיעוּ הָרַגְלַיִם הַקְּטַנְטַנּוֹת, הַמַּצְחִיקוֹת הַלָּלוּ, לְאָן?
לַגַּנּוֹן, לְבֵית-הַסֵּפֶר, לַמִּשְרָד, לַחֲתֻנָּה
אוּלַּי עִם בִּתּוֹ שֶׁל רֹאשׁ-הָעִיר?
[...]

© כל הזכויות שמורות לרפי וייכרט ולהוצאת קשב לשירה
www.poetry.org.il
6ו
דיון
  • בשיר של פגיס, מה רוצה חוה לומר לקין בנה?
  • מה מטריד בשיר של שימבורסקה?
  • בעבר הייתה רווחת האמירה שטבע ק. צטניק, שהשואה התרחשה "בפלנטה אחרת". כיצד מתייחסים השירים הללו לרעיון זה?
7ז
צבי קוליץ, יוסל רקובר מדבר אל אלוהים, הוצאת משרד הבטחון, 2000
לא יועיל לך
ואלה הם גם דברַי האחרונים אליך. אלוקֵי החרון שלי; לא יעזור לך מאומה! הכל עשית כדי שאתבדה בך, כדי שלא אאמין בך. אולם מת אני כפי שחייתי, תוך אמונה סלעית בך. ישתבח לעולמֵי עד אלוקי המתים, אלוקי הנקמה, אלוקי האמת והמשפט אשר יאיר שוב את פניו לעולם ויזעזע את אשיותיו בקולו האדיר - שמע ישראל! ה' אלוקינו, ה' אחד! בידך אפקיד רוחי!
8ח
דיון
  • כיצד מבין רקובר את מקומו של אלוהים בשואה?
  • האם אתם יכולים להסכים עם עמדתו?
10 י
11יא
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל