המנהיג וקופת השרצים
הדף מאת: תניה רגב / עמותת יסודות
האם אדם שבעברו התנהגות פסולה ראוי לשמש כמנהיג
האם אנחנו מעוניינים במנהיג שקופת שרצים תלויה מאחוריו?
יומא כב, א
אמר רב יהודה אמר שמואל: מפני מה לא נמשכה מלכות בית שאול? מפני שלא היה בו שום דופי ]=חיסרון[
דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: אין מעמידין פרנס ]=מנהיג[ על הציבור אלא אם כן קופה של
שרצים תלויה לו מאחוריו, שאם תזוח ]=תתגאה[ דעתו עליו, אומרין לו: 'חזור לאחוריך'!
דיון
שאלות לדיון
איך מסבירה הגמרא את הצורך ל מנות אדם עם עבר בעייתי?
האם גם לכם נראה שעבר בעייתי הוא תנאי הכרחי למנהיגות?
מאירי, יומא כב, א.
אין ראוי להעמיד פרנס על הציבור אלא מי שנודע במידותיו, עניו ושפל רוח וסבלן, מפני שהוא צריך להתנהג עם
הבריות בדרכים משתנים לכמה גוונים, זה בכה וזה בכה, ולהתאהב עם כל אחד מהם כפי מידותיו.
ואם הם במקום שאין מוצאים כך, ועל כל פנים צריכים למנות אבירי לב ועזי מצח, יזהרו שלא למנות אנשים
תקיפים כל כך בכל עניין שיהו סבורים על אותו מינוי שיהא מוחזק בידם לעולם, ושהם הראויים לכך יותר על
שכניהם מחמת תוקפם...
דרך צחות ודרך הפלגה ]=הגזמה[ אמרו: אין ממנין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לאחריו,
כלומר אף על פי שהוא הגון בעצמו, שאם תזוח דעתו ויתגאה על הצבור שלא לשם שמים, אומרים לו: חזור לדון
את עצמך והבט אל אחריך.
דיון
שאלות לדיון
כיצד מבין המאירי את הגמרא?
איזה אדם הוא ממליץ למנות?
ספר העיקרים ד, כו
פירש רבי יוסף אלבו )(: ''שאול חטא באומנות המלכיי ]=תפקיד המלוכה[ , וראוי שיאבד
האומנות ההיא. אבל דוד לא חטא באומנות המלכיי, שחטאו היה חטא אחר, ולכן ניתן למחילה''.
דיון
שאלה לדיון
מה הדיוק של ר' יוסף אלבו?
שו"ת הרמב"ם, סימן קעג
ויורנו בדבר בן אדם שהוא ממונה לרבים לשחיטה ולבדיקה, והוחזק לרבים שהוא גונב הבשר מחנויות הקצבים.
ואנשים מוסרים עליו עדות בזה נוסף למה שיש בו מן הזלזול בשחיטה ובבדיקה. והוא סומך בטרפות על מה שלא
הסכימו שרי האומה ולא סמכו עליו קודם לו באותו המקום. והקצבים בכל עת תופסים אותו כשבידו הבשר גנוב
במעמד יהודים וזולתם, ויוצא מזה ערעור וקלקול וחלול השם. האם מותר שיישאר ממונה לרבים אם לאו? יורנו
אדוננו, ושכרו כפול.
התשובה: כבר נתפרסם אצל הגויים שאנחנו לא נמנה לשחוט אלא לכשרים שבנו, ולדיינינו ולשלוחי הצבור, והם
מכבדים ומפארים זאת ומקנאים בנו על זה. ואיש אשר כזה אסור למי שמאמין בתורת משה רבנו, וחס על כבוד
קונו, להתיר לו לשחוט לרבים, ולוּ ]=ואפילו[ עשה תשובה גמורה, מפני חלול השם. ומותר לו לשחוט לכל יחיד
שירצה בתוך ביתו.
דיון
שאלה לדיון
הרמב"ם נותן מדד נוסף שלפיו ניתן להכריע מתי חטאים בעברו של אדם פוגמים ביכולתו לשאת משרה
מסוימת. מהו המדד של הרמב"ם?