אז ירנן - פיוט ט"ו בשבט ושירת טבע
הדף מאת: מיכל ברגמן
הפיוט 'אז ירנן' מפאר את אלוהים דרך תיאורי הטבע המתרונן, כשהוא שואב השראה משירת הים וממזמורי תהילים. בסיום הפיוט מייחל הפייטן לגאולה. במזמורי תהילים מופיעה הגאולה באופן קונקרטי בתיאור עולם של שלום או של צדקה ומשפט. דף לימוד זה בוחן את מרכיבי הפיוט ומשווה ביניהם לבין תיאורי הטבע ופארו במגוון מקורות: מזמורי תהילים ובאקו פואטיקה עכשווית. בנוסף, ישנה התייחסות למוטיב השירה החוזר ומופיע בפיוט - ' אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ' תוך לימוד מדרש העוסק בשירה הראשונה בתורה – שירת הים.
Error loading media...
אז ירנן, פיוט
'אז ירנן' בביצוע 'מיתרי דוד' – החל מדקה -4:33
© כל הזכויות שמורות ל
www.youtube.com
Error loading media...
אז ירנן, פיוט, בביצוע 'גו'יה', מתוך אתר: YouTube
'אז ירנן' בביצוע 'גו'יה'
למקור השלם
אז ירנן , פיוט
אז ירנן / הבן איש-חי, הרב יוסף חיים מבגדאד
אָז יְרַנֵּן עֵץ הַיְעָרִים לִפְנֵי אֵל אַדִּיר אַדִּירִים
יָעִיר זְמִירוֹת וְשִׁירִים אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

בָּרוּךְ אֵל שׁוֹכֵן עֲרָבוֹת הַבּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת
וּבָרָא אִילָנוֹת טוֹבוֹת אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

רָם אֵל בִּשְׁמֵי מְעוֹנִים בָּרוּךְ מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים
מַצְמִיחַ עִנְּבֵי גְפָנִים אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

כַּבְּדוּ אֵל בָּאוּרִים הִגְדִּיל עֲנָפִים וּזְמִירִים
וּבָרָא זֵיתִים וּתְמָרִים אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

יִתְבָּרַךְ חַי דָּר מְעוֹנָה מַצְמִיחַ פְּרִי תְּאֵנָה
נוֹדֶה לוֹ בְּשִׁיר וּרְנָנָה אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

הַלְּלוּ אֵל חַי בִּזְמִירוֹת הַמַּגְדִּיל עַל מֵי נְהָרוֹת
רִמּוֹנִים וּמִינֵי פֵרוֹת אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ

חִזְקוּ לְבָבוֹת שׁוֹבֵבוֹת שִׂמְחוּ בָּנִים עִם הָאָבוֹת
כֹּה נִזְכֶּה לְשָׁנִים רַבּוֹת אָשִׁיר שִׁיר חָדָשׁ
יִתְפָּאַר אֵל חַי צוּרֵנוּ וּשְׁמוֹ יִתְקַדָּשׁ.

להסבר על הפיוט באתר 'הזמנה לפיוט'
דיון
  • אילו מוקדים רעיוניים מצויים בפיוט?
  • מה היחס ביניהם? האם הם נפרדים זה מזה או שיש קשר ביניהם? הסבירו.
  • מהו לדעתכם 'השיר החדש' ששר הפייטן? האם הכוונה לפיוט עצמו?
  • האם הפיוט מזכיר לכם מקורות יהודיים קדומים?
  • איזה מבין תיאורי הטבע בפיוט דיבר אל לבכם? הדגימו.
(א) שִׁירוּ לה' שִׁיר חָדָשׁ; שִׁירוּ לה', כָּל-הָאָרֶץ.
(ב) שִׁירוּ לה' בָּרְכוּ שְׁמוֹ; בַּשְּׂרוּ מִיּוֹם-לְיוֹם, יְשׁוּעָתוֹ.
(ג) סַפְּרוּ בַגּוֹיִם כְּבוֹדוֹ; בְּכָל-הָעַמִּים, נִפְלְאוֹתָיו.
(ד) כִּי גָדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד; נוֹרָא הוּא, עַל-כָּל-אֱלֹהִים.
(ה) כִּי, כָּל-אֱלֹהֵי הָעַמִּים אֱלִילִים; וה' שָׁמַיִם עָשָׂה.
(ו) הוֹד-וְהָדָר לְפָנָיו; עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשׁוֹ.
(ז) הָבוּ לה', מִשְׁפְּחוֹת עַמִּים; הָבוּ לה' כָּבוֹד וָעֹז.
(ח) הָבוּ לה', כְּבוֹד שְׁמוֹ; שְׂאוּ-מִנְחָה, וּבֹאוּ לְחַצְרוֹתָיו.
(ט) הִשְׁתַּחֲווּ לה', בְּהַדְרַת-קֹדֶשׁ; חִילוּ מִפָּנָיו כָּל-הָאָרֶץ.
(י) אִמְרוּ בַגּוֹיִם, ה' מָלָךְ-- אַף-תִּכּוֹן תֵּבֵל בַּל-תִּמּוֹט;
יָדִין עַמִּים, בְּמֵישָׁרִים.
(יא) יִשְׂמְחוּ הַשָּׁמַיִם, וְתָגֵל הָאָרֶץ; יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ.
(יב) יַעֲלֹז שָׂדַי, וְכָל-אֲשֶׁר-בּוֹ; אָז יְרַנְּנוּ כָּל-עֲצֵי-יָעַר.
(יג) לִפְנֵי ה', כִּי בָא כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ:
יִשְׁפֹּט-תֵּבֵל בְּצֶדֶק; וְעַמִּים בֶּאֱמוּנָתוֹ.
O sing unto the LORD a new song; Sing unto the LORD, all the earth. Sing unto the LORD, bless His name; Proclaim His salvation from day to day. Declare His glory among the nations, His marvellous works among all the peoples. For great is the LORD, and highly to be praised; He is to be feared above all gods. . For all the gods of the peoples are things of nought; But the LORD made the heavens. Honour and majesty are before Him; Strength and beauty are in His sanctuary. Ascribe unto the LORD, ye kindreds of the peoples, Ascribe unto the LORD glory and strength. Ascribe unto the LORD the glory due unto His name; Bring an offering, and come into His courts. O worship the LORD in the beauty of holiness; Tremble before Him, all the earth. Say among the nations: 'The LORD reigneth.' The world also is established that it cannot be moved; He will judge the peoples with equity. Let the heavens be glad, and let the earth rejoice; Let the sea roar, and the fulness thereof; Let the field exult; and all that is therein; Then shall all the trees of the wood sing for joy; Before the LORD, for He is come; For He is come to judge the earth; He will judge the world with righteousness, And the peoples in His faithfulness.
דיון
  • עמדו על נקודות הדמיון בין מזמור צ"ו בתהלים לבין הפיוט 'אז ירנן.
  • עמדו על נקודות השוני בין השניים.
  • האם לדעתכם יש הבדל במסר של שני המקורות?
(א) מִזְמוֹר, לְדָוִד: הָבוּ לה', בְּנֵי אֵלִים; הָבוּ לה', כָּבוֹד וָעֹז.
(ב) הָבוּ לה', כְּבוֹד שְׁמוֹ; הִשְׁתַּחֲווּ לה', בְּהַדְרַת-קֹדֶשׁ.
(ג) קוֹל ה', עַל-הַמָּיִם: אֵל-הַכָּבוֹד הִרְעִים; ה', עַל-מַיִם רַבִּים.
(ד) קוֹל-ה' בַּכֹּחַ; קוֹל ה', בֶּהָדָר.
(ה) קוֹל ה', שֹׁבֵר אֲרָזִים; וַיְשַׁבֵּר ה', אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
(ו) וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ-עֵגֶל; לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן, כְּמוֹ בֶן-רְאֵמִים.
(ז) קוֹל-ה' חֹצֵב; לַהֲבוֹת אֵשׁ.
(ח) קוֹל ה', יָחִיל מִדְבָּר; יָחִיל ה', מִדְבַּר קָדֵשׁ.
(ט) קוֹל ה', יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹת: וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד.
(י) ה' לַמַּבּוּל יָשָׁב; וַיֵּשֶׁב ה' מֶלֶךְ לְעוֹלָם.
(יא) ה' עֹז, לְעַמּוֹ יִתֵּן; ה' יְבָרֵךְ אֶת-עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם.
A Psalm of David. Ascribe unto the LORD, O ye sons of might, Ascribe unto the LORD glory and strength. Ascribe unto the LORD the glory due unto His name; Worship the LORD in the beauty of holiness. The voice of the LORD is upon the waters; The God of glory thundereth, Even the LORD upon many waters. The voice of the LORD is powerful; The voice of the LORD is full of majesty. The voice of the LORD breaketh the cedars; yea, the LORD breaketh in pieces the cedars of Lebanon. He maketh them also to skip like a calf; Lebanon and Sirion like a young wild-ox. The voice of the LORD heweth out flames of fire. The voice of the LORD shaketh the wilderness; The LORD shaketh the wilderness of Kadesh. The voice of the LORD maketh the hinds to calve, And strippeth the forests bare; And in His temple all say: 'Glory.' The LORD sat enthroned at the flood; Yea, the LORD sitteth as King for ever. The LORD will give strength unto His people; The LORD will bless his people with peace.
דיון
  • כיצד מתואר הטבע במזמור כ"ט בתהלים?
  • האם התיאור דומה למתואר בפיוט 'אז ירנן'? הסבירו.
  • מהו המוטיב המרכזי במזמור? מיהו הגיבור הראשי?
  • מהו לדעתכם 'קול ה' המופיע במזמור?
  • מהו הקשר בין תיאורי הטבע במזמור לבין משפט הסיום:' ה' יְבָרֵךְ אֶת-עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם'?
מדרש שמות רבה, כג, ד
"אז ישיר משה" הדא הוא דכתיב [=כפי שכתוב]
'פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה' (משלי א, כו)
מיום שברא הקב"ה את העולם ועד שעמדו ישראל על הים לא מצינו אדם שאמר שירה להקב"ה אלא ישראל.
ברא אדם הראשון ולא אמר שירה, הציל אברהם מכבשן האש ומן המלכים, ולא אמר שירה, וכן יצחק מן המאכלת, וכן יעקב מן המלאך ומן עשו ומן אנשי שכם ולא אמר שירה,
כיוון שבאו ישראל לים, ונקרע להם
מיד אמרו לפני הקב"ה, שנאמר 'אז ישיר משה' הוי 'פיה פתחה בחכמה'.
דיון
  • מהי השאלה שעליה מנסים חז"ל לענות באמצעות מדרש זה?
  • מה משותף לכל הדוגמאות שמביאים חז"ל, שבהן לא נאמרה שירה?
  • מהו ההבדל בין בקיעת ים סוף למקרים האחרים המובאים במדרש?
  • האם ,לדעתכם, ההבדל מסביר מדוע נאמרה שירה דווקא בים סוף?
  • האם יש דמיון בין שירת הים לשירה בפיוט? במה?
  • האם חשתם אי-פעם רצון לשיר 'שירה חדשה'? מדוע?
עודד פלד, פתח דבר, קשב לשירה, 2006 עמ' 258
שיר ללא שם / עודד פלד
שהרי ביפי הארץ ראינו שלוה שורה בה והיא מארבע כנפות תקבץ קוויך, בהקיץ תירבץ

יצוע חלום: הנה, שמש נוטה מערבה

בא בים זורח מים רבים . עוד זה שוקע

וכבר דמדומים אוספים יום כחוש-גו

באדרת ערב יתעטף,

מהסס קמעה,

עומד בתפילת נעילה

יום הולך ולילה בא

עת ביפי הארץ תראה, שהרי

יעשה רצונך בה

יעשה בנו

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
נסו לזהות מקורות קדומים בשירו של פלד.
  • מדוע, לדעתכם,שילב אותם המשורר בשירו?
  • האם השיר דומה בעיניכם לפיוט 'אז ירנן'? עמדו על נקודות השוני והדמיון.
  • האם ניתן לראות בשירו של פלד תפילה? מדוע?
  • האם הטבע מעורר בכם רצון לביטוי אישי? מדוע?