"בלעדיך אני חצי בן אדם"?
1א
הדף מאת: שירה זיוון / מרכז יעקב הרצוג
2ב
בלימוד זה נבחן תפיסות שונות של זוגיות ובניית מערכת יחסים זוגית, דרך עיון בפסוקי בריאת האדם ופרשנויות עליהם. נברר את ההשלכות הפסיכולוגית, החברתיות והתרבותיות של כל גישה על תפיסת הזהות של נשים וגברים בתוך מערכת היחסים ומחוצה לה. נבחן גם כיצד תפיסות אלה נעות על ציר התלות-עצמאות של נשים וגברים במערכת היחסים, ונשאל האם ניתן לאתר 'שביל זהב' בין שני הקטבים.
3ג
א. "זכר ונקבה ברא אותם" או "אשה כי מאיש לוקחה"?
4ד
דיון
בחלק זה נבחן גרסאות שונות לסיפור בריאת האדם, אשר מתוכן נעמוד על משמעות המושג 'אדם'.
5ה
גרסת פרק (א)
(כו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ. (כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. (כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ
And God said: ‘Let us make man in our image, after our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth.’ And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them. And God blessed them; and God said unto them: ‘Be fruitful, and multiply, and replenish the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that creepeth upon the earth.’
6ו
דיון
  • מהי משמעות המונח 'אדם' לפי פסוקים אלו?
7ז
גרסת פרק (ב)
(ז) וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן-הָאֲדָמָה, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים; וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה. [...] (יח) וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים, לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ, אֶעֱשֶהּ לּוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ [=שיעמוד מולו, איתו]. (יט) וַיִּצֶר ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל חַיַּת הַשָדֶה וְאֵת כָּל עוֹף הַשָּמַיִם וַיָּבֵא אֶל הָאָדָם לִרְאוֹת מַה יִּקְרָא לוֹ, וְכֹל אֲשֶר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְמוֹ. (כ) וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵמוֹת לְכָל הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּמַיִם וּלְכֹל חַיַּת הַשָּדֶה, וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ. (כא) וַיַּפֵּל ה' אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל הָאָדָם וַיִּישָן וַיִּקַּח אַחַת מִצַּלְעֹתָיו וַיִּסְגֹּר בָּשָר תַּחְתֶּנָּה. (כב) וַיִּבֶן ה' אֱלֹהִים אֶת הַצֵּלָע אֲשֶר לָקַח מִן הָאָדָם לְאִשָה, וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם. (כג) וַיֹּאמֶר הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָר מִבְּשָרִי לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּה כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת. (כד) עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ, וְדָבַק בְּאִשְתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָר אֶחָד.
Then the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.
8ח
דיון
  • כיצד פסוקים אלו משנים את משמעות המונח 'אדם'?
  • מהם ההבדלים המשמעותיים בין שתי גרסאות הבריאה? התייחסו לנקודות הבאות:
    • תכלית בריאת האיש והאשה בשתי הגרסאות.
    • מקור בריאת האיש והאשה בשתי הגרסאות.
    • זמן בריאת האיש וזמן בריאת האשה בשתי הגרסאות.
  • עם איזו גרסה אתם מזדהים יותר? מדוע?
  • מה יכולות להיות ההשלכות החברתיות והתרבותיות של כל גרסה ביחס לתפיסת ההבדלים בין נשים לגברים?
  • כיצד אתם מפרשים את הביטוי "והיו לבשר אחד"?
9ט
דיון
בהמשך ספר בראשית, (פרק ה/ א-ב) מוזכרת שוב בריאת האדם:
זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם, בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ; זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם
באיזו גרסה תומכים פסוקים אלו?
10י
ספר הזוהר, פרשת בראשית, דף נה, עמוד ב
דכתיב [=שכתוב] "ויברך אותם ויקרא את שמם אדם ביום הבראם", ולא כתיב - ויברך אותו ויקרא את שמו אדם, דאפילו אדם לא אקרי אלא דכר ונוקבא כחדא. [=לא נקרא האדם אלא רק כשהם זכר ונקבה כאחד]
11יא
דיון
  • לפי ספר הזוהר, המונח 'אדם' מתייחס רק לאיחוד של זכר ונקבה - מה יכולות להיות ההשלכות החברתיות והפסיכולוגיות של תפיסה זו?
12יב
בראשית רבה, פרשת בראשית, סימן ב
לא טוב היות האדם לבדו, בלא עזר. [...]
רבי חייא בר גמדא אמר: אף אינו אדם שלם, שנאמר: ויברך אותם ויקרא את שמם אדם, שניהם כאחד קרויים אדם.
13יג
דיון
  • חשבו כיצד יכולה להשפיע האמירה כי כאשר האדם לבדו הוא "אינו אדם שלם" על תפיסת הזהות האישית של האדם השרוי במערכת זוגית, ושל האדם שאינו במערכת זוגית.
בפרק ב/כד נכתב:
"עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ, וְדָבַק בְּאִשְתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָר אֶחָד".
  • קראו שוב את הפסוקים הקודמים לפסוק זה - מדוע דבק האיש באשתו? מה ניתן ללמוד מכך על משמעותו של קשר זוגי בעבור הגבר?
  • כיצד תיאור בריאת האשה בפרק ב ("כי מאיש לוקחה"), עשוי להשפיע על תפיסת הזהות העצמית של נשים?
14יד
ב. "בלעדיך אני בעצם כלום" או "שימו מרחבים בזה היחד"?
15טו
דיון
בחלק זה נראה כיצד תפיסות שונות של הזוגיות עשויות להשפיע על מידת התלות של גברים ושל נשים בקשר הזוגי.
16טז
לכל אחד יש, עוזי חיטמן (מילים), שלומי שבת (לחן). מתוך הדיסק "רק איתך", ליאור נרקיס, הד ארצי (2000)
ואת הנשמה המתוקה שלי

היחידה שמדליקה אותי

ואיתך אני כל העולם

ואיתך אני כל היקום

בלעדייך אני חצי בן אדם

בלעדייך אני בעצם כלום

[...]
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
17יז
דיון
  • איזו תפיסה מייצג השיר ביחס לזוגיות?
  • אילו פרשנויות תואמות תפיסה זו?
  • נסו להיזכר בביטויים שגורים בחיי היומיום המייצגים תפיסה זו? מה דעתכם על תפיסה זו? האם היא רומנטית? האם היא חיובית בעיניכם? מה ההשלכות שלה?
  • מי 'בעצם כלום' לפי השיר - הגבר, האשה או שניהם?
18יח
המבי"ט, בית אלוהים, שער התפילה, פרק ארבעה עשר
[...] שהנקבה תלויה באיש, שאין לה דבר מצד עצמה כי אם מצד הנגזר עליה, והיא כדמות הלבנה שמקבלת אורה מן השמש, ולכן היא מתפללת לאל שתפול בגורל טוב, כי הגם (סוטה ב, סנהדרין כב) ש"ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני" ואפילו מעבר לים, אפ"ה [=אפילו הכי] התפלה מועילה להוסיף על מה שנגזר על בעלה, או לצאת מגורלו, כלאה שיצאת מגורלו של עשו (בראשית רבה פרשה ע).

מושגים
  • רבי משה מטראני (המבי"ט) - (1500–1580), מחכמי צפת ומגדולי הפוסקים. נולד בסלוניקי ביוון ועלה לארץ בגיל 18. בנוסף לספרי השו"ת שלו שהתפרסמו לאחר מותו, כתב גם על מוסר, תפילה ותשובה.
19יט
דיון
  • לפי המבי"ט, על מה מתפללת האשה?
  • מה ניתן ללמוד מתפילה זו על מרחב הבחירה של נשים בתקופתו, ועל חשיבות בחירת בן הזוג?
  • אם הזיווגים אכן נקבעים עוד ברחם, כדברי המדרש, מדוע גם הגבר אינו מתפלל לזיווג טוב כמו האשה?
  • איזו מערכת יחסים בין נשים לגברים עולה מדברי המבי"ט?
  • כיצד תפיסה זו עלולה להשפיע על תפיסת הזהות העצמית של נשים במערכת זוגית?
  • מהי הבעייתיות בתפיסות תלותיות של נשים ושל גברים במערכת זוגית?
  • כיצד ניתן לשמור על "איזון זוגי" במערכת היחסים?
20כ
דיון
נסיים את הלימוד בדבריו של המשורר ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן, המתייחס בספרו, 'הנביא', לסוגיית הזוגיות והנישואין:
21כא
ג'ובראן חליל ג'ובראן, הנביא, תמוז, 1980. עמ' 12
בשל שמירה על זכויות יוצרים לא ניתן לפרסם את השיר באתר.

לצורך הלימוד מובאת ההפנייה המדויקת

מושגים
  • ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן - (1883–1931). משורר, סופר ואמן נוצרי ממוצא לבנוני. מפורסם במיוחד בשל ספרו "הנביא" שתורגם לשפות רבות.
22כב
דיון
  • כיצד, לדעתכם, היה מגיב ח'ליל ג'ובראן לשירו של חיטמן "בלעדיך אני חצי בן אדם/ בלעדיך אני בעצם כלום"?
  • מהו 'שביל זהב לזוגיות' שמציע ח'ליל ג'ובראן, בין תלותיות לעצמאות?
24 כד
26כו
דף מספר 4 בסדרה "אחזתיו ולא ארפנו": על כוחן של נשים באהבה, תשוקה וגאולה, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3