Modeh Ani & Elokai Neshama: Constant Renewal and the Jewish Soul

(ט) רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חֲנִינָא אָמַר, עַל כָּל נְשִׁימָה וּנְשִׁימָה שֶׁאָדָם נוֹשֵׁם צָרִיךְ לְקַלֵּס לַבּוֹרֵא, מַה טַּעַם (תהלים קנ, ו): כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ, כָּל הַנְּשִׁימָה תְּהַלֵּל יָהּ.

ספר נפש שמשון על הסידור עמ' יב

המילה הראשונה היא "מודה"- לתת להקב"ה את הרגע הזה. להודות כי לא "אני" זו המילה הראשונה אלא "מודה"!... מילה ראשונה זו צריכה להשפיע עלינו למשך כל היום, לדעת למי אנו שייכים! זוהי הטעות של כולנו... המחשבה התמידית של ה"אני" סותרת את מהות היהודי. יהודה הוא עבד ה'...מתחילים את היום באמירת "מודה"- ומכירים בעובדה שיש אדון לבירה שהוא האומר לי מה לעשות וכיצד לנהוג בכל פרט ופרט מהחיים, הכל נראה אחרת.

(ב) אוכלים ראש כבש לומר נהיה לראש ולא לזנב וזכר לאילו של יצחק: הגה יש מדקדקים שלא לאכול אגוזים שאגוז בגימטריא חט ועוד שהן מרבים כיחה וניעה ומבטלים התפלה (מהרי"ל) והולכין אל הנהר לומר פסוק ותשליך במצולות ים כל חטאתינו וגומר (מנהגים) וגם נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה (ירושלמי) ומנהג נכון הוא:

(2) Eat a head of a lamb saying: Let us be as a head and not a tail. It is also a remembrance of the ram of Isaac. Rema: There are those who are careful not to eat nuts, as the word "egoz" in gematriah [is equal to the value of] chet (sin). They also cause a lot of excess saliva and phloem and cause abrogation of prayers. They also go to a river and say the verse: And Thou wilt cast all their sins into the depths of the sea (Micah 7:19). There are also those who do not sleep during Rosh Hashana during the day, and this is the correct thing to do.

(ג) שלא לישן. דאיתא בירושלמי מאן דדמיך בריש שתא דמיך מזלי':

ספר נפש שמשון על הסידור עמ' ט

הסידור מתחיל עם מודה אני וגומר בעלינו לשבח, ומאחר וקימת הבוקר היא יסוד לכל עבודת האדם, א"כ בע"כ שהכל טמון בהתחלה...

ספר כתר ראש ס' עא

עול תורה. אמר רבינו (הגר"ח מוולזין זצ"ל) כשישכים אדם בבוקר ויקבל עליו ביום ההוא עול תורה באמת ובלב תמים... אז יסורו ממנו הבטולים ובודאי יצליח ביום ההוא בתורה.

ספר טללי אורות על הסידור עמ' יב בשם הנצי"ב

בכל יום נגזר בבוקר כל מה שעתיד להיות באותו היום בכל העולם. זהו שנאמר "חדשים לבקרים" (איכה כ:כג)- שאז מתחדשים כל העניינים של היום. ועל כך מוסיף הכתוב ואומר "רבה אמונתך"- עלינו להאמן ולבטוח שיתחדש עלינו לטובה. לפיכך זה הזמן המתאים לתפילה, כמבואר במכילתא (בשלח פ"ה) אתה מוצא שתפילות הצדיקים נשמעות בבוקר וכו'. כי עת הגזירה והחידוש, היא עת התפילה.

English
(ז) וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃
(7) the LORD God formed man from the dust of the earth. He blew into his nostrils the breath of life, and man became a living being.

ספר טיב התפילה עמ' נב

אלוקי נשמה... מעיד על עצמו שהקב"ה נתן בו נשמה טהורה, וכיוון שכן, כל אדם ללא יצא מן הכלל יכול לזכות מצד נשמתו למדרגות נעלות ביותר, ואין האדם יכול לפטור עצמו בטענה שעבודת ה' שייכת רק לאנשים המורמים מעם, כפי שאכן היצר הרע מטעה את האדם, ולכך מיד כשהאדם משכים בבוקר, מגלה את דעתו ואומר "נשמה שנתת בי טהורה", וכיול כל אחד ואחד לזכות לכל המדרגות בשלמות.

ספר עיון תפילה לר' שוואב זצ"ל עמ' מ

פותחים אלקי לשון יחיד להורות על היות הנשמה מיוחדת, שמעולם לא היתה נשמה שלי בעולם, וגם עכשיו אין בנמצא דוגמתה, וגם לעתיד לבוא לא תהיה... וכמו שהקב"ה הוא יחיד ומיוחד ואין שני להמשיל לו להחבירה כן הנשמה היא יחידה ואין לשני בני אדם נשמה דומה זו לזו בדיוק. וכמו שהקב"ה קדוש וטהור כן נשמה שנתת בי טהורה היא, ואפילו האדם הגרוע ביותר מכל בני אדם נתן הקב"ה נשמה טהורה בקרבו... על זה אנו מכריזים בכל בוקר "אלקי, נשמה שנתת בי טהורה היא!!!"

(א) יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו.

(1) The foundation of piety and the root of perfect service [of G-d] is for a man to clarify and come to realize as truth what is his obligation in his world and to what he needs to direct his gaze and his aspiration in all that he toils all the days of his life.