The importance of gratitude
When should we be thankful?
(לה) וַתַּ֨הַר ע֜וֹד וַתֵּ֣לֶד בֵּ֗ן וַתֹּ֙אמֶר֙ הַפַּ֙עַם֙ אוֹדֶ֣ה אֶת־יי עַל־כֵּ֛ן קָרְאָ֥ה שְׁמ֖וֹ יְהוּדָ֑ה וַֽתַּעֲמֹ֖ד מִלֶּֽדֶת׃
(35) And she conceived again, and bore a son; and she said: ‘This time will I praise the LORD.’ Therefore she called his name Judah; and she left off bearing.

(א) אודה את יי, אין לי אלא להודות ולשבחו שנתן לי יותר ממה שבקשתי ממנו.

(1) 'ותהר... אודה את ה, I can only continue to thank the Lord and to praise G-d, Who has granted me more than I have requested from G-d.

(כא) וַיֹּאמֶר֩ עָרֹ֨ם יצתי [יָצָ֜אתִי] מִבֶּ֣טֶן אִמִּ֗י וְעָרֹם֙ אָשׁ֣וּב שָׁ֔מָה יי נָתַ֔ן וַיי לָקָ֑ח יְהִ֛י שֵׁ֥ם יי מְבֹרָֽךְ׃
(21) And he said; Naked came I out of my mother’s womb, And naked shall I return thither; The LORD gave, and the LORD hath taken away; Blessed be the name of the LORD.
אמר רבא לא נצרכה אלא לקבולינהו בשמחה
Raba said : It is only necessary that he should receive [the bad] with gladness.
ורבנן אמרי מהכא (איוב א, כא) יי נתן ויי לקח יהי שם יי מבורך
The Rabbis say : It may be derived from the following : "The Lord gave, and the Lord hath taken away ; blessed be the name of the Lord" (Job i. 21).
How can we be thankful?
(יב) אִ֣ם עַל־תּוֹדָה֮ יַקְרִיבֶנּוּ֒ וְהִקְרִ֣יב ׀ עַל־זֶ֣בַח הַתּוֹדָ֗ה חַלּ֤וֹת מַצּוֹת֙ בְּלוּלֹ֣ת בַּשֶּׁ֔מֶן וּרְקִיקֵ֥י מַצּ֖וֹת מְשֻׁחִ֣ים בַּשָּׁ֑מֶן וְסֹ֣לֶת מֻרְבֶּ֔כֶת חַלֹּ֖ת בְּלוּלֹ֥ת בַּשָּֽׁמֶן׃ (יג) עַל־חַלֹּת֙ לֶ֣חֶם חָמֵ֔ץ יַקְרִ֖יב קָרְבָּנ֑וֹ עַל־זֶ֖בַח תּוֹדַ֥ת שְׁלָמָֽיו׃ (יד) וְהִקְרִ֨יב מִמֶּ֤נּוּ אֶחָד֙ מִכָּל־קָרְבָּ֔ן תְּרוּמָ֖ה לַיי לַכֹּהֵ֗ן הַזֹּרֵ֛ק אֶת־דַּ֥ם הַשְּׁלָמִ֖ים ל֥וֹ יִהְיֶֽה׃ (טו) וּבְשַׂ֗ר זֶ֚בַח תּוֹדַ֣ת שְׁלָמָ֔יו בְּי֥וֹם קָרְבָּנ֖וֹ יֵאָכֵ֑ל לֹֽא־יַנִּ֥יחַ מִמֶּ֖נּוּ עַד־בֹּֽקֶר׃

(12) If he offer it for a thanksgiving, then he shall offer with the sacrifice of thanksgiving unleavened cakes mingled with oil, and unleavened wafers spread with oil, and cakes mingled with oil, of fine flour soaked. (13) With cakes of leavened bread he shall present his offering with the sacrifice of his peace-offerings for thanksgiving. (14) And of it he shall present one out of each offering for a gift unto the LORD; it shall be the priest’s that dasheth the blood of the peace-offerings against the altar. (15) And the flesh of the sacrifice of his peace-offerings for thanksgiving shall be eaten on the day of his offering; he shall not leave any of it until the morning.

(א) אם על תודה יקריבנו. אם על דבר הודאה על נס שנעשה לו, כגון יורדי הים והולכי מדברות וחבושי בית האסורים וחולה שנתרפא שהם צריכין להודות שכתוב בהן (תהלים קז כא כב) יודו ליי חסדו ונפלאותיו לבני אדם ויזבחו זבחי תודה.

If [the thanksgiving offering] is done on account of being thankful for a miracle that happened to her/him; such as going down into the sea, or crossing a desert, or being set free from imprisonment, or recovering from a sickness, they need to do so with praise [to G-d], as it is written regarding these people, "...Praise G-d's overabundant goodness, for G-d's wonders done for people. Let people offer up thanksgiving offerings." (Ps 107:21-22)

(ו) בֹּ֭אוּ נִשְׁתַּחֲוֶ֣ה וְנִכְרָ֑עָה נִ֝בְרְכָ֗ה לִֽפְנֵי־יי עֹשֵֽׂנוּ׃
(6) O come, let us bow down and bend the knee; Let us kneel before the LORD our Maker;
אלהי נשמה שנתת בי טהורה אתה יצרתה בי אתה נפחתה בי ואתה משמרה בקרבי ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבא כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך יי אלהי ואלהי אבותי רבון כל העולמים אדון כל הנשמות ברוך אתה יי המחזיר נשמות לפגרים מתים
"O my God, the soul which Thou hast given me is pure. Thou didst create it within me, Thou didst breathe it into me, Thou preservest it within me, and Thou wilt take it from me, but wilt restore it unto me hereafter. So long as the soul is within me, I will give thanks unto Thee, O Lord my God and God of my fathers, Sovereign of all worlds, Lord of all souls. Blessed art Thou, O Lord, Who restorest souls unto dead bodies."
ברוך אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים חללים חללים גלוי וידוע לפני כסא כבודך שאם יפתח אחד מהם או אם יסתם אחד מהם אי אפשר לעמוד לפניך
"Blessed... Who hast formed man in wisdom and created in him many orifices and vessels. It is revealed and known before the throne of Thy glory, that if one of these be opened, or one of those closed, it would be impossible [to exist and] to stand before Thee."

(ריה) בָּרוּךְ אַתָּה יי אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם. הַגּומֵל לְחַיָּבִים טובות. שֶׁגְּמָלַנִי כָּל טוב:ועונין אחריו:אָמֵן. מִי שֶׁגְּמָלְךָ כָּל טוב. הוּא יִגְמָלְךָ כָּל טוב סֶלָה:

Individual:G-d, you are full of blessing, you who have rewarded me with an abundance of goodness.

Community: Amen! May G-d who has rewarded you with such goodness continue to reward you. Selah!