גובה נר חנוכה

מתני׳ גץ שיצא מתחת הפטיש והזיק - חייב.

גמל שהיה טעון פשתן(בד דליק מאוד), ועבר ברשות הרבים ונכנס פשתנו לתוך החנות ודלקו בנרו של חנוני והדליק את הבירה(בית גדול)- בעל הגמל חייב.

הניח חנוני נרו מבחוץ - החנוני חייב.

רבי יהודה אומר: בנר חנוכה - פטור.

גמ׳ אמר רבינא משמיה דרבא ש"מ מדרבי יהודה(אמר רבינא משמו של רבא למד מדברי רבי יהודה): נר חנוכה מצוה להניחה בתוך עשרה(טפחים) דאי סלקא דעתך למעלה מעשרה אמאי אמר ר' יהודה נר חנוכה פטור?.

אם תעלה על דעתך שמותר להניח את הנר מעל לעשרה טפחים למה אסר ר' יהודה?

לימא ליה הוה ליה לאנוחה למעלה מגמל ורוכבו אלא לאו ש"מ מצוה להניחה בתוך עשרה?

יכול היה להניחה מעל גובה גמל ורוכבו והנר לא היה נדלק איך למדת מפה שמצווה להניחה בתוך עשרה?

אמרי לא, לעולם אימא לך אפי' למעלה מעשרה מאי אמרת אבעי לך לאנוחה למעלה מגמל ורוכבו, כיון דבמצוה קא עסיק כולי האי לא אטרחוה רבנן

משום שאין מטריחים אדם שעוסק במצווה

אמר רב כהנא: דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרבי תנחום נר חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה פסולה כסוכה וכמבוי:

נזק מנר חנוכה

בבא קמא סא עמוד ב:

מתני׳ המדליק בתוך שלו עד כמה תעבור הדליקה ? (כמה צריך להרחיק כדי להיות פטור מנזק האש ?)

רבי אלעזר בן עזריה אומר - רואין אותו כאילו הוא באמצע בית כור (שטח שבו אפשר לזרוע 30 סאה של תבואה) ר"א (ר' אלעזר) אומר - ט"ז (16) אמות כדרך רה"ר.(לעניין שבת)

רבי עקיבא אומר - חמשים אמה.

ר"ש (ר' שמעון) אומר - שלם ישלם המבעיר את הבערה הכל לפי הדליקה. (אם הדלקת נר קטן אין צורך להרחיק כמעט כלום אבל אם הדלקת מדורה אתה חייב להרחיק הרבה)

בגמרא נפסק שהלכה כר' שמעון.

משנה תורה לרמב"ם פרק י"ד הלכה ב:

הדליק בתוך רשותו צריך להרחיק מסוף המצר כדי שלא תעבור הדליקה לשדה חבירו ושיעור הדליקה הכול לפי גובה הדליקה אם לא הרחיק כראוי ועברה האש והזיקה חייב לשלם נזק שלם .

הרחיק כראוי ועברה האש והזיקה פטור שזו מכה בידי שמיים היא.

המגיד משנה מבאר שפסק ע"פ הפסיקה המפורשת בגמרא.

במשנה סב עמוד ב:

"רבי יהודה אומר בנר חנוכה פטור" ומפורש בגמרא משום שהוא נמצא ברשות מצוה, ולא נפסקה הלכה כר' יהודה והרמב"ם אינו מחלק בין דליקה מנר חנוכה לכל דליקה אחרת.חכמים חולקים על רבי יהודה ואומרים "הניח החנווני נרו מבחוץ החנווני חייב אף בדמי פשתן, מפני שהניח נרו מבחוץ, ואפילו נר חנוכה היה לו לישב ולשמור

MISHNA: In the case of a spark that emerged from under the hammer of a blacksmith and started a fire, causing damage, the blacksmith is liable for the damage caused. In the case of a camel that was laden with flax and was passing through the public domain, and its flax extended into a store and the flax caught fire from a lamp in the store belonging to the storekeeper, and as a result of the burning flax the camel set fire to the building together with all its contents, the owner of the camel is liable. But if the storekeeper placed his lamp outside, thereby causing the flax on the camel to catch fire, and consequently the building was set on fire, the storekeeper is liable. Rabbi Yehuda says: In a case where the lamp placed outside was a Hanukkah lamp, the storekeeper is exempt, since it is a mitzva for a Hanukkah lamp to be placed outside. GEMARA: Ravina said in the name of Rava: Conclude from Rabbi Yehuda’s statement that the mitzva is to place the Hanukkah lamp within a height of ten handbreadths from the ground as, if it enters your mind to say that the mitzva can also be fulfilled by placing it above ten handbreadths, why did Rabbi Yehuda say that in the case of a Hanukkah lamp placed outside, the storekeeper is exempt? Let the owner of the camel say to the storekeeper: You should have placed the lamp above the height of a camel and its rider so that the flax would not catch fire. Rather, must one not conclude from here that Rabbi Yehuda’s opinion is that the mitzva is to place it within ten handbreadths of the ground and not higher? The Sages say in response: No, there is no proof from here. Actually, I could say to you that one may place a Hanukkah lamp even above a height of ten handbreadths, and as for what you said, that the owner of the camel can claim: You should have placed the lamp above the height of a camel and its rider, in response to this one can say: Since the store owner is performing a mitzva by placing his Hanukkah lamp outside, the Sages did not trouble him to such an extent to have him place his lamp at a height that would be inconvenient for him to reach. Further on the subject of the height of a Hanukkah lamp, Rav Kahana says that Rav Natan bar Minyumi taught in the name of Rabbi Tanḥum: A Hanukkah lamp that is placed higher than twenty cubits from the ground is unfit to be used for the mitzva, since people do not generally look up to such a height, and the main purpose of the Hanukkah lamp is for it to be seen by others. In this regard, the halakha of the height of a Hanukkah lamp is like the halakha of the height of a sukka and the halakha of the height of a cross beam at the entrance to an alleyway, which are unfit for their respective purposes if they are higher than twenty cubits.