Talmud Torah

נָשִׁים וַעֲבָדִים וּקְטַנִּים פְּטוּרִים מִתַּלְמוּד תּוֹרָה.

Women, slaves, and infants are not required to study the Torah

אִשָּׁה שֶׁלָּמְדָה תּוֹרָה יֵשׁ לָהּ שָׂכָר אֲבָל...מִפְּנֵי שֶׁלֹּא נִצְטַוֵּית. וְכָל הָעוֹשֶׂה דָּבָר שֶׁאֵינוֹ מְצֻוֶּה עָלָיו לַעֲשׂוֹתוֹ אֵין שְׂכָרוֹ כִּשְׂכַר הַמְצֻוֶּה שֶׁעָשָׂה אֶלָּא פָּחוֹת מִמֶּנּוּ.

A woman who studied the Torah has a reward coming to her but...because she was not commanded to do so, and whosoever does something which is not mandatory upon him to perform receives not a hire equal to the hire of him who is commanded to perform it but less than he.

תנא בנות צלפחד חכמניות הן דרשניות הן צדקניות הן

The Sages taught: The daughters of Zelophehad are wise, they are interpreters of verses, and they are righteous.

עלי תמר על תלמוד ירושלמי

ודבורה הנביאה היתה שופטת את ישראל ואי אפשר להשפט בלי תורה שבעל פה ובתוספות גיטין פ״ח שהיתה מלמדת דינים לישראל

Alei Tamar on the Jerusalem Talmud

Devorah the Prophetess judged Israel, and it is impossible to judge without the Oral Torah. And the Tosofists wrote (Gittin 88) that she taught (Jewish) law to Israel.

אמר רבי יוחנן אין הקב"ה משרה שכינתו אלא על גבור ועשיר וחכם

Rabbi Yoḥanan said: The Holy One, Blessed be He, rests His Divine Presence only upon one who is mighty, and wealthy, and wise, and humble.

ואין חכמה אלא תורה

There is no wisdom other than the Torah

ת"ר ארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות נתנבאו להם לישראל

The Sages taught in a baraita: Forty-eight prophets and seven prophetesses prophesied on behalf of the Jewish people

קלוסטרא רבי טרפון מטמא וחכמים מטהרין וברוריא אומרת שומטה מן הפתח זה ותולה בחבירו בשבת כשנאמרו דברים לפני ר' יהושע אמר יפה אמרה ברוריא.

Regarding a door bolt: Rabbi Tarfon declares it impure, but the Sages declare it pure. Beruriah says, "One may remove it from this doorway and hang it on the neighboring doorway on Shabbat." When these words were spoken before Rabbi Joshua, he said, "Beruriah has spoken well (i.e., correctly)."

ברוריה דביתהו דרבי מאיר ברתיה דרבי חנניה בן תרדיון דתניא תלת מאה שמעתתא ביומא מתלת מאה רבוותא

Berurya, wife of Rabbi Meir and daughter of Rabbi Ḥananya ben Teradyon, was so sharp and had such a good memory that she learned three hundred halakhot in one day from three hundred Sages

חייב אדם ללמוד לבנותיו המצות...הלכות מצות ילמד לה שאם לא תדע הלכות שבת איך תשמור שבת וכן כל מצות כדי לעשות להזהר במצות שהרי בימי חזקיהו מלך יהודה אנשים ונשים גדולים וקטנים ידעו אפילו טהרות וקדשים וזהו "הקהל את העם האנשים והנשים והטף"....והשונמית הולכת ושומעת הדרשה מפי אלישע שהרי אמר "מדוע את הולכת אליו היום לא חדש ולא שבת" מכלל דבחדש ושבת הולכת:

A man is required to teach his daughters the mitzvot...he should teach her the laws of mitzvot, because if she does not know the laws of Shabbat how could she keep it? And so too with all of the mitzvot, so she can do them and be cautious with them. In the days of Chizkyahu the King of Yehuda, men and women, great and small knew even the mitzvot of Taharot and Kedoshim, this is why it says "Gather the nation, the men and the women and the children." ... the Shunamit woman would go and listen to the lectures of Elisha, that he said "why are you going to him [Elisha] today is not Rosh Chodesh or Shabbat?" We can infer that on Rosh Chodesh and Shabbat she would go.

אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום...שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו

Rav Huna bar Yehuda said that Rabbi Ami said: A person should always complete his Torah portions with the congregation. The congregation reads a particular Torah portion every Shabbat, and during the week prior to each Shabbat, one is required to read the Bible text of the weekly portion twice and the translation once.

...as one who completes his Torah portions with the congregation is rewarded that his days and years are extended.

(א) לקרות הפרשה שנים מקרא ואחר תרגום ובו ז"ס:
אע"פ שאדם שומע כל התורה כולה כל שבת בצבור חייב לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו שבוע שנים מקרא ואחד תרגום אפילו עטרות ודיבון:

(1) Even though each person hears the Torah reading each week in the public reading, we are obligated to read each parasha twice in the hebrew and once in the Aramaic targum. (Even the cities of Atarot and Divon - Numbers 32:3).