Can We Handle The Truth?

(ה) אמר רבי סימון: בשעה שבא הקב"ה לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים: אל יברא, ומהם אומרים: יברא, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו. חסד אומר: יברא, שהוא גומל חסדים. ואמת אומר: אל יברא, שכולו שקרים. צדק אומר: יברא, שהוא עושה צדקות. שלום אומר: אל יברא, דכוליה קטטה. מה עשה הקדוש ברוך הוא? נטל אמת והשליכו לארץ, הדא הוא דכתיב (דניאל ח): ותשלך אמת ארצה. אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: רבון העולמים! מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה שלך? תעלה אמת מן הארץ, הדא הוא דכתיב (תהלים פה): אמת מארץ תצמח.

(5) Rabbi Simon said: At the time when the Holy Blessed One came to create the first man, the ministering angels formed themselves into groups, some saying 'man should not be created' and some saying 'man should be created.' As it says: "Kindness and Truth met; Justice and Peace kissed" (Psalms 85:11). Kindness said: man should be created because he does acts of kindness, and Truth said: man should not be created, because he is all lies. Justice said: man should be created because he does just acts, and Peace said: man should not be created because he is all quarrels. What did the Holy Blessed One do? God took Truth and threw him to the ground, as it says: "And Truth was thrown to the ground" (Daniel 8:12). The ministering angels said before the Blessed Holy One: Master of the Universe: why are You disgracing the chief of your court ceremonies - bring Truth back from the ground! As it says: "Truth will grow from the ground" (Psalms 85:12).

אמר רבא מריש הוה אמינא ליכא קושטא בעלמא אמר לי ההוא מרבנן ורב טבות שמיה ואמרי לה רב טביומי שמיה דאי הוו יהבי ליה כל חללי דעלמא לא הוה משני בדבוריה זימנא חדא איקלעי לההוא אתרא וקושטא שמיה ולא הוו משני בדיבורייהו ולא הוה מיית איניש מהתם בלא זימניה נסיבי איתתא מינהון והוו לי תרתין בנין מינה יומא חד הוה יתבא דביתהו וקא חייפא רישה אתאי שיבבתה טרפא אדשא סבר לאו אורח ארעא אמר לה ליתא הכא שכיבו ליה תרתין בנין אתו אינשי דאתרא לקמיה אמרו ליה מאי האי אמר להו הכי הוה מעשה א"ל במטותא מינך פוק מאתרין ולא תגרי בהו מותנא בהנך אינשי

Said Rava: I used to think there is no truth in the whole world. A certain rabbi, whose name was Rav Tvut (and some say his name was Rav Tavyomi) that if the whole world filled with gold would be given to him, he would not change his word. It happened once that he came to a city named Kushta (truth). And the inhabitants of that city would not change their word, and it never happened that one should die an untimely death. He married a woman from there, and she bore him two children. It happened once that his wife was washing her hair and a female neighbor came knocking on the door. He thought that it's not polite [to say that she's washing her hair], and therefore said that she is out. And the two children died. And when the inhabitants came to ask him what was the reason that such an unusual thing happened to him, he told them what happened. They said: Please, move away and don't bring death to these people.

תנו רבנן כיצד מרקדין לפני הכלה בית שמאי אומרים לה כמות שהיא ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה אמרו להן ב"ש לב"ה הרי שהיתה חיגרת או סומא אומרי' לה כלה נאה וחסודה והתורה אמרה (שמות כג, ז) מדבר שקר תרחק אמרו להם ב"ה לב"ש לדבריכם מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו הוי אומר ישבחנו בעיניו מכאן אמרו חכמים לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות

Our rabbis taught: How does one dance before the bride? Bet Shammai say: The bride as she is. And Bet Hillel say: “A beautiful and graceful bride”! Bet Shammai said to Bet Hillel: If she was lame or blind, does one say of her, “Beautiful and graceful bride”? Whereas the Torah said, “Keep away from a lie” (Exodus 23:7). Bet Hillel said to Bet Shammai: According to your words, if one has made a bad purchase in the market, should one praise it in front of him or denigrate it? Surely, one should praise it in front of him. Therefore, the sages said: A person's opinions should always take others into account.

ר"א בנו של רבי יוסי הגלילי אומר אסור לבצוע וכל הבוצע ה"ז חוטא וכל המברך את הבוצע הרי זה מנאץ ועל זה נאמר (תהלים י, ג) בוצע ברך נאץ ה' אלא יקוב הדין את ההר שנאמר (דברים א, יז) כי המשפט לאלהים הוא וכן משה היה אומר יקוב הדין את ההר אבל אהרן אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחבירו שנאמר (מלאכי ב, ו) תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון

רבי יהושע בן קרחה אומר מצוה לבצוע שנאמר (זכריה ח, טז) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם והלא במקום שיש משפט אין שלום ובמקום שיש שלום אין משפט אלא איזהו משפט שיש בו שלום הוי אומר זה ביצוע וכן בדוד הוא אומר (שמואל ב ח, טו) ויהי דוד עושה משפט וצדקה והלא כל מקום שיש משפט אין צדקה וצדקה אין משפט אלא איזהו משפט שיש בו צדקה הוי אומר זה ביצוע

רבי שמעון בן מנסיא אומר שנים שבאו לפניך לדין עד שלא תשמע דבריהן או משתשמע דבריהן ואי אתה יודע להיכן דין נוטה אתה רשאי לומר להן צאו ובצעו משתשמע דבריהן ואתה יודע להיכן הדין נוטה אי אתה רשאי לומר להן צאו ובצעו שנאמר (משלי יז, יד) פוטר מים ראשית מדון ולפני התגלע הריב נטוש קודם שנתגלע הריב אתה יכול לנטשו משנתגלע הריב אי אתה יכול יכול לנטשו

R. Eliezer, the son of R. Jose the Galilean, used to say: It is prohibited to mediate, and he who should do so sins; and he who praises the mediators despises the law, as it is written [Ps. x. 3]: "The robber blesseth himself when he hath despised the Lord." Rather, the strict law shall bore the mountain, as it is written [Deut. i. 17]: "The judgment belongs to God." And so was it said by Moses our master. But Aaron loved peace, ran after it, and used to make peace among the people, as it is written [Mal. ii. 6]: "The law of truth was in his mouth, and falsehood was not found on his lips; in peace and equity he walked with me, and many did he turn away from iniquity."

And R. Jehoshua b. Karha also said: Arbitration is a meritorious act, as it is written [Zech. viii. 16]: "With truth and the judgment of peace, judge ye in your gates." But when there is judgment, there is no peace; and vice versa?! What is judgement that contains peace? This is arbitration. So also was it said about David [II Sam. viii. 16]: "And David did what was just and charitable unto all his people." But where there is justice, there is no charity, and where there is charity, there is no justice?! Rather, what is justice which contains charity? Arbitration.

R. Simeon b. Menasia said: If two persons brought a case before you, before you have heard their claims, and even thereafter, but you are still not aware to whom the strict law inclines, you may say to them: Go and mediate among yourselves. But after you are aware who is right according to the strict law, you must not advise them to mediate, as it is written [Prov. xvii. 14]: "As one letteth loose (a stream) of water, so is the beginning of strife; therefore before it be enkindled, leave off the contest"; which means, before it be enkindled you may advise a mediation, but not after you know with whom the law is.