(ב) מה היה תחלתו של רבי עקיבא. אמרו בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום. פעם אחת היה עומד על פי הבאר אמר מי חקק אבן זו אמרו לא המים שתדיר [נופלים] עליה בכל יום אמרו [לו] עקיבא אי אתה קורא אבנים שחקו מים. מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו מה רך פסל את הקשה דברי תורה שקשה כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם. מיד חזר ללמוד תורה.
הלך הוא ובנו וישבו אצל מלמדי תינוקות א״ל רבי למדני תורה אחז רבי עקיבא בראש הלוח ובנו בראש הלוח כתב לו אלף בית ולמדה . (אלף תיו ולמדה תורת כהנים ולמדה). היה לומד והולך עד שלמד כל התורה כולה הלך וישב לפני רבי אליעזר ולפני ר׳ יהושע אמר להם רבותי פתחו לי טעם משנה כיון שאמר לו הלכה אחת הלך וישב לו בינו לבין עצמו אמר (אלף זו למה נכתבה בית זו למה נכתבה) דבר זה למה נאמר חזר ושאלן והעמידן בדברים.
רבי שמעון בן אלעזר אומר אמשול לך משל למה הדבר דומה לסתת שהיה מסתת בהרים פעם אחת נטל קרדומו בידו והלך וישב על ההר והיה מכה ממנו צרורות דקות ובאו בני אדם ואמרו לו מה אתה עושה. אמר להם הרי אני עוקר ומטילו בתוך הירדן אמרו לו אי אתה יכול לעקור את כל ההר היה מסתת והולך עד שהגיע אצל סלע גדול נכנס תחתיו סתרו ועקרו והטילו אל הירדן ואמר לו אין זה מקומך אלא מקום זה. כך עשה להם רבי עקיבא לרבי אליעזר ורבי יהושע.
אמר לו רבי טרפון עקיבא עליך הכתוב אומר (איוב כח) מבכי נהרות חבש ותעלומה יוציא אור דברים המסותרים מבני אדם הוציאם רבי עקיבא לאורה.
(2) What were Akiva's beginnings? It is said: Up to the age of forty, he had not yet studied a thing. One time, while standing by the mouth of a well in Lydda, he inquired, "Who hollowed out this stone?" and was told, "Akiva, haven't you read that 'water wears away stone' (Job 14:19)? - it was water falling upon it constantly, day after day." At that, Rabbi Akiva asked himself: Is my mind harder than this stone? I will go and study at least one section of Torah.
He and his son went and sat among the teachers of young children (nurselings). He said: “Rabbi, teach me Torah!” Rabbi Akiva held on to one side of the slate and his son to the other. He wrote Aleph-Bet and learned it. He wrote Aleph-Tav and learned it. [he wrote] the instructions of the Priests and learned it. He kept on learning until he learned the entire Torah. He went and sat before Rabbi Eliezer and before Rabbi Yehoshua. He said: “Rabbis, open up for me a taste (the reasoning) of Mishna!” As soon as they told him a single law, he sat down with himself and said: “this aleph, why is it written? This bet, why is it written? Why is this thing said?” He returned and asked them, and halted them with words.
Rabbi Shimon ben Elazar said: I will make an analogy - to what is this similar? To a mason who would hew mountains. Once, he took his chisel in his hand and went and sat on the mountain and was chipping off small pebbles. People came and said to him: "what are you doing?" He said: "Behold, I am uprooting it and sending it into the Jordan!" They said to him: "You can't uproot the entire mountain!" He kept on hewing [the rock] until he came to a large boulder. He went underneath it, separated it, uprooted it, and sent it into the Jordan. He said to it: "That is not your place, but rather this is!" Thus Rabbi Akiva did to Rabbi Eliezer and Rabbi Yehoshua.
Rabbi Tarfon said to him: Akiva, of you the scripture says: He dams up the rivers, and brings what was hidden to light (Job 28:11). The things that were hidden from all people - Rabbi Akiva has brought them to light.
Translation by Sefaria and Kelilah Mille
- How are these stories similar? How are they different?
- What is different about each of their revelations?
- How do Moshe and R' Akiva each react to what they see?
- What are the different literary symbols employed in each story and what is there significance.?
- What is the significance of the metaphors used at the end of the R' Akivah story?
- What do these stopies reveal about Torah Shebichtav and Torah Shebaal Peh?