Glatt or Not: Lungs and Triefos
(ל) וְאַנְשֵׁי־קֹ֖דֶשׁ תִּהְי֣וּן לִ֑י וּבָשָׂ֨ר בַּשָּׂדֶ֤ה טְרֵפָה֙ לֹ֣א תֹאכֵ֔לוּ לַכֶּ֖לֶב תַּשְׁלִכ֥וּן אֹתֽוֹ׃ (ס)

(30) You shall be holy people to Me: you must not eat flesh torn by beasts in the field; you shall cast it to the dogs.

(א) אֵלּוּ טְרֵפוֹת בַּבְּהֵמָה. נְקוּבַת הַוֶּשֶׁט, וּפְסוּקַת הַגַּרְגֶּרֶת, נִקַּב קְרוּם שֶׁל מֹחַ, נִקַּב הַלֵּב לְבֵית חֲלָלוֹ, נִשְׁבְּרָה הַשִּׁדְרָה וְנִפְסַק הַחוּט שֶׁלָּהּ, נִטַּל הַכָּבֵד וְלֹא נִשְׁתַּיֵּר הֵימֶנּוּ כְלוּם, הָרֵאָה שֶׁנִּקְּבָה, אוֹ שֶׁחָסְרָה, רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, עַד שֶׁתִּנָּקֵב לְבֵית הַסִּמְפּוֹנוֹת. ..זֶה הַכְּלָל, כֹּל שֶׁאֵין כָּמוֹהָ חַיָּה, טְרֵפָה:

(1) The following [defects] render cattle terefah:If the esophagus was pierced; If the windpipe severed; If the membrane of the brain was pierced; If the heart was pierced as far as its cavity thereof; If the spine was broken and the cord severed; If the liver was gone and none of it remained; If the lung was pierced, Or if part of it was missing Rabbi Shimon says: only if it was pierced as far as the main bronchi... This is the rule: if an animal with a similar defect could not continue to live, it is terefah.

(א) שמונה מיני טריפות וסימנם. ובו סעיף א':
שמונה מיני טריפות הן וסימנם ד"ן חנ"ק נפ"ש. דרוסה. נקובה חסרה. נטולה. קרועה. נפולה פסוקה. שבורה: (סימן זה הוא בסמ"ג דף קמ"א ע"ב וב"י לא הביאו):

(1) There are eight types of terefot, and their signs are D"N (final), HN"K (initial), N (initial), P"Sh: attacked (derusah), perforated (nekuvah), missing (haserah), removed (netulah), torn (keruah), fallen (nefulah), severed (pesukah), and broken (sheburah).

(א) דין טריפות הריאה ואונותיה. ובו י' סעיפים:
ריאה שניקבה טריפה:

(1) If the lung was punctured, the animal is invalid.

(א) דיני בדיקת הריאה. ובו כ"ה סעיפים:
אין צריך לבדוק אחר שום טריפות מן הסתם חוץ מן הריאה צריך לבדוק בבהמה וחיה אם יש בה סירכה (ריב"ש ור"י ן' חביב וע"פ) וכל הפורץ גדר לאכול בלא בדיקה ישכנו נחש:

(1) The Laws of Checking Lungs (25 sections) 1) One need not proactively check (without cause to assume there would be an injury) any part of the animal for treifot (specific terminal injuries) except the lungs of domesticated and wild species of mammals to see if there are any sirchot (strands of connective tissue). Anyone who "breaches the fence" to eat meat without checking the lungs should be bitten by a snake.

(ב) חמשה אוני (פי' כעין אזנים) אית לריאה תלתא מימינא ותרי משמאלא כשהבהמה תלויה ברגליה ובני מעיה כלפי הטבח שאז ימין הבהמה וימין הטבח אחד ויש לה עוד בצד ימין אונה אחת קטנה ונקראת עינוניתא דורדא ואינה עומדת בסדר האונות אלא מרוחקת מהם לצד פנים ואם חסרה אחת מימין או מהשמאל או שהיו שנים מימין ושלשה משמאל טריפה: הגה צורות האונות של ימין אינן דומות לשל שמאל ואם נתחלף צורתן טריפה וכן כשאונה האמצעית של ימין גדולה מהתחתונה טריפה (מהרי"ו) ואם האונה של שמאל העליונה גדולה מאונה עליונה של ימין טריפה וכן אם האומא של ימין גדולה משל שמאל כל זה מיקרי חליף וטריפה (מהר"א מפרא"ג) . והורדא אם חסרה או אם יש לה שתים או שנמצאת בצד שמאל כשרה: הגה ובמדינות אלו נהגו להטריף בין נמצאו ב' ורדות או אם חסרה או ששינתה מקומה ...

(2) There are five minor lobes (definition: [parts that] are similar to ears) in the lungs, three to the right and two to the left when the animal is suspended by its feet and its innards are facing the butcher such that the right side of the animal and the right side of the butcher are the same. And there is one additional small lobe on the right side which is called the small roselike lobe and it doesn't stand in line [of the other] lobes, rather, it's distanced from them towards the front side. And if one is missing from the right or the left, or if there are two on the right and three on the left, the animal is invalid. Rema: The shapes of the right minor lobes are not similar to [the shapes] of the left [minor lobes], and if the shapes are switched, the animal is invalid. And so too, if the middle minor lobe on the right is larger than the one below it, the animal is invalid. And if the upper minor lobe on the left is larger than the upper minor lobe on the right, the animal is invalid. And so too, if the major lobe on the right is larger than [the major lobe] on the left, all of this is called switched, and the animal is invalid. And the roselike lobe, if it's missing, or if there are two of them or if it's found on the left side, it is valid. Rema: And in our countries the custom is to rule invalid whether two roselike lobes were found or if it was missing or if it's place was changed, ...

(ג) נתוספו האונות במנינם אם היתה האונה היתרה בצד האונות או מלפני הריאה שהיא לעומת הלב מותרת ואם היתה על גבה שהוא לעומת הצלעות הרי זו טריפה והוא שתהיה כעלה של הדס אחר שנפחוה אבל אם היא פחות מזה כשרה: הגה ויש מחמירין לאסור כל יתרת שאינה בדרי דאוני ...ובמדינות אלו המנהג להכשיר יתרת מקמא ואין לשנות המנהג:

(3) If the number of lobes increased, if the extra lobe was on the side of the [other] lobes or in front of the lungs, which is on the side of the heart, it is permitted. And if it was on its back, which is on the side of the ribs, this is an invalid animal; and this is when it's [the size] of a myrtle leaf after it's inflated, but if it's less than that, it is valid. Rema: And there are those who rule stringently and forbid all extra [lobes] that aren't in the row of lobes... And in our countries the custom is to validate an extra [lobe] on the front side, and one shouldn't change the custom.

(ה) הגה הא דמכשרינן יתרת בדרי דאוני מכל מקום בעינן שלא יהיו יותר אונות בשמאל מבימין כגון שיהו ד' בשמאל וג' בימין (מהרי"ו) אבל אם הם שוה בשוה בכל צד ג' או ד' אונות ועומדות כלם בדרי דאוני כשר (שם בהג"ה) ואם נראה באונה אחת כמין סדק מצטרף להכשיר אבל לא להטריף דאין חוששין בסדקין להטריף

... Rema: Even though we are permitting an extra lobe in the plain of the lobes, nonetheless we learn that there should not be more lobes on the left side than the right, such as 4 on the left and 3 on the right. If , however, they were equal in number on both sides such as 3 and 3 or 4 and 4 and they all stood in the plain of the lobes it would be permissible. If there appears to be a split in a lobe it counts to permit but not to forbid, since we are not concerned with splits to forbid.

(ו) אחת מהאונו' שהיא פחותה מכעלה הדס אחר שנפחוה הוה לי' חסרה וטרפה:

A lobe which is smaller than a myrtle leaf when inflated is considered missing and renders the animal a treifa

(ז) חסרה אחת מאונות הימין הורדא משלמת (ויש אומרים דאינה משלמת) (רש"י ותוס' והרא"ש) (והכי נהוג):

If one of the right lobes is missing the varda fills in for it. Rema: There are those who say it does not fill in for it and this is the custom (Rashi, Tosfos, Rosh)

(ח) ריאה שאין לה חתוכה דאונא טריפה ואם סדק כמראה הפרש ביניהם כשיעור עלה הדס בין בעיקרן בין באמצען בין בסופן כשרה: הגה ויש מכשירין בהיכר או סדק כל שהוא אע"פ שאינו כטרפא דאסא (רש"י והעיטור ותוס' וסמ"ג ורא"ש וטור ורבינו ירוחם ותשב"ץ ומרדכי בשם ה"ג ור"ח וש"ד וראבי"ה) ויש לסמוך עלייהו אם יש הפסד מרובה להטריף (צ"ל להכשיר) האונא התחתונה של ימין דרכה להיות עבה וארוכה מאונה האמצעית גם היא יותר גבוה משל שמאל ואם היא דבוקה לאומא לגמרי רק שנראה היכר סימנים אלו במקום שראוי להיות האונא מיקרי היכר וכשירה... וכל אלו הדברים בדקינן ומשערינן אחר שנפחו הריאה משום דבחיי הבהמה הריאה נפוחה יש אומרים דבגדיים וטלאים אין להטריף אם לא נמצאו אונות אפילו בלא היכר וסדק כלל דהכי רביתייהו ואורחייהו דבקטנות לית להו וכשמתגדלים גדילי האונות בהדייהו (בדיקות ישנים מהר"ש):

A lung that does not have the divisions of the lobes is a treifa. If a split appears between the lobes the size of a myrtle leaf, whether at the origins of the lobes or the middle or ends, it is permissible. Rema: there are those who permit even with recognition of the lobes or the slightest split (see 35:5) even if it is not the size of a myrtle leaf. One can rely on this opinion, if there would be considerable loss, to declare it permissible.

The lower minor lobe of the right side is usually thicker and longer than the middle lobe. It is also taller than the lower minor lobe of the left side. If it is completely stuck to the right major lobe but these signs still appear in the place that would be considered the minor right lobe it is considered recognizable and permissible... All of these things we check and evaluate after blowing up the lung since in the life of the animal the lung is inflated. There are those who say that with kids and lambs one would not declare the animal treifa if one did not find recognizable lobes, even without any distinguishing feature or split at all for this is common, since in young animals there may be missing lobes and when they grow up the lobes develop.

(י) אין כל הדברים הללו אמורים אלא בבהמה וחיה אבל העוף אין לו חיתוך אונות כבהמה ואם ימצא אין לו מנין ידוע:

All of these things (lobe requirements) that were said only apply to domesticated and wild mammal species. Birds, however, do not have separations between lobes like a mammal and even if you did find one there is no known count of lobes.

Now you decide: Look at the unusual goat lungs. Compare them to the normal lungs. How many lobes do you find on each side? Is there a way to count something to make up for missing lobes, if there are any?

Would this be kosher for Sefardim (following Shulchan Arukh)?

Would this be kosher for Ashkenazim (following Rema)?

Part 2: Holes and Sirchos

(א) כמה מיני טריפות בריאה. ובו י"ז סעיפים:
הריאה יש לה שני קרומים ניקבו זה בלא זה או זה שלא כנגד זה כשרה עד שניקבו שניהם זה כנגד זה (טור בשם רשב"א): הגה ויש מטריפים בנקבו זה שלא כנגד זה (הגהות אשיר"י פא"ט ורבינו ירוחם וא"ו הארוך וע"פ) והכי נהוג:

The lungs are surrounded by 2 membranes. If one were punctured without the other or even if both were punctured but the punctures were not one behind the other it is permissible. It is permissible until both membranes are punctured one behind the other. Rema: There are those who forbid the animal if both membranes were punctured even if the punctures were not one behind the other and this is the custom.

(ג) ניקבה ועלה בו קרום ונסתם טריפה:

If the lungs were punctured but healed up (a membrane grew over the hole) it is still treifa.

ואמר רבא הני תרתי אוני דסריכן להדדי לית להו בדיקה ולא אמרן אלא שלא כסדרן אבל כסדרן היינו רביתייהו
And Rava says: These two lobes of the lung that adhere to one another by thin strands have no need for inspection, since it is certain that these adhesions arose due to a perforation of the lung, rendering the animal a tereifa. The Gemara adds: And we said this halakha only with regard to adhesions that are out of order, where a lobe adhered to a non-adjacent lobe. But with regard to adhesions that are in order, that is their normal manner of growth, and the animal is kosher.

(א) דיני בדיקת הריאה. ובו כ"ה סעיפים:
אין צריך לבדוק אחר שום טריפות מן הסתם חוץ מן הריאה צריך לבדוק בבהמה וחיה אם יש בה סירכה (ריב"ש ור"י ן' חביב וע"פ) וכל הפורץ גדר לאכול בלא בדיקה ישכנו נחש: הגה ונהגו ג"כ לנפוח כל ריאה אפילו לית בה ריעותא (ש"ד סימן צ"ב ובדיקות וע"פ) ובקצת מקומות מקילין שלא לנפחה רק אם היתה בה סירכא עוברת על ידי משמוש וכן עיקר (רמב"ם פי"א מרדכי וע"פ):

(1) The Laws of Checking Lungs (25 sections) 1) One need not proactively check (without cause to assume there would be an injury) any part of the animal for treifot (specific terminal injuries) except the lungs of domesticated and wild species of mammals to see if there are any sirchot (strands of connective tissue). Anyone who "breaches the fence" to eat meat without checking the lungs should be bitten by a snake. Rema- We have the custom to also inflate every lung, even if there is nothing wrong with it. In some places they are lenient and don't inflate the lungs unless there was a sircha removed by rubbing, and this is the main understanding.

(ד) אונא הסרוכה לאונא או לאומה בין סרוכה מעט בין סרוכה כולה שלא כסדרן טרפה כסדרן כשרה (ר"ן וחידושי רשב"א) אפי' בלא בדיקה (הרא"ש וע"פ) (מיהו אם בדקוה ונמצא שם נקב טריפה) (ב"י) ואין נקרא כסדרן אלא בשתים זו אצל זו מחתוך של זו לחיתוך של זו ואפילו היא באלכסון ואפי' יש בה פלוש אבל מגבה של זו לגבה של זו או אפילו מחיתוך לגב או משפולי לשפולי או משפולי לחתוך או אפילו מחודה של זו לחודה של זו שאצלה או אפילו מחודה של זו לחתוך של זו שאצלה נקרא שלא כסדרן: הגה וי"א דאפילו בכסדרן צריך בדיקה שאין נקב בריאה (סמ"ק והגמ"יי בשם ריצב"א ותוס' בשם ר"ג ועוד גאונים וכל בו) ומאחר שאין אנו בקיאין בבדיקה כ"מ דאיכא ריעותא יש להטריף כל סירכא (הגהות מיימוני וסמ"ק וסמ"ג וכל בו) וי"א להכשירה אם היא מעיקר האונות עד חציין (מהרי"ו) אפילו מפולש וכן נוהגין להכשיר כי האי בכסדרן וכן אם יש כמין קרום בין אונא לאונא או בין אומה לאונא כסדרן יוצא מעיקרו עד אמצעיתו אין להטריף דדרך הוא להמצא כך ואין זה סירכא (סמ"ג והגמ"יי וסמ"ק וכל בו) ואין דרך קרום זה להמצא אלא בין אונא לאונא או בין אונא לאומה אבל לא בשאר מקומות (ב"י וד"מ) ואם נמצא בשאר מקום אינו אלא סרכא וכל מקום שהסרכא כשירה אף אם יש סרכא תלויה גם באותן סרכות והוא נקרא סרכא כפולה כשר (ב"י):

(4) A minor lobe connected to another minor lobe or to the major lobe, whether slightly connected or connected along the entire lobe, if they are connected "out of order" it is treifah and if it is connected "in order" it is kosher, even without checking (the lung for a hole). Beit Yosef- However, if he inspected the sircha that was "in order" and one found a hole the animal is treifa. The sircha is not considered "in order" except when it is connecting two lobes one next to the other from chituch (flat side overlapped by the neighboring lobe) of one to the chituch of the other, even if the sircha is diagonal or penetrates into the neighboring lobe. However, if the sircha goes from the back of a lobe to the back of the neighboring lobe or even from the chituch to the back of the neighboring lobe, or from the outer edge of the lobe to the outer edge of the neighboring lobe or from the edge of the lung to chituch of the other, or even from the point of one to the point of the other that is next to it, or even from the point of one the chituch of the other that is next to it, it is called "out of order." Rema- There are those who say that even when the sircha is "in order" it needs to be checked to make sure there is no hole in the lung. Because we are not experts in checking for things that can be problems one should consider any sircha (including "in order") treifa, and there are those who say it is kosher if the sircha extends from the origin of the lobes up to the middle of them (by width) even if it is open on both sides. This is indeed the custom to permit it if it is "in order" in this way. Similarly, if there is a membrane connecting a minor lobe to a minor lobe or a minor lobe to a major lobe spanning from the origin of the lobes until the middle of them we do not consider it treifa, as it is normal to find it like this and it is not a sircha. This membrane is only normally found between minor lobes or between the major and minor lobes but not in other places, and if a membrane is found connecting a lobe to another place it is a sircha (and forbidden). Anywhere (on the lung) that the sircha is permitted, even if there is another sircha connected to that same sircha it is called a "folded sircha" and it is permissible.

See images 1, 2a, and 2b

(ח) סירכא היוצאת מהריאה והיא תלויה שאינה דבוקה לשום מקום כשירה ואינה צריכה בדיקה

(8) A sircha which extends from the lung and is hanging, unconnected to anywhere else, (the animal is) kosher and (the sircha) does not require checking.

(יח) ריאה שנקבה במקום חיתוך האונות בגב האונה כנגד הדופן ודופן סותמתה בסירכא בבשר שבין הצלעות או בבשר ובעצם כשרה אבל אם היא סרוכה לעצם לבדו טריפה... : הגה ולדידן אין נפקותא בחילוקים אלו גם בכל החלוקים אשר יתבארו עד סוף הסימן כי כבר נהגו באלו הארצות להטריף הכל ואין לשנות כי מנהג קדמונים הוא באשכנז וצרפת שאנו מבני בניהם ולכן אין להכשיר שום סירכא בריאה אם לא ב' אונות הסרוכות בכסדרן למטה מחציין לצד עיקרן והוא הדין אונה באומה בכסדרה כי האי גוונא וכבר נתבאר שנהגו להקל בסרכא המתנתקת על ידי מעוך ומשמוש:

A lung that has been pierced in the area of the separation of the lobes on the back of the lobe facing the back and the back seals the hole with a sircha extending from the meat between the ribs (intercostal muscles) or from both the meat between the ribs and the rib itself, it is permissible. However, if the sircha is connected to the rib bone only it is treifa... Rema: For us there is none of theses distinctions apply nor the later distinctions explained in the end of this chapter (not included in source sheet) because we have already established the custom in these lands to forbid all sirchas, and one should not change this custom since this is an ancient custom in Germany and France, from which we (Eastern European Jews) are descendants. Therefore one should not permit any sircha unless it is connecting two minor lobes, in order, from less than half their length to their origin. This also applies between the lower minor lobe and the major lobe. I have also already explained (see 39:13 below) that our custom is to be lenient regarding a sircha which is disconnected by tugging and rubbing.

See images 3a and 3b

Part 3: Leniencies in finding sirchot, See images 4a and 4b

(י) כל מקום שאסרו סרוכת הריאה אין הפרש בין שתהא הסירכא דקה כחוט השערה בין שתהא עבה וחזקה ורחבה כגודל ולא כאותם שממעכים ביד ואם נתמעכה תולים להקל וכל הנוהג כן כאלו מאכיל טרפות לישראל:

In all cases that a sircha on the lung has been forbidden there is no difference whether the sircha is as thin as a hair or as thick, strong, and wide as a thumb, not like those who pull on the sircha with their hands and if it comes off they rule leniently. All who follow this custom are feeding treifos to Israel.

(יא) יש מי שכתב שמכניס אצבעו תחת הסירכא ומגביה קצת אם נפסקה מחמת הגבהה כל שהוא סירכא בת יומא היא וכשרה ואין להקל בכך אלא בבהמת ישראל ואין סומכין על קולא זו אלא בבודק כשר וירא את ה' מרבים:

There is someone who has written that you put your finger under the sircha and lift it up slightly. If it breaks from slight lifting it is a sircha that is less than a day old and permissible. One should not be lenient like this except with an animal owned by a Jew, and one should only rely on this leniency with a God-fearing checker.

(יג) יש מי שאומר שהבודק יכניס ידו בבהמה בזריזות בלא רפיון ידים ואם נתפרקה שום סירכא כשמכניס הבודק ידו מוציא הריאה לחוץ ובודקה אם היא סירכא ימצא ראשה בריאה או בדופן ואם לאו רירא היא וכשירה ואין להקל בכך אלא בבהמת ישראל ואין סומכין על קולא זו אלא בבודק כשר וירא את ה' מרבים: הגה ויש מתירין למשמש בסרכות ולמעך בהם ואומרים שסרכא אם ימעך אדם בה כל היום לא תנתק ולכן כל מקום שיתמעך תולין להקל ואומרים שאינו סרכא אלא ריר בעלמא (מהרי"ו וכל בו) ואע"פ שהוא קולא גדולה כבר נהגו כל בני מדינות אלו ואין למחות בידם מאחר שיש להם על מה שיסמכו ומכ"מ צריך להיות הבודק ירא אלהים שיודע ליזהר למעך בנחת שלא ינתק בכח ויש מקומות שאין נוהגין למעך ולמשמש בסרכות הורדא אם נסרכה למקום אחר וכל מקום שתסרך טריפה (כך משמע וכן נראה מלשון הר"ד ן' חייא שבב"י) ויש מקומות שנהגו להקל גם בזה ולי נראה כסברא הראשונה שלא למעך בורדא ובכל סרכות שהם שלא כסדרן מאחר שסירכא שלא כסדרן טריפה מוזכר בגמ' ואין חולק עליו אין לסמוך אדברי מקילין בענין המעוך והמשמושים (וכ"מ מלשון מהרי"ו שאין חלוק) אבל המנהג בעירנו למשמש ולמעך בכל הסרכות ואין חלוק בין סרכא לסרכא ונכון לחוש למה שכתבתי אם לא בהפסד מרובה עוד נהגו בעירנו להטריף כל סרכות גדיים וטלאים (מצא כתוב) ועגלים הרכים ולא למעך בהם כלל כי יש קבלה בזה להטריף כי הסירכא עדיין רכה ומתנתקת על ידי מיעוך:

There are those who say that the checker inserts his hands into the animal carcass quickly without gentleness of hands and if any sircha breaks when he inserts his hands he removes the lungs and checks them. If it is a sircha he will find the head of the sircha in the lung or the back and if not it is a rir (string of mucous) and permissible. One should not be lenient like this except with an animal owned by a Jew, and one should only rely on this leniency with a God-fearing checker. Rema: There are those who permit checking by rubbing and tugging on sirchas and they say that a true sircha, if someone tugged on it all day it would never come off. Therefore any place in the lung from which a sircha is pulled off we rule leniently and say that it was not a sircha but a rir. Even though this is a major leniency it has been established as a tradition by all those who reside in these lands and one should not stop them from using this leniency since there is what to rely upon. Nonetheless, the checker needs to fear God and know how to carefully check gently and not with force. There are places that it is not the custom to pull and rub sirchas on the varda if it is connected to somewhere else and any place to which it is attached makes it a treifa. There are other places that are lenient even with this. It would appear to me that one should follow the first custom to not pull on any sircha from the varda or any sirchas that are not in order, since the law that any sircha that is not in order is a treifa is found in the Gemara and no one disagrees with it one may not rely on the lenient opinion regarding pulling and rubbing. However, the accepted opinion in our cities is to pull and rub on all sirchas, with no difference between types of sirchos. It is correct to be concerned for what I wrote above if it is not a major loss. It is also the custom in our cities to declare any sircha found in kids, lambs, and tender calves treifa and not to pull on them at all, since there is a tradition to declare them treifa because the sircha is still soft and would get cut off due to the pulling.