I. Repairing the World/Pursuing Peace
(ב) עַל כֵּן נְקַוֶּה לְּךָ ה' אֱלהֵינוּ לִרְאות מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזֶּךָ. לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ. וְהָאֱלִילִים כָּרות יִכָּרֵתוּן. לְתַקֵּן עולָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי. וְכָל בְּנֵי בָשר יִקְרְאוּ בִשְׁמֶךָ לְהַפְנות אֵלֶיךָ כָּל רִשְׁעֵי אָרֶץ. יַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל יושְׁבֵי תֵבֵל. כִּי לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ. תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁון. לְפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ יִכְרְעוּ וְיִפּלוּ. וְלִכְבוד שִׁמְךָ יְקָר יִתֵּנוּ. וִיקַבְּלוּ כֻלָּם אֶת על מַלְכוּתֶךָ. וְתִמְלךְ עֲלֵיהֶם מְהֵרָה לְעולָם וָעֶד. כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא וּלְעולְמֵי עַד תִּמְלךְ בְּכָבוד. כַּכָּתוּב בְּתורָתֶךָ. ה' יִמְלךְ לְעולָם וָעֶד: וְנֶאֱמַר. וְהָיָה ה' לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ. בַּיּום הַהוּא יִהְיֶה ה' אֶחָד וּשְׁמו אֶחָד:
(2) And so we hope in You, Adonai our G-d, soon to see Your splendor: that You will sweep idolatry away so that false gods will be utterly destroyed, and that You will perfect the world by Your sovereignty so that all humanity will invoke Your name, and all the earth's wicked will return to You, repentant. Then all who live will know that to You every knee must bend, every tongue pledge loyalty. To You, Adonai, may all bow in worship. May they give honor to Your glory; may everyone accept Your dominion. Reign over all, soon and for all time. Sovereignty is Yours in glory, now and forever. Thus it is written in Your Torah: "Adonai reigns for ever and ever." Such is the prophetic assurance: "Adonai shall be acknowledged Ruler of all the earth. On that day Adonai shall be One and G-d's name One."
... אֵין פּוֹדִין אֶת הַשְּׁבוּיִים יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם. וְאֵין מַבְרִיחִין אֶת הַשְּׁבוּיִין, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, מִפְּנֵי תַקָּנַת הַשְּׁבוּיִין. וְאֵין לוֹקְחִים סְפָרִים, תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת מִן הַגּוֹיִם יוֹתֵר עַל כְּדֵי דְמֵיהֶן, מִפְּנֵי תִקּוּן הָעוֹלָם:
...Captives should not be redeemed for more than their value, because of tikkun olam. Captives should not be helped to escape, because of tikkun olam. Rabban Shimon ben Gamaliel says [that the reason is] to prevent the ill-treatment of fellow captives. Torah scrolls of the law, tefillin and mezuzoth are not bought from Gentiles at more than their value, because of tikkun olam.
II. Empathy for the Marginalized
III. Imitating G-d
IV. True Holiness is Dedication to Others
Rabbi Shimon Shkop, Introduction to Sha'arei Yosher (trans. Rabbi Micha Berger)
לכן נראה לפי עניות דעתי, שבמצוה זו כלול כל יסוד ושורש מגמת תכלית חיינו, שיהיו כל עבודתנו ועמלנו תמיד מוקדשים לטובת הכלל, שלא נשתמש בשום מעשה ותנועה, הנאה ותענוג שלא יהיה בזה איזה ענין לטובת זולתנו, וכמובן בכל הקדשות שהוא התיחדות למטרה נכבדה,
ולדעתי, הנה מלבד כל הרעות והחטאים שהעולם מלא מהם לרגלי מדה זו של אהבת עצמו, הנה גס לנסיון העושר תצטרף מדה זו להכשילו עד התהום כמה שכתב ״פֶ ן אֶ שְ בַ ע וְ כִ חַ שְ תִ י ]וְ אָ מַ רְ תִ י מִ י ה׳...[״, שלרגלי גודל תשוקת האדם בקב שלו, הנה אם חננו ה׳ בעושר ויהיה מאמין באמונת האמת שהכל של הקב״ה הרי הוא עני באמת, ומה שיש לו אינו שלו, אבל אם יכפור בה׳ אז הכל שלו והוא עשיר ממש לפי דעתו, ועל כן למלא תשוקתו לזכות בעשרו, הוא מתרגל לכפור בה׳ ואז ממלא תאותו בשלמות,
האיש הגס והשפל כל ״אני״ שלו מצומצם רק בחמרו וגופו, למעלה ממנו מי שמרגיש ש״אני״ שלו הוא מורכב מגוף ונפש,
ולמעלה מזה מי שמכניס לה״אני״ שלו בני ביתו ומשפחתו, והאיש ההולך על פי דרכי התורה, ה״אני״ שלו כולל את כל עם ישראל, שבאמת כל איש ישראל הוא רק כאבר מגוף האומה הישראלית.
ועוד יש בזה מעלות של איש השלם ראוי להשריש בנפשו להרגיש שכל העולמות כולם הוא ה״אני״ שלו, והוא בעצמו רק כאבר קטן בתוך הבריאה כולה, ואז גם רגש אהבת עצמו עוזר לו לאהוב את כל עם ישראל, ואת כל הבריאה כולה.
Rabbi Shimon Shkop, Introduction to Sha'arei Yosher (trans. Rabbi Micha Berger)
And so, it appears to my limited understanding that this mitzvah includes the entire foundation and root of the purpose of our lives. All of our work and effort should constantly be sanctified to benefiting the community. We should not use any act, movement, or get benefit or enjoyment that doesn’t have in it some element of helping another. And as understood, all holiness is being set apart for an honorable purpose....
In my opinion, this is true despite all the evil and sin that the world is full of because of this middah of self-love. Added to the challenge of wealth, this middah will cause him to stumble until the depths, as it is written, “Lest I grow full and deny [and say, ‘Who is Hashem?’].”7 Because of the greatness of a person’s attachment to his own kav, if Hashem graced him with wealth, and he believes with complete true faith that everything is the Holy One’s, he is in truth poor. What he has isn’t his. However, if he denies Hashem, then it is all his and he is in his own mind truly wealthy. Therefore, to satisfy his desire to enjoy his wealth, he will habituate himself to deny Hashem, and then [free of feelings of guilt], he will be able to fully satisfy his desires.
The entire “I” of a coarse and lowly person is restricted only to his substance and body. Above him is someone who feels that his “I” is a synthesis of body and soul.
And above him is someone who can include in his “I” all of his household and family. Someone who walks according to the way of the Torah, his “I” includes the whole Jewish People, since in truth every Jewish person is only like a limb of the body of the nation of Israel.
In this [progression] there are more levels for a fully developed person, who can ingrain in his soul the feeling that the entire world is his “I,” and he himself is only one small limb of all of Creation. Then, his self-love helps him love the entire Jewish People and [even] all of Creation.