Parshat Behar and The Mystery That is Lag Ba'Omer

Riddle: Which well known English word has its origins in this week's Parsha?

Mystery #1 - What did Rabbi Akiva's students die of?

בני בנים הרי הן כבנים כי תניא ההיא להשלים מיתיבי בני בנים הרי הם כבנים מת אחד מהם או שנמצא סריס לא קיים פריה ורביה תיובתא דרב הונא תיובתא: בני בנים הרי הם כבנים: סבר אביי למימר ברא לברא וברתא לברתא וכ"ש ברא לברתא אבל ברתא לברא לא א"ל רבא לשבת יצרה בעיא והא איכא דכולי עלמא מיהת תרי מחד לא ולא והא אמרי ליה רבנן לרב ששת נסיב איתתא ואוליד בני ואמר להו בני ברתי בני נינהו התם דחויי קמדחי להו דרב ששת איעקר מפירקיה דרב הונא אמר ליה רבה לרבא בר מארי מנא הא מילתא דאמור רבנן בני בנים הרי הן כבנים אילימא מדכתיב (בראשית לא, מג) הבנות בנותי והבנים בני אלא מעתה והצאן צאני הכי נמי אלא דקנית מינאי הכא נמי דקנית מינאי אלא מהכא (דברי הימים א ב, כא) ואחר בא חצרון אל בת מכיר אבי גלעד ותלד לו את שגוב וכתיב (שופטים ה, יד) מני מכיר ירדו מחוקקים וכתיב (תהלים ס, ט) יהודה מחוקקי מתניתין דלאו כרבי יהושע דתניא רבי יהושע אומר נשא אדם אשה בילדותו ישא אשה בזקנותו היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו שנא' (קהלת יא, ו) בבקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים ר"ע אומר למד תורה בילדותו ילמוד תורה בזקנותו היו לו תלמידים בילדותו יהיו לו תלמידים בזקנותו שנא' בבקר זרע את זרעך וגו' אמרו שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה והיה העולם שמם עד שבא ר"ע אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם ר"מ ור' יהודה ור' יוסי ורבי שמעון ורבי אלעזר בן שמוע והם הם העמידו תורה אותה שעה תנא כולם מתו מפסח ועד עצרת אמר רב חמא בר אבא ואיתימא ר' חייא בר אבין כולם מתו מיתה רעה מאי היא א"ר נחמן אסכרה א"ר מתנא הלכה כרבי יהושע אמר רבי תנחום א"ר חנילאי כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה בלא ברכה בלא טובה בלא שמחה דכתיב (דברים יד, כו) ושמחת אתה וביתך בלא ברכה דכתיב (יחזקאל מד, ל) להניח ברכה אל ביתך בלא טובה דכתיב (בראשית ב, יח) לא טוב היות האדם לבדו במערבא אמרי בלא תורה בלא חומה בלא תורה דכתיב (איוב ו, יג) האם אין עזרתי בי ותושיה נדחה ממני בלא חומה דכתיב (ירמיהו לא, כב) נקבה תסובב גבר רבא בר עולא אמר בלא שלום דכתיב (איוב ה, כד) וידעת כי שלום אהלך ופקדת נוך ולא תחטא אמר ריב"ל כל היודע באשתו שהיא יראת שמים ואינו פוקדה נקרא חוטא שנאמר וידעת כי שלום אהלך וגו' ואמר ריב"ל חייב אדם לפקוד את אשתו בשעה שהוא יוצא לדרך שנא' וידעת כי שלום אהלך וגו' הא מהכא נפקא מהתם נפקא ואל אישך תשוקתך מלמד שהאשה משתוקקת על בעלה בשעה שהוא יוצא לדרך א"ר יוסף לא נצרכה אלא סמוך לווסתה וכמה אמר רבא עונה והני מילי לדבר הרשות אבל לדבר מצוה מיטרידי ת"ר האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו והמדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה והמשיאן סמוך לפירקן עליו הכתוב אומר וידעת כי שלום אהלך האוהב את שכיניו והמקרב את קרוביו והנושא את בת אחותו

With regard to the twelve thousand pairs of Rabbi Akiva’s students, the Gemara adds: It is taught that all of them died in the period from Passover until Shavuot. Rav Ḥama bar Abba said, and some say it was Rabbi Ḥiyya bar Avin: They all died a bad death. The Gemara inquires: What is it that is called a bad death? Rav Naḥman said: Croup (askara).

"It should be noted that the Talmud was compiled during the era of Roman occupation and many stories are written in code to avoid censorship or political repercussions.

It has been suggested that Rabbi Akiva’s students died in battle as part of the Bar Kochba revolt, or were executed as a consequence of it.

Rav Sherira Gaon (d. 1006) suggests that they were martyred; Rav Yosef Eliyahu Henkin (d. 1973) said explicitly that “died of a plague” is code for “died fighting the Romans.” (There are others who say this, and it’s widely accepted in academic circles, so it’s surprising to me that this interpretation is not better known.)"

(https://jewinthecity.com/2019/04/what-did-rabbi-akivas-students-do-wrong/)

Mystery #2 Where did the Meiri derive the date of the deaths?

Meiri on Yevamot 62b (1300s)


There is a received tradition from the Geonim that on the 33rd day of the Omer, the deaths (of the students of R. Akivah) stopped...and we

we also have the custom not to get married from Pesach until this time

....but there is no mention of this in the writings of the Geonim!

What does Rabbi Akiva do....he starts again, teaching five new students:

Rabbi Meir

Rabbi Yehuda

Rabbi Elazar

Rabbi Nechemiah

and Rabbi Shimon bar Yochai.

He is traditionally said to be the author of the Zohar, the most important Kabbalistic text and he dictated the Zohar from his death bed.

As he was speaking, a miracle occurred: daylight was extended so that Rabbi Shimon bar Yochai could complete his dictation and share all of the mystical secrets he held.

To commemorate this extended daylight, as well as the “light” received from Rabbi Shimon bar Yochai’s teachings, we light bonfires on Lag BaOmer.

Rabbi Shimon bar Yochai's yartzheit falls on 18th Iyar aka Lag Ba'omer!

So the origins of Lag Ba'omer, its links with the deaths of Rabbi Akiva's students and Rabbi Shimon Bar Yochai -and the connection with the Kabbalah, invites numerous questions....

Mystery #3 What does this have to do with the parsha of Behar?

(טו) וּסְפַרְתֶּ֤ם לָכֶם֙ מִמָּחֳרַ֣ת הַשַּׁבָּ֔ת מִיּוֹם֙ הֲבִ֣יאֲכֶ֔ם אֶת־עֹ֖מֶר הַתְּנוּפָ֑ה שֶׁ֥בַע שַׁבָּת֖וֹת תְּמִימֹ֥ת תִּהְיֶֽינָה׃ (טז) עַ֣ד מִֽמָּחֳרַ֤ת הַשַּׁבָּת֙ הַשְּׁבִיעִ֔ת תִּסְפְּר֖וּ חֲמִשִּׁ֣ים י֑וֹם וְהִקְרַבְתֶּ֛ם מִנְחָ֥ה חֲדָשָׁ֖ה לַה'׃

(15) And from the day on which you bring the sheaf of elevation offering...you shall count off seven weeks. They must be complete: (16) you must count until the day after the seventh week—fifty days;

(ח) וְסָפַרְתָּ֣ לְךָ֗ שֶׁ֚בַע שַׁבְּתֹ֣ת שָׁנִ֔ים שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֑ים וְהָי֣וּ לְךָ֗ יְמֵי֙ שֶׁ֚בַע שַׁבְּתֹ֣ת הַשָּׁנִ֔ים תֵּ֥שַׁע וְאַרְבָּעִ֖ים שָׁנָֽה׃

(8) You shall count off seven weeks of yearsseven times seven years—so that the period of seven weeks of years gives you a total of forty-nine years.

(י) וְקִדַּשְׁתֶּ֗ם אֵ֣ת שְׁנַ֤ת הַחֲמִשִּׁים֙ שָׁנָ֔ה וּקְרָאתֶ֥ם דְּר֛וֹר בָּאָ֖רֶץ לְכָל־יֹשְׁבֶ֑יהָ יוֹבֵ֥ל הִוא֙ תִּהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם וְשַׁבְתֶּ֗ם אִ֚ישׁ אֶל־אֲחֻזָּת֔וֹ וְאִ֥ישׁ אֶל־מִשְׁפַּחְתּ֖וֹ תָּשֻֽׁבוּ׃

(10) and you shall hallow the fiftieth year. You shall proclaim release throughout the land for all its inhabitants. It shall be a jubilee for you: each of you shall return to his holding and each of you shall return to his family.

The number "7" signifies the completion of the natural order.

Gd created the world in 6 days and rested on the 7th, thus completing the week.

We count 7 weeks until we complete the counting of the Omer

We leave the land fallow for 6 years and complete this with the Shmittah year

The number "8" represents going beyond this material world

Something that signifies a higher world - beyond nature

I previously mentioned the Jewish concept of PARDES

Peshat - a simple understanding of the Torah - reading it on the surface

Remez - hints - eg the 6 days of Creation hint at the idea that each day represents 1000 years - so we are now in the 6th

Millennia - 5779 and when we reach the year 6000 (i'e the 7th millennia), Mashiach will arrive

Drash - Midrash - homilitic explanations - Torah = 611 + 2 mitzvot that Gd gave = 613

Sod - secrets - Kabbalah

I suggest that Lag Ba'omer whose origin is shrouded in mystery

- how the Students died

- when the 'plague' ended

- why this was the same day that the Kabballah was revealed

...seems to hint at this otherwordlyness which is present but not yet attainable. It is akin to the 50th day of the Omer when the Torah was given on Sinai, the 50th Jubilee year and the part of our religion that has only been revealed to very few people.

Perhaps, when the Moshiach comes, we will be able to unveil its secrets.

The lights of the bonfires may have been extinguished for this year, but their sparks left impressions in the ether. The mystery of Lag Ba'Omer retreats into the smoke.

And today, Shabbat, is the culmination of the last six days.

Maybe tomorrow, we will finally attain the eighth day and see the coming of Moshiach, bimhera beyameinu Amen.

Shabbat Shalom!