'ספר מלכים- פסוק א
(א) וְהַמֶּ֤לֶךְ דָּוִד֙ זָקֵ֔ן בָּ֖א בַּיָּמִ֑ים וַיְכַסֻּ֙הוּ֙ בַּבְּגָדִ֔ים וְלֹ֥א יִחַ֖ם לֽוֹ׃

(1) Now King David was old and stricken in years; and they covered him with clothes, but he could get no heat.

(א) ולא יחם לו . אמרו רבותינו ( ברכות סב ב ) : "כל המבזה בגדים , אינו נהנה מהם לסוף" , לפי שקרע את כנף המעיל לשאול . ומדרש אגדה : אמר רב שמואל בר נחמני : כשראה דוד את המלאך עומד בירושלים וחרבו בידו , נצטנן דמו מיראתו ( ראה פרקי דרבי אליעזר פרק מג ) :

(1) And it did not warm him- Our Rabbis said, "All who scorn clothing do not benefit from them in the end (Berakhot 62b 30-31)"- because he ripped of the corner of Saul's coat [he could not become warm through clothes]. And in the Midrash Agadah [it says]: Rav Shmuel the son of Nakhmani said, "When David saw the angel standing in Jerusalem with his sword in hand, his blood went cold from fear (See Pirkei d'Rabbi Eliezer 43)".

כל המבזה את הבגדים סוף אינו נהנה מהם שנאמר (מלכים א א, א) והמלך דוד זקן בא בימים ויכסוהו בבגדים ולא יחם לו:

Whoever deals contemptuously with garments will in the end derive no benefit from them ; as it is said, "Now King David was old and stricken in years ; and they covered him with clothes but he could get no heat" (I Kings i. 1).

דאמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן מניין שכל מדותיו של הקב"ה מדה כנגד מדה שנאמר (מלכים ב ז, א) ויאמר אלישע שמעו דבר ה' [וגו'] כעת מחר סאה סלת בשקל וסאתים שעורים בשקל בשער שומרון וכתיב (מלכים ב ז, ב) ויען השליש אשר (המלך) נשען על ידו את איש האלהים ויאמר הנה ה' עושה ארובות בשמים היהיה הדבר הזה ויאמר הנך רואה בעיניך ומשם לא תאכל

Our Sages said: "All retributions of Hashem are in correspondence with man's doings"