Mamzerut in Halakha and Israeli Law
Halakhic Status of the Mamzer: Biblical and Rabbinic Sources
(ג) לֹא־יָבֹ֥א מַמְזֵ֖ר בִּקְהַ֣ל ה' גַּ֚ם דּ֣וֹר עֲשִׂירִ֔י לֹא־יָ֥בֹא ל֖וֹ בִּקְהַ֥ל ה' (ס)
(3) A [mamzer] shall not enter into the assembly of the LORD; even to the tenth generation shall none of his enter into the assembly of the LORD.
(טז) עֶרְוַ֥ת אֵֽשֶׁת־אָחִ֖יךָ לֹ֣א תְגַלֵּ֑ה עֶרְוַ֥ת אָחִ֖יךָ הִֽוא׃ (ס)
(16) Thou shalt not uncover the nakedness of thy brother’s wife: it is thy brother’s nakedness.
(יח) וְאִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחֹתָ֖הּ לֹ֣א תִקָּ֑ח לִצְרֹ֗ר לְגַלּ֧וֹת עֶרְוָתָ֛הּ עָלֶ֖יהָ בְּחַיֶּֽיהָ׃
(18) And thou shalt not take a woman to her sister, to be a rival to her, to uncover her nakedness, beside the other in her lifetime.
(כב) כִּֽי־יִמָּצֵ֨א אִ֜ישׁ שֹׁכֵ֣ב ׀ עִם־אִשָּׁ֣ה בְעֻֽלַת־בַּ֗עַל וּמֵ֙תוּ֙ גַּם־שְׁנֵיהֶ֔ם הָאִ֛ישׁ הַשֹּׁכֵ֥ב עִם־הָאִשָּׁ֖ה וְהָאִשָּׁ֑ה וּבִֽעַרְתָּ֥ הָרָ֖ע מִיִּשְׂרָאֵֽל׃ (ס)
(22) If a man be found lying with a woman married to a husband, then they shall both of them die, the man that lay with the woman, and the woman; so shalt thou put away the evil from Israel.
(יג) איזהו ממזר, כל שאר בשר שהוא בלא יבוא, דברי רבי עקיבא. שמעון התימני אומר: כל שחיבין עליו כרת בידי שמים. והלכה כדבריו. רבי יהושע אומר: כל שחיבים עליו מיתת בית דין...
(13) Who is a mamzer? [Relations with] any close relative subject to "He shall not enter" (Devarim 23:3) [produces a mamzer], these are the words of Rabbi Akiva. Shimon HaTimni says: [Relations with] anyone with whom one is liable to karet [excision] at the hands of Heaven [produces a mamzer], and the law follows his approach. Rabbi Yehoshua says: [Relations with] anyone with whom one is liable to capital punishment [produces a mamzer]....
(א) אי זהו ממזר האמור בתורה זה הבא מערוה מן העריות חוץ מן הנדה שהבן ממנה פגום ואינו ממזר אבל הבא על שאר העריות בין באונס בין ברצון בין בזדון בין בשגגה הולד ממזר ואחד זכרים ואחד נקבות אסורין לעולם שנאמר גם דור עשירי כלומר לעולם.
What is meant by the Torah's prohibition against relations with a mamzer? [The term refers to a person conceived from] a forbidden sexual relationship....When, however, a man enters into any other forbidden sexual relationships, whether through rape, or willingly, whether conscious of the prohibition or not, the offspring produced is a mamzer. Both male and female [mamzerim] are forbidden forever, as it is written: "[A mamzer shall not the assembly of the Lord.] Also the tenth generation...,"(Devarim 23:3) i.e., [the prohibition is] forever.
(טו) אשת איש שיצא עליה קול שהיתה מזנה תחת בעלה, והכל מרננים אחריה, אין חוששין לבניה שמא הם ממזרים, שרוב בעילות תולים בבעל...
(15) If a rumor spreads that a married woman committed adultery, and everyone is talking about her, we do not need to be concerned that her children are mamzerim, because we rely on the assumption that most of her cohabitation was with her husband...
(טו) אבל האב שהוחזק שזה בנו ואמר בני זה ממזר הוא נאמן ...
As to a father who [makes statements with regard to] a child who is presumed to be his son. If he says: "This son of mine is a mamzer," his word is accepted...
Status of the Mamzer in Israeli Law
חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953*
2. נישואין וגירושין של יהודים ייערכו בישראל על פי דין תורה.
Rabbinic Court Jurisdiction (Marriage and Divorce) Law of 1953
§2. Marriage and divorce in the State of Israel shall be arranged in accordance with Din Torah.
חוק מרשם אוכלוסין, תשכ"ה
יירשם אדם כאביו של ילד שנולד לאשה שהיתה נשואה לאדם זולתו בתוך 300 יום שלפני יום הלידה, אלא על-פי פסק-דין של בית-משפט או בית-דין מוסמך.
Israel Population Registry Law, 5725-1965
22. Save under a judgment of a competent civil or religious court, a man shall not be registered as the father of the child of a woman who had been married to another man within 300 days prior to the date of the birth of the child.
הנחיות היועץ המשפטי לממשלה: רשימות מעוכבי חיתון (1976, 2003)
16 (א)חוק שיפוט בתי-דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג - 1953 קובע כי "נישואין וגירושין של יהודים ייערכו בישראל על-פי דין תורה". .. מכאן שסמכותו של הרב לרשום לנישואין, לערוך הנישואין, ולהוציא תעודת נישואין ... אין רושם הנישואין חייב להסתפק בהצהרת בני הזוג כי הם כשירים להינשא זה לזה על-פי דין תורה, אלא הוא מוסמך לבחון ולבדוק אם מבחינת הדין הדתי הםבעלי כשירות להינשא. לשם כך הוא מוסמך לאסוף מידע על מצבם האישי של בני הזוג.
Attorney General's Office Directives regarding The List of Persons whose Marriage are Restrained, 6.4501 (1976, 2003) (the "Blacklist")
16 (A) Rabbinic Courts Jurisdiction (Marriage and Divorce) Law, 1953 states that "marriage and divorce of Jews in Israel will take place according to Torah law." ...From hence we derive the authority of Rabbis to register the marriage, to oversee the marriage ceremony, and to issue a marriage certificate...the Registrar need not suffice with a declaration of a couple that they have the capacity to marry each other in accordance with Torah law, but he is authorized to examine and check whether they are indeed eligible to marry in accordance with the terms of religious law. To that end he is authorized to collect information on the personal situation of the couple.
הנחיות סדר דין בענייני כשרות יוחסין (2003):
נוכח בית דין רבני אזורי, במהלך דיון הנוגע בעניין, כי אין בידו כל ברירה ומבחינה הלכתית אין כל אפשרות אלא לדון בעובדות שהגיעו לידיעתו בעניין יחוסו של אדם, יורה בית הדין על פתיחת תיק נפרד לבירור העניין.
ראה גם: 2008 תיקון לס' 28, חוק מידע גינקי 2000
Procedural Regulations Regarding Matters of Legitimate Genealogy, 2003
Should a Rabbinic Court surmise, during a hearing relating to the matter, that it has no choice and that it must, from a halakhic perspective, examine the facts that have come to its attention regarding the genealogy of a person, the court will order the opening of a separate file to investigate the issue. See: 2008 Amendment to §28 Genetics Testing Law, 2000
שופט צבי וויצמן, ביהמ"ש לענייני משפחה בכפר סבא 2012. ביהמ"ש דוחה בקשת אשה למזונות ילד ולהכרזת אבהות מחשש לממזרות.
החפץ לדעת ולחוש עד כמה היה רע ומר גורלו של הממזר בעיני חכמים ועד כמה ראו את סבלו כקשה מנשוא, די לו שיעיין בהלכה המובאת בשו"ע, חלק יורה דעה (סי' רס"ה סע' ד') לפיה, בניגוד לכל בן זכר אשר בעת היולדו נוהגים לבקש עליו רחמים ולהתפלל תפילה לקיומו ולהארכת ימיו, אין מתפללים תפילה זו על הממזר !
Judge Zvi Weitzman, Kfar Sava Family Court, 2012. Court rejects a woman’s petition for paternity and child support for fear of "mamzer."
If someone wants to understand and feel how horrible is the fate of the mamzer in the eyes of our Sages and how his suffering is unbearable, it is enough to consider the halakha as it is set forth in the Shulhan Aruch (Yoreh Deah, Siman 265, Seif 4). There it is written that, in contradistinction to the newborn male child for whom it is our custom to beseech [the Lord] to have mercy on him and to pray for his survival and long life, we do not say this prayer for the mamzer!
אמנה בדבר זכויות הילד, 1989
סעיף 7
א. הילד יירשם תיכף לאחר לידתו, ותהיה לו מלידתו הזכות להיקרא בשם, הזכות לקבל אזרחות, וככל האפשר הזכות להכיר את הוריו ולהיות מטופל על-ידם.
Convention on the Rights of the Child, Article 7
1. The child shall be registered immediately after birth and shall have the right from birth to a name, the right to acquire a nationality and, as far as possible, the right to know and be cared for by his or her parents.