מתני׳ ...קטן קורא בתורה ומתרגם
אבל אינו פורס על שמע ואינו עובר לפני התיבה ואינו נושא את כפיו
... ומדברי רבינו ודברי המפרשים שכתבתי משמע בהדיא שקטן אינו רשאי לירד לפני התיבה אפילו באקראי בעלמא
ויש לתמוה על מה שנהגו שקטן יורד לפני התיבה במוצאי שבתות להתפלל תפלת ערבית
ואפשר לומר דלא הקפידו חכמים אלא בתפלת שחרית שיש בברכת יוצר ובתפלה קדושה וגם שצריך ש"ץ לחזור התפלה להוציא הרבים י"ח וקטן כיון דלאו בר חיובא הוא אינו מוציאם כדתנן כל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים י"ח
ושמעתי שהרב ה"ר יוסף אבודרהם קרא תגר על מנהג זה שנהגו הקטנים לירד לפני התיבה במוצאי שבתות והסכים על ידו הרב הגדול מה"ר יצחק די ליאון ז"ל לבטל המנהג
ומצאתי להרשב"א שכתב בתשובה בשם הראב"ד דטעמא דתנן דקטן אינו פורס על שמע ואינו עובר לפני התיבה דכיון דברכות ותפלות דרבנן נינהו וקטן שהגיע לחינוך דרבנן ה"א אתי דרבנן ומפיק דרבנן
קמ"ל דמשום כבוד הצבור לא עבדינן גנאי הוא לצבור שהקטן מוציאן עכ"ל.
ולפי טעם זה יש מקום למנהג לומר שהצבור מוחלים על כבודם
ואפי' למאי דפירש"י דטעמא דמתניתין משום דכל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא את הרבים י"ח איכא למימר דתפלת ערבית שאני דרשות היא:
(י) יש ללמוד זכות על מקומות שנוהגים שהקטנים יורדין לפני התיבה להתפלל תפלת ערבית במוצאי שבתות: הגה ובמקומות שלא נהגו כן אין לקטן לעבור לפני התיבה אפי' בתפלת ערבית אפי' הגיע לכלל י"ג שנים ביום השבת אין להתפלל ערבית של שבת דהרי עדיין אין לו י"ג שנה [מהרי"ל]:
(10) We can give the benefit of the doubt to places that practice such that minors go down before the Ark to pray the evening service on Saturday evening. Gloss: And in places that it is not practiced such, a minor does not pass before the Ark even for the evening service and even if he arrived at an age which includes 13 years on Shabbat, he may not pray the evening service on Shabbat for behold he is still not 13 years old.
פמ"ג פתיחה כוללת ח"ג ס"ק כח
ולפי זה יצא לו הדין בקטן פחות י"ג שנה וב' שערות בראש השנה ויום הכפורים שאין אחר לירד לפני התיבה כי אם הוא, שאין זולתו יודע למ"ד תפלה דרבנן י"ל דמוציא אחרים, דרבנן מפיק דרבנן
עיין ב"י או"ח סימן ג"ן ד"ה ומדברי בזה. (אף למ"ד דבר תורה די בפעם אחד ביום)
מכל מקום עם שבשדות דאנוסי דש"ץ מוציאם בראש השנה מיום הכפורים, למ"ד כן, מקטן לא די דאין שליחות לקטן ואי"ה יבואר בהלכות ר"ה ויוה"כ בזה.
עד כאן.
אולי כוונתו דעם שבשדות יוצאין בלא שמיעה. וכדי לצאת ע"י קטן צריכה לדינא דשומע דעונה.
ס"י יש ללמוד כו'. שהראב"ד פי' על הנ"ל דקטן אינו עובר כו' אע"ג דתפלה דרבנן ואתי דרבנן ומפיק דרבנן כמ"ש בפ"ג דברכות אלא משום כבוד הצבור ולפיכך כל שמוחלים על כבודם ש"ד
אלא דרש"י מפרש משום שאינו מחוייב
י"ל כיון דרשות היא
ועוד שאין מחזירין התפלה
ועב"י שכ"ז נדחק לקיים המנהג וז"ש בהג"ה ובמקומות כו' וע"ל סי' קפ"ו במ"א ס"ק ג':
... וכ"ז נדחק רק לקיים המנהג אבל הוא בעצמו סובר דאין נכון לכתחלה לעשות כן:
מתני׳ הכל כשרין לקרות את המגילה חוץ מחרש שוטה וקטן ר' יהודה מכשיר בקטן:
.... אמאי לא אמרינן דאתי דרבנן ומפיק דרבנן דהכי נמי אמרינן פ' מי שמתו (ברכות דף כ: ושם) דבן מברך לאביו אע"פ שהוא קטן ויוצא בברכתו ומוקי לה התם כגון שאכל האב כזית או כביצה דהוי שיעורא דרבנן
עד שיאכל כזית דגן - ... כיון דמיחייב מדרבנן מחוייב בדבר קרינן ביה ומוציא רבים ידי חובתן
וא"ת בקטן שהגיע לחינוך הא לא אמר הכי
ההוא אפי' מדרבנן לא מיחייב דעליה דאבוה הוא דרמי לחנוכיה.
... ועוד דוחק לומר בקטן שהגיע לחינוך קרי אינו מחויב מדרבנן דאם אינו מחויב אפילו מדרבנן אם כן אינו פוטר את אביו
.... והנכון דקטן שהגיע לחינוך אינו מחוייב במצוות כלל ואפי' מדרבנן אלא שאנו מצווין עליו לחנכו במצות ולא עוד ...
ולפי' אינו ראוי להוציא לאחרים אפי' במצות דרבנן שכל שאינו מחוייב בדבר אינו מוציא אחרי' י"ח
... ואי ק"ל הא אמרינן בן מברך לאביו ואשה מברכת לבעלה ההיא בבן גדול היא
ולא קתני אלא משום סופא דתבוא מארה דהוה בסופר מברך ובור יוצא אוקימנא בדאכל שיעורא דרבנן הוא:
... הקשו בתוספות ...
תירצו הם דשמא קל הוא שהקלו בברכת המזון, דהוי חומרא יתירא שדקדקו עליהן אפילו עד כזית ועד כביצה (ברכות שם). וזה דוחק הרבה.
ולי נראה, דכל שעיקר המצוה מדרבנן כמגילה והלל חמירא ומצות חינוך ביה קילא טפי והלכך לא מפיק,
אבל ברכת המזון דעיקרא דאורייתא אלא שהחמירו לכזית ולכביצה החמירו בפחות משיעורו אטו שיעורו
אף קטן שהגיע לחינוך שהוא לחומרא להרגילו קודם זמנו כדי שיהא רגיל במצות כשיגיע זמנו וכענין שכתוב (משלי כב, ו) חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה
הלכך דינא הוא דמפיק ליה דחד גוונא נינהו, כך נראה לי. ... עד כאן.
לכאורה פשטות לשונו הוא - שבשניהם המעשה הוא חד גדר של חינוך ר"ל להרגילו במצות. וצ"ע בזה. וע' פמ"ג בסמוך.
פמ"ג פתיחה כוללת ח"ג ס"ק ל
בנקדים שכתב הר"מ ז"ל ...
אבל י"ל כל שעשו לםייג אסמכוהו רק ללא תסור ודבר תורה לית ביה'
משא"כ כשעשו מצוה דרבנן בפני עצמה כמגילה וחנוכה והלל דבר תורה ממש יש ביה מלא תסור' ומשום הכי על כמה סייגים אין מברכין וצונו כאמור
ומשום הכי מגילה בקטן אי אפשר שיהא מחויב דבר תורה אין מוציא גדול
משא"כ בסייג והבן זה
...וי"ל דלעולם מיירי בקטן שהגיע לחינוך ואפ"ה פסלו רבנן משום דמגילה ליכא חיובא אפילו בגדולים אלא מדרבנן וקטן אין מחויב אלא מדרבנן אפילו בשאר מצות
ובגדול ליכא אלא חד דרבנן במגילה ...
ולא אתי תרי דרבנן ומפיק חד דרבנן
אבל ההיא דבהמ"ז מיירי שהקטן אכל כדי שביעה דהוי חיובא דאורייתא וליכא אלא חד דרבנן ומפיק האב שלא אכל אלא שיעורא דרבנן ...
כדי שביעה. ואפי' אם גם הבן לא אכל כדי שביעה דהוי תרי דרבנן אפ"ה מוציא לאביו כ"מ סוף פסחים
והתו' ספ"ב דמגילה חולקין בזה
וכן כ' האגודה ומשמע שם דוקא במגיל' דינא הכי עמ"ש סי' תרפ"ט ופשוט דקטן אינו מוציא את האשה:
ראש יוסף מגילה יט:
והלכתא דקטן מוציא אפילו תרי דרבנן וכמ"ש בסימן קפ"ו סעי' ב"א
מיהו בדף ד כתב הראש יוסף כהמג"א בסמוך לקמן - תרפ"ט ד
אחד הקורא ואחד השומע מן הקורא יצא ידי חובתו והוא שישמע ממי שהוא חייב בקריאתה
לפיכך אם היה הקורא חרש או קטן או שוטה השומע ממנו לא יצא ...
קטן. אף על גב דגדול נמי אינו חייב אלא דרבנן
ול"ד למ"ש ססי' קפ"ז דהתם יכול הקטן לאכול כדי שבעו להביא עצמו לידי חיוב דרבנן (הרא"מ) ...
תשובת רע"א סימן ז - בענין אם קטן יכול להוציא אשה שהתפללה בקידוש
וביותר יש לומר דבכהאי גונא אף אם הוא קטן ממש יכול להוציאה דאתי דרבנן ומפיק דרבנן ויעויין באליהו רבה שכתב כהאי גונא דאם האשה התפללה ערבית יכול קטן להוציאה
ובספר דגול מרבבה כתב דאם גם הקטן התפלל אינו להוציאה שהוא תרי דרבנן ולא מפיק חד דרבנן
ולענ"ד במחכ"ת הי' נראה דזה אינו
דהא בקידוש הדין דאם יצא מוציא אם כן לא מקרי הקטן תרי דרבנן דלגבי מה שיצא בתפילה מדאורייתא זה לא מקרי פטור וליכא חסרון בזה דגדול כהאי גונא שיצא בתפילה יכול להוציא למי שלא התפללו אף דהוא דרבנן ואינהו דאורייתא
דאף בקידש ממש לעצמו יכול להוציא אחרים
ואם כן אנו דנין רק מצד פטור דקטנות כיון דבעצמותו אינו בר חיובא מדאורייתא אינו להוציא לבר חיובא ואם כן הוי רק חד דרבנן ...
ונ"ל דזהו כוונת הרא"ם שהביא המגן אברהם סי' תרפ"ט סק"ח ומ"ש שם הטעם דבידו לאכול כדי שביעה
נראה לענ"ד דזהו הטעם ליסוד הדין דגדול שאכל כזית שיכול להוציא למי שאכל כדי שביעה
דאף דאינו דומה לשופר וכדומה דיצא מוציא דהתם החיוב מוטל עליו מצד עצמו ואין לו מקום להפטר ממנו אלא דכבר יצא זהו מקרי בר חיובא ויכול להוציא אחרים
אבל ברכת המזון דכל זמן שלא אכל לא מקרי בר חיובא דאינו מחוייב לבא לידי חיוב לאכול כדי שביעה
משום הכי הטעים דמכל מקום מקרי בר חיובא כיון דבידו לאכול כדי שביעה ולהתחייב בברכת המזון
ודברי תוס' הנ"ל צע"ג
עד כאן
לכאורה אזיל כשיטת תוס' שערבות אינו תלוי בחיוב בפועל אלא במה שהוא בר חיובא. וא"כ הוא עושה בשביל האשה ובכלל אינו נוגע אם הוא בעצמו ג"כ יוצא אז.
ונמצא שיש להאשה חיוב מדרבנן לקידוש וכיון שהוא ג"כ בר חיובא לקידוש דרבנן הוא יכול להוציאה.
ואולי יש שמקשים שכל החיוב לקדש על היין היא רק דרבנן. וא"כ הרי זה דומה למגילה והלל שכל החיוב להקטן לקדש על היין היא רק ע"י תרי דרבנן, ולא תיהני.
מיהו אולי יש לעורר זה ג"כ לפי הנודע ביהודא.
שגם הוא סובר שאם הקטן לא התפלל הוא יכל להוציא את האשה שכבר התפללה.
והא במה שהוא מקדש בלא יין הוא אינו מרויח לה, שהיא צריך רק קידוש ביין ולהקטן קידוש ביין היא תרי דרבנן וא"א להוציאה עי"ז.
ואולי הביאור הוא שהיין אינו חלק מהמעשה מצוה אלא רק תנאי או פרט צדדי
אבל המעשה מצוה היא רק הקידוש {בלא היין} שלהקטן היא רק חד דרבנן.
וצ"ע
זכרון שמואל סימן כ אות ה
והקשה הגרע"א בשו"ת קמא סי' ז' ובדו"ח ברכות שם
הא בברהמ"ז מי שאכל כזית מוציא מי שאכל כדי שביעה דחייב מדאורייתא ומשום דכל המצוות אם יצא מוציא
לבד מברכת הנהנין משום דלא ליתהני ולא ליבריך אבל בברהמ"ז לאחר שכבר אכל הרי מן התורה מוציא אפילו מי שלא אכל כלל ומדרבנן צריך שיאכל כזית
וא"כ בקטן שאכל כזית מאי איכפת לן דהוו תרי דרבנן עיי"ש
ולהנ"ל מיושב דהא כל המצוות מה שיצא מוציא הוא מדין ערבות וכן בברהמ"ז הוא מדין ערבות
אבל בקטן שהגיע לחינוך הא לית ביה ערבות ושפיר כתבו התוס' דלא אתי תרי דרבנן ומפיק חד דרבנן
ולפי"ז קטן שהגיע לחינוך שאכל כזית לא יוציא קטן אחר שאכל כדי שביעה ומשום דלא אתו תרי דרבנן ומפיק חד דרבנן
וכש"כ הפרמ"ג והטו"א דבקטן אין הדין דאעפ"י שיצא מוציא
פמ"ג פתיחה כוללת ח"ג ס"ק כח
ומכל מקום עיקר שאחד מוציא חבירו מטעם שליחות הוא וכאמור וא"כ קשיא קטן דלאו בד שליחות הוא אמאי באכל האב שיעורא דרבנן מוציא בן לאביו כמו שכתב המחבד בםימן קפ"ו סעיף ב
וגם ערבות לא שייך בקטן כל שכן דעיקר מטעם שליחות'
וי"ל דשומע כעונה ...
משום הכי קטן דעכ"פ מחויב מדרבנן והאב שומע ממנו יוצא באכל שיעורא דרבנן
ובלא שמיעה אף מגדול אין יוצא אפילו דיעבד כמבואר בםימן רי"ג םעיף ג'
נמצא דלפי רע"א י"ל שע"י ערבות, הקטן, שהוא בר חיובא לחיובי דרבנן, עושה המעשה בשביל הגדול. וא"כ בכלל א"צ לחיוב בפועל.
משא"כ להדגול מרבבה (ופמ"ג) אין לו ערבות. ומש"ה הוא רק יכל לעשות מעשה לעצמו. אלא שאח"כ הגדול קונה המעשה ע"י שומע כעונה.
... להוציא אחרים בעינן שידעינן בודאי שהביא ב' שערות על ידי בדיקה או שנתמלא זקנו וכמ"ש בח"מ סי' ל"ה, דהא ב"ה ג"כ דאורייתא היא ולא סמכינן אחזקה,
וביש"ש פ"ז דב"ק סל"ז כתב שמן התורה גדול יוצא בברכת הקטן רק שחכמים אסורה לכן סמכין אחזקה עכ"ל
... ועוד דהא עיקר הטעם דקי"ל אף על פי שיצא מוציא משום שכל ישראל ערבים זה בזה כדאיתא סוף פ"ג דר"ה, ובקטן ל"ש ערבות ומן התור' הוא פטור לגמרי ואיך יוציא הגדול,
לכן נ"ל מ"ש הוא העיקר ועיין בב"י, ואח"כ מצאתי שכ' במלחמות פ"ג דברכו' בהדיא שהיא דאורייתא ע"ש מיהו אם כל אחד מברך לעצמו לית לן בה עיין ס"ס קפ"ו:
... ואע"ג דפירש' לעיל דקטן דאית תרי מדרבנן שהוא קטן ופריסת שמע דלא הוי אלא מדרבנן אין יכול להוציא אחרים גדולים דליכא אלא חד דרבנן פריסת שמע
אפ"ה סומא שיש בו תרי מדרבנן יוציא שפיר האחרים
דכיון שהוא גדול ובר דעת עדיף טפי מקטן: [וע"ע תוס' עירובין צו. ד"ה דילמא וכו' ותוס' לעיל (מגילה יט:) ד"ה ור"י מכשיר]:
שעה"צ ס"ק ד
שכן הוא דעת התוספות מגילה יט ואור זרוע בשם ר"י שירליאון ור"ן במגילה שם ובפרט דעת הרמב"ן דס"ל דקטן משאר חיובי דרבנן דאין עליו חיוב כלל רק האב מחיב לחנכו
הקטן כשהגיע לחינוך...
ואם גם הם אכלו רק כזית – אינן מוציאים, דלא אתו תרי דרבנן ומפקי חד דרבנן (תוספות סוף פרק שני דמגילה יט ב דיבור המתחיל "ורבי יהודה").
ויש מי שמגמגם בזה (מגן אברהם סעיף קטן ג').
וגם מלשון הרמב"ם בפרק חמישי דין ט"ז נראה יותר כדעה זו דאין חילוק, עיין שם.
ולדעת הראב"ד דכזית חיובו מן התורה, בכל עניין אין ביכולתם להוציא אנשים גדולים. והא דבן מברך לאביו ואשה לבעלה, אין הכוונה שמוציאין אותן אלא שעונה אחריהן מה שאומרים, ומברך בעצמו. והא דצריך לקריאתן, מפני שאינו בקי. ולכן באמת שנינו שם: "תבוא מאירה לאדם שאשתו ובניו מברכים לו", עיין שם. (ובנות אינן בחינוך לברכת המזון.)
סימן רע"א שעה"צ ס"ק ב
דרך החיים. וכתב שם דוקא אם הקטן לא התפלל עדיין אבל
אם התפלל אין יכול להוציא הגדול בכל גונא, דהוא תרי דרבנן, והגדול הוא חד מדרבנן. והחיי אדם בהלכות ברכות כלל ה דין כג חולק על זה עין שם.
ודוקא בהלל ומגילה שא"א בשום ענין שיהא בקטן חד דרבנן
אבל גדול שאכל רק כזית יכול הקטן שאכל גם כן רק כזית להוציאו כיון שאם יאכל הקטן כדי שביעה לא יהיה בו אלא חד דרבנן וכיון שיש בו צד שלא יהיה בו אלא חד דרבנן יכול להוציא לזה שאינו מחוייב רק מדרבנן (עיין מגן אברהם סימן קפ"ו וסי' תרפ"ט)
ולפ"ז נ"ל דקטן יכול לקדש למי שהתפלל כבר ואינו יודע לקדש ואפילו אם כבר התפלל הקטן דכל זמן שלא התפלל אינו אלא חד דרבנן וכיון שיש בו צד שלא יהיה בו אלא חד דרבנן יכול להוציא למי שהתפלל כבר ואינו מחוייב אלא מדרבנן כמו בברכת המזון:
שעה"צ תרפ"ט ס"ק יא
ולא דמי למה שכתוב בסימן קפו, דהתם יכול הקטן לאכל כדי שבעו להביא עצמו לידי חיוב דרבנן והוי נמי חד דרבנן מג"א ס"ק ד
קטן. .... וצ"ע דהרב"י פסק בססי' תרע"ה כדעת ב"ה שמכשיר בקטן
והכא סתם ופסק כדעת האוסרים
ודוחק לחלק בזה בין מגיל' לנ"ח וגם בר"ן שם משמע דדמי להדדי בזה עמ"ש בסמוך:
... הדליקה חרש שוטה וקטן לא עשה כלום ואע"פ שהניחה גדול
ויש מי שאומר בקטן שהגיע לחינוך מותר: הגה...
ו) או קטן - אע"ג דקטן נמי חייב עכ"פ מדרבנן כדלעיל בס"א
אפ"ה אינו יכול להוציא את הגדול דלגבי קטן הוי תרי דרבנן (ר"ל דעצם קריאת המגילה הוי רק מד"ס וחיובו של קטן הוי ג"כ רק מדרבנן בכל המצות)
משא"כ גדול הוי חד דרבנן ולא אתי תרי דרבנן ומפיק חד דרבנן.
והנה לעיל בסימן תרע"ה ס"ג הביא המחבר דיש מי שמכשיר בקטן שהגיע לחינוך שיכול להוציא אחרים בהדלקתו וה"ה לענין קריאת המגילה
ועיין בעקרי דינים שכתב בשם סמא דחיי דבמקום הדחק כשאין שם אנשים בקיאים במקרא מגילה יכול להוציאם קטן שהגיע לחינוך:
ס"ג ויש מי כו'. כ"כ בע"ה וכמ"ש בירושלמי הנהיגו שיהא קטן קורא את המגילה כו'.
והוא כדעת ר"י במגילה י"ט ב' וכמ"ש שם בגמ' דבקטן כה"ג מיירי וע' תוס' שם ד"ה ור"י כו'.
ונראה טעמו שפסק כר"י מכח קושיית תוס' שם וס"ל דסוגיא דברכות פ"ג דבן מברך לאביו וסוגיא דפסחים דר"ש ור"י דאמרי אגדתא כו' כולהו כר"י
והא דאינו מוציא בהלל ס"ל כדעת ה"ג דהלל דאורייתא
אבל תוס' שם תי' דמיירי שהקטן אכל כדי שביעה דהוי נמי חד דרבנן וכ"כ במרדכי שם וכן תי' בתי' שני בברכות ט"ו א' בד"ה ור"י
ועוד תי' שם דבהמ"ז שאני כו' ע"ש
ומהא דפסחים תי' דסומא שאני שנתחייב כבר ועדיף מקטן וכמ"ש הר"ן בקדושין ספ"ק בשם אגדה דלא היו סומים מתולדותם
אבל בתוס' דר"ה ל"ד א' ד"ה הא כו' לא כ"כ ומשמע דס"ל כדעת בע"ה הנ"ל שכ' שם ומיהו יש לדחות דרשות יכול להוציא בר חיובא דרבנן כמו קטן דמברך לאביו ועולה למנין שבעה ומוציא אחרים י"ח במגילה לר"י כו' ע"ש שכ' לכן אמרו אגדתא וכן לכן קאמר ר"י בפ"ג דמגילה כל שלא ראה מאורות כו' משמע הא ראה פורס אע"ג דפוטרו מכל מצות כו' אלא לפי דפריסת שמע מדרבנן יכול להוציא
ולפי מ"ש בתוס' דמגילה הנ"ל דשאני סומא שהיה כבר מחיייב לכאורה לא היה קשה מהא דמגילה
אבל ליתא דמשמע מדברי ר' יהודה דקא' דא"' לפרוס משום דלא נהנה מעולם וכן פריך בגמ' שם לרבנן מ"ט ומשני משום דר"י
ומשמע אבל בשאר מילי דרבנן מודה שיכול להוציא אף שלא ראה מעולם וע"כ צ"ל כמו שכ' תוס' בר"ה שם.
ומיהו בסומא אין נ"מ לדינא דקי"ל דלא כר"י דסתם מתני' דפ' החובל דלא כוותיה כמש"ש וכן הסוגיא דפסחים הנ"ל דלא כוותיה ממש"ש דסומא פטור מלומר הגדה דוקא ודקדקו שם מאן אמר אגדתא בי ר"י ולא דקדקו על קידוש וש"ד בכל השנה ועוד אסקינן שם דאפילו בהגדה חייבים וכ"פ המרדכי בפ"ב דמגילה ע"ש
ואין נ"מ אלא בקטן: