Rosh Hashanna: Key Sources
(א) וּבַחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ מִֽקְרָא־קֹ֙דֶשׁ֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם כָּל־מְלֶ֥אכֶת עֲבֹדָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ י֥וֹם תְּרוּעָ֖ה יִהְיֶ֥ה לָכֶֽם׃

(1) And in the seventh month, on the first day of the month, you shall have a holy gathering: you shall do no manner of work; it is a day of blowing the horn for you.

(כד) דַּבֵּ֛ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ יִהְיֶ֤ה לָכֶם֙ שַׁבָּת֔וֹן זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃

(24) Speak unto the children of Israel, saying: In the seventh month, on the first day of the month, shall be a solemn day of rest for you, a memorial day with blasting of horns, a holy gathering day.

Guiding Questions:

1} There is very little information in Torah on Rosh Hashannah. What are the specific details we can identify about the day from Sources 1 & 2?

2} What differences are there between these two sources?

(טו) תִּקְע֥וּ שׁוֹפָ֖ר בְּצִיּ֑וֹן קַדְּשׁוּ־צ֖וֹם קִרְא֥וּ עֲצָרָֽה׃ (טז) אִסְפוּ־עָ֞ם קַדְּשׁ֤וּ קָהָל֙ קִבְצ֣וּ זְקֵנִ֔ים אִסְפוּ֙ עֽוֹלָלִ֔ים וְיֹנְקֵ֖י שָׁדָ֑יִם יֵצֵ֤א חָתָן֙ מֵֽחֶדְר֔וֹ וְכַלָּ֖ה מֵחֻפָּתָֽהּ׃ (יז) בֵּ֤ין הָאוּלָם֙ וְלַמִּזְבֵּ֔חַ יִבְכּוּ֙ הַכֹּ֣הֲנִ֔ים מְשָׁרְתֵ֖י יְהוָ֑ה וְֽיֹאמְר֞וּ ח֧וּסָה יְהוָ֣ה עַל־עַמֶּ֗ךָ וְאַל־תִּתֵּ֨ן נַחֲלָתְךָ֤ לְחֶרְפָּה֙ לִמְשָׁל־בָּ֣ם גּוֹיִ֔ם לָ֚מָּה יֹאמְר֣וּ בָֽעַמִּ֔ים אַיֵּ֖ה אֱלֹהֵיהֶֽם׃

(15) Blow the shofar in Zion, Sanctify a fast, call a solemn gathering; (16) Gather the people, Sanctify the congregation, Assemble the elders, Gather the children, Even those still suckling; Let the bridegroom go forth from his chamber, And the bride out of her pavilion.

(יג) וְהָיָ֣ה ׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִתָּקַע֮ בְּשׁוֹפָ֣ר גָּדוֹל֒ וּבָ֗אוּ הָאֹֽבְדִים֙ בְּאֶ֣רֶץ אַשּׁ֔וּר וְהַנִּדָּחִ֖ים בְּאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם וְהִשְׁתַּחֲו֧וּ לַיי בְּהַ֥ר הַקֹּ֖דֶשׁ בִּירוּשָׁלִָֽם׃

(13) And it shall come to pass on that day, That a great horn shall be sound out; And those who were lost in the land of Assyria, And those who were dispersed in the land of Egypt, shall come home; And they shall worship the Holy One in the holy mountain at Jerusalem.

Guiding Questions:

1} Shofar blasts are used for a purpose other than RH in sources 3 & 4. What is the purpose?

2} What does shofar represent in relationship to this purpose? How might this meaning impact our understanding of RH?

(ב) בארבעה פרקים העולם נדון: בפסח על התבואה, בעצרת על פרות האילן, בראש השנה כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון, שנאמר (תהלים לג) היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם, ובחג נדונין על המים.

(2) At four times the world is judged: On Pesach, for the crops. On Shavuot, for the fruits of the tree. On Rosh Hashnah, all the world passes before Him like sheep, as it says, "He that fashioneth the hearts of them all, that considereth all their doings." (Psalms 33:15) And on Sukkot, they are judged for the water.

(ד) ... א"ר בנאי העולם ומלואו לא נברא אלא בזכות התורה.

(4) Rabbi Bannai said: The world and its fullness were only created in the merit of the Torah.

פילון האלכסנדרוני, על החוקים לפרטיהם, ב

בהמשך החגים בא ראש החודש הקדוש, שבו נוהגים, עם העלאת הקורבנות בבית המקדש, להריע בשופר, ומשום כך הוא מכונה נכונה "חג השופרות". טעם כפול לו: אחד מיוחד לאומתנו, ואחד משותף לכל בני האדם. המיוחד הוא הזכרת הנס, מעשה הפלאים, שהיה בזמן שדיברות התורה נאמרו מפי הגבורה. מן השמים הדהד אז קול שופר שהגיע, כמסתבר, לקצה היקום, כדי שגם הרחוקים הגרים כמעט בירכתי תבל יבואו לידי בהלה בגין המאורע, ומן הסתם ישקלו בדעתם כי תופעה כה אדירה היא אות למעשה אדיר. ומה אדיר או מועיל יכול היה לבוא על בני האדם יותר מן החוקים הכלליים, שאלוהים השמיעם, ולא על ידי פרשן כמו החוקים המפורטים?

זהו טעם המיוחד לאומתנו. המשותף לכל בני האדם הוא זה: השופר הוא כלי מלחמה הקורא הן להסתערות על האויב בבוא עת ההתנגשות, הן לנסיגה, כאשר על הכוחות לנתק את המגע כדי לשוב כל אחד אל מחנהו. אך יש גם מלחמה אחרת, מידי שמים, כאשר הטבע מסתכסך בינו לבין עצמו: חלקיו מתנגדים זה לזה והשוויון המתוקן כדין נכנע לרדיפה אחר חוסר השוויון. משתי מלחמות אלו הארץ נשמדת: מן האויבים – בגדיעת עצים, בהרס, בהצתת מאגרי מזון ושדות נושאי שיבולים; מכוחות הטבע – בבצורת, בגשמי זעף, בסערת רוחות דרומיות, בקרני שמש יוקדת, בקרה ובשלג, כשההרמוניה של עונות השנה באה לכלל חוסר הרמוניה. והסיבה לכך, לדעתי, היא הכפירה, שלא מגיחה אט-אט, אלא נשפכת בזרם אדיר בקרב מי שאסונות אלה פוקדים אותם. משום כך הנהיגה התורה חג, הקרוי כביכול על שם כלי מלחמה, השופר, להודיה לאל עושה שלום ושומר שלום, השם קץ למחלוקות הן בערים והן בחלקי היקום, המביא שובע, רוחה ושפע של שאר הטובות, ואינו מניח שיתלקח שום ניצוץ להבערת הפירות.

Philo of Alexsandria, The Special laws II:

(188) Immediately after comes the festival of the sacred moon; in which it is the custom to play the trumpet in the temple at the same moment that the sacrifices are offered. From which practice this is called the true feast of trumpets, and there are two reasons for it, one peculiar to the nation, and the other common to all mankind. Peculiar to the nation, as being a commemoration of that most marvellous, wonderful, and miraculous event that took place when the holy oracles of the law were given; (189) for then the voice of a trumpet sounded from heaven, which it is natural to suppose reached to the very extremities of the universe, so that so wondrous a sound attracted all who were present, making them consider, as it is probable, that such mighty events were signs betokening some great things to be accomplished. (190) And what more great or more beneficial thing could come to men than laws affecting the whole race? And what was common to all mankind was this: the trumpet is the instrument of war, sounding both when commanding the charge and the retreat. ... There is also another kind of war, ordained of God, when nature is at variance with itself, its different parts attacking one another. (191) And by both these kinds of war the things on earth are injured. They are injured by the enemies, by the cutting down of trees, and by conflagrations; and also by natural injuries, such as droughts, heavy rains, lightning from heaven, snow and cold; the usual harmony of the seasons of the year being transformed into a want of all concord. (192) On this account it is that the law has given this festival the name of a warlike instrument, in order to show the proper gratitude to God as the giver of peace, who has abolished all seditions in cities, and in all parts of the universe, and has produced plenty and prosperity, not allowing a single spark that could tend to the destruction of the crops to be kindled into flame.

(ד) אַף עַל פִּי שֶׁתְּקִיעַת שׁוֹפָר בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה גְּזֵרַת הַכָּתוּב רֶמֶז יֵשׁ בּוֹ כְּלוֹמַר עוּרוּ יְשֵׁנִים מִשְּׁנַתְכֶם וְנִרְדָּמִים הָקִיצוּ מִתַּרְדֵּמַתְכֶם וְחַפְּשׂוּ בְּמַעֲשֵׂיכֶם וְחִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה וְזִכְרוּ בּוֹרַאֲכֶם. אֵלּוּ הַשּׁוֹכְחִים אֶת הָאֱמֶת בְּהַבְלֵי הַזְּמַן וְשׁוֹגִים כָּל שְׁנָתָם בְּהֶבֶל וָרִיק אֲשֶׁר לֹא יוֹעִיל וְלֹא יַצִּיל, הַבִּיטוּ לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם וְהֵיטִיבוּ דַּרְכֵיכֶם וּמַעַלְלֵיכֶם וְיַעֲזֹב כָּל אֶחָד מִכֶּם דַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמַחֲשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר לֹא טוֹבָה.

(4) Even though the blowing of the shofar on Rosh HaShanah is a Biblical decree, it hints at something, i.e., “Wake up, sleepers, from your sleep! And slumberers, arise from your slumber! Search your ways and return in teshuvah and remember your Creator! Those who forget the Truth amidst the futility of the moment and are infatuated all their years with vanity and nothingness that will not help and will not save, examine your souls and improve your ways and your motivations! Let each of you abandon his wicked ways, and his thoughts which are no good."

Guiding Questions:

1} What does shofar signify for Rambam in source #8?

2} How might this understanding of shofar bring meaning to our understanding of RH?

3} In Sources 3 & 4, shofar represented a physical or "external" redemption; here we find a spiritual or "internal "redemption." Which speaks more to you? Why?