In His Image

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים ׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם׃

(27) And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them.

(ב) בצלם אלהים, מלאך, כי צלם יתברך וצלם מלאך אחד שהכל הוא שכל נפרד אלא שיש בו מעלה גדולה על כל שכל נפרד עד שאין כח בכל שכל נפרד זולתו מי שישיגהו על אמיתתו, כי הוא עילה והם עלילים הוא בורא והם נבראים לפיכך פירש אחר שאמר בצלמו ואמר בצלם אלהים שהוא בדמות מלאך (בנשמה העליונה שנתן בו).

(2) בצלם אלוקים, a reference to an angel. Basically, whether we speak of “the image of G’d,” or of “an angel,” the common denominator is that we speak of disembodied spiritual beings. G’d is distinguished by the fact that none of the other disembodied intelligent beings (angels) amounts to anything at all, seeing none of them can understand their Creator’s essence. This is an axiom, seeing that G’d is the ultimate cause of their existence. He is the Creator, whereas they are merely creatures. This is why Moses added the word אלוקים, when mentioning צלם, to make sure that we get the point that if man is compared to something celestial, he is compared to a creature in the celestial regions, not to the Creator himself.

(א) ויברא אלהים את האדם בצלמו. בדפוס העשוי לו, שהכל נברא במאמר והוא נברא בידים, שנאמר (תהלים קלט ה) ותשת עלי כפכה, נעשה בחותם כמטבע העשויה על ידי רושם שקורין קוי"ן בלע"ז [מטבע] וכן הוא אומר (איוב לח יד) תתהפך כחמר חותם:

(ב) בצלם אלהים ברא אתו. פרש לך שאותו צלם המתקן לו צלם דיוקן יוצרו הוא:

(ג) זכר ונקבה ברא אתם. ולהלן הוא אומר (בראשית ב כא) ויקח אחת מצלעתיו וגו' , מדרש אגדה שבראו שני פרצופין בבריאה ראשונה ואחר כך חלקו ופשוטו של מקרא, כאן הודיעך שנבראו שניהם בששי ולא פרש לך כיצד בריתן ופרש לך במקום אחר:

(1) And God created man in His image: In the mold that was made for him - since everything was created with a proclamation, but he was created manually, as it is written, (Psalms 139:5) "and you placed your palm upon me." He was made with an imprint like a coin that is made with an impression that is called coin (coin) in [Old French]. And so it states (Job 38:14), "The seal changes like clay."

(2) In the image of God, did He create him: It explains to you that this image which was prepared for him is the image of the facsimile of his Creator.

(3) Male and female, He created them: And later it states (Genesis 2:21), "And He took one of his ribs, etc." There is a midrash aggadah [that explains] that He created him with two faces at the first creation and afterwards divided him. And the simple explanation is [that] here it is telling you that both of them were created on the sixth day and it does not explain how their creation [happened], and it explains [it] to you in a different place.

(א) בצלמו - של אדם, הוא בצלם אלהים, מלאכים. ואל תתמה אם לא נתפרש יצירת המלאכים, כי לא כתב משה כאן לא מלאכים ולא גיהינום ולא מעשה מרכבה, אלא דברים שאנו רואים בעולם הנזכרים בעשרת הדברות כי לכך נאמר כל מעשה ששת הימים כמו שפירשתי למעלה

(ב) זכר ונקבה ברא אותם - כמו שמפרש לפנינו ויקח אחת מצלעותיו, כלל ואח"כ פירש. וכן מצאתי בל"ב מדות של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי שלמד מפסוק זה כלל ואח"כ פרט.

(1) “in his image” – the image of man – that was made in the image of elohim - angels. Now don’t be surprised that the creation of angels was not made explicit, for Moshe wrote here neither angels, nor Gehenna, nor the Work of the Chariot, but rather those things we see in the world and are mentioned in the Ten Commandments, for that’s the reason for [recounting] all of the Work of the six days, as I explained above.

(2) “male and female He created them” – as it makes explicit later on: “and He took one of his sides” – general, followed by specific (klal ufrat). And thus did I find in the 32 Rules of Interpretation [for narrative passages] of Rabbi Eliezer, son of Rabbi Yosi the Galilean, who learned the rule of klal ufrat from this verse.