פרשת אמור תש"ל - חג הסוכות
א. "סוכות"- ענני כבוד - שאלות ברש"י
"לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"
that your generations may know that I made the children of Israel to dwell in booths, when I brought them out of the land of Egypt: I am the LORD your God.
ספרא כ"ז:
ר' אליעזר אומר: סוכות ממש היו, ר' עקיבא אומר: סוכות ענני הכבוד היו.
ד"ה כי בסוכות הושבתי: ענני כבוד.
כי בסכות הושבתי THAT I MADE [THE CHILDREN OF ISRAEL] ABIDE IN BOOTHS — This does not mean literally “booths” but, “the clouds of Glory" by which they were sheltered (cf. Onkelos; Sifra, Emor, Chapter 17 11; Mekhilta d'Rabbi Yishmael 12:35:1; Sukkah 11b).
*
הסבר מה ראה רש"י ללכת לפי דעת ר' עקיבא כאן ולא לפרשו כמשמעו?
ב. המילה "אך"
"אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי"
Howbeit on the fifteenth day of the seventh month, when ye have gathered in the fruits of the land, ye shall keep the feast of the LORD seven days; on the first day shall be a solemn rest, and on the eighth day shall be a solemn rest.
קרבן שלמים לחגיגה; יכול תדחה את השבת? תלמוד לומר: "אך" – הואיל ויש לה תשלומין כל שבעה.
אך בחמשה עשר יום... תחגו BUT ON THE FIFTEENTH DAY… YE SHALL OFFER A חג — i. e., a sacrifice of peace-offerings as a חגיגה (the pilgrims’ sacrifice on the Festivals) (Chagigah 9a). Since it states that this has to be brought on the fifteenth day of the month, one might think that it (the offering of קרבן חגיגה) shall set aside the Sabbath (supersede the Sabbath law, if that day be the fifteenth of the month)! Scripture, however, uses the word אך (the particle that implies a limitation; cf. Rashi on v. 27): suggesting that it must not be offered on Sabbath because it has a supplementary period consisting of all the seven days of the Festival.
וטעם "אך" בעבור שהזכיר בפרשה שהיא קודם זאת עינוי הנפש, אסר להתענות בחג הסוכות, כי בו כתובות (דברים ט"ז) "ושמחת בחגך" וכן "והיית אך שמח".
Since the previous passage discusses self-affliction, Scripture now uses the word However to teach us that it is forbidden to fast on Sukkot, as it is written: “you shall rejoice” [Deuteronomy 16:14] and “you shall be only happy” [Deuteronomy 16:15].
אף על פי שראש-השנה לזיכרון ויום הכיפורים לכפרה, אבל סוכות בא לשמחה ולהודאה על שמילא בתיהם כל טוב בימי אסיפה.
אך בחמשה עשר יום לחודש השביעי, even though both New Year and the Day of Atonement are primarily designed to help the people achieve atonement for their sins and their being remembered favourably by G’d, Sukkot is for enjoyment and giving thanks to the Lord for having enabled them to fill their barns with good produce at the end of the harvest season.
רנה"ו, (ביאור):
ויש לפרש יותר על דרך זה: לפי שציוה בחג זה על השמחה בפרשה זו, וכן כתוב להלן (דברים ט"ז ט"ו) "והיית אך שמח".
1. הסבר מה המשותף בפירוש רש"י והביאור – ביחס למלה "אך" – ובמה נבדלים הם משני האחרים?
2. במה דומה פירושו של רשב"ם לפירושו של ראב"ע, ובמה הוא עולה עליו?
3. שני קשיים רצה רש"י ליישב בדבריו – אילו הם?
ג. בטעם מצות ישיבה בסוכה
"לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם"
that your generations may know that I made the children of Israel to dwell in booths, when I brought them out of the land of Egypt: I am the LORD your God.
ד"ה למען ידעו דורותיכם: פשוטו כדברי האומרים במסכת סוכה: סוכה ממש. וזה טעמו של דבר: חג הסוכות תעשה לך באוספך מגורנך ומיקבך, באספך את תבואת הארץ ובתיכם מלאים כל טוב, דגן ותירוש ויצהר; למען תזכרו כי בסוכות הושבתי את בני ישראל במדבר ארבעים שנה בלא יישוב ובלא נחלה, ומתוך כך תתנו הודאה למי שנתן לכם נחלה ובתיכם מלאים כל טוב. ואל תאמרו בלבבכם: "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" (דברים ח'). וכסדר הזה נמצא בפרשת עקב תשמעון: "וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך ה' אלהיך זה ארבעים שנה וגו'. ויאכילך את המן וגו'". ולמה אני מצוה לך לעשות זאת? "כי ה' אלוהיך מביאך אל ארץ טובה ואכלת ושבעת ורם לבבך ושכחת את ה' וגו' ואמרת בלבבך כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה וזכרת את ה' אלהיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל" (דברים ח'). ולכך יוצאים מבתים מלאים כל טוב בזמן אסיפה ויושבין בסוכות לזיכרון שלא היה להם נחלה במדבר ולא בתים לשבת. ומפני הטעם הזה קבע הקדוש ברוך הוא את חג הסוכות בזמן אסיפת גורן ויקב. לבלתי רום לבבם על בתיהם מלאים כל טוב, פן יאמרו ידינו עשו לנו את החיל הזה.
למען ידעו דורותיכם, the plain meaning of the text is in agreement with the view expressed in Sukkah 11 according to which the word סוכה is to be understood literally. The meaning of the verse then would be: “construct for yourselves the festival of huts when you gather in your grain and grape harvest (Deuteronomy 16,13) You are to do this at the time you gather in the produce of the earth and your houses are filled with all the good things the earth produces such a grain, grape, wine and oil (olives). This is to be done in order that you will remember” כי בסוכות הושבתי את בני ישראל, in the desert for a period of 40 years when they neither owned land nor found themselves in a cultivated part of the earth. Remembering all this you will have ample reason to be grateful to the One Who has provided you with all of your present wealth and comfort. You must not fall into the trap of thinking that all this success is due to your own efforts. We find a similar thought expressed in Deuteronomy 8,2-3 “you shall remember all the way which the Lord your G’d has led you for these last 40 years…and He fed you the manna, etc.” Why do I command you to do all this? For the Lord your G’d brings you to a good …and you will eat and be satisfied, etc. As a result your heart may become haughty and you will credit yourself with all this as your own achievement. (Deuteronomy 8 7-18) In order that this will not happen and to show that the Israelites G’d’s part in their success they will move out of their solid houses as a reminder to the time when they had not been blessed with any of these benefits which they enjoy ever since inheriting the land of their forefathers. They acknowledge that it is G’d Who provides the Jewish people with the ability and valor.
ספר החינוך:
מצות סוכה, שנצטוינו לשבת בסוכה שבעה ימים, שנאמר "בסוכות תשבו שבעת ימים". ויום ראשון הוא יום ט"ו בתשרי. משורשי המצוה מה שמפורש בכתוב, למען נזכור הנסים הגדולים שעשה האל ברוך הוא לאבותינו במדבר בצאתם ממצרים, שסיככם בענני כבוד, שלא יזיק להם השמש ביום וקרח בלילה. ויש שפירשו שסוכות ממש עשו להם בני ישראל במדבר, ומתוך זכירת נפלאותיו שעשה עמנו ועם אבותינו נזהר במצוותיו ברוך הוא ונהיה ראויים לקבלת הטובה מאתו. זה חפצו ברוך הוא, שחפץ להיטיב.
מלבי"ם, אמור כ"ז:
ומאן דאמר "סוכות ממש", רצונו לומר שהדורות הבאים בל ירום לבבם בעת האסיף שמלאו בתיהם טוב, ויחשבו העולם הזה לבית חייהם ותכליתם, ידעו וישימו על לב, "כי בסוכות הושבתי את בני ישראל", להעיר אוזנם שהעולם הזה מלון אורחים ודירת עראי, וכן יצאו מדירת קבע אל דירת עראי, שזה רמז הסוכה, כמו שאמרו חכמי לב.
1. מה בין הרשב"ם ובין המלבי"ם בטעם מצות ישיבה בסוכה?
2. מה בין שני הנ"ל לבין טעמו של ספר החינוך?
*
3. ישנה חולשה אחת בטעם הניתן בספר החינוך ובטעם הניתן במלבי"ם, שאינו בטעם הניתן על ידי הרשב"ם. איזו היא?