Orayta Parsha Study Group: Pekudei - פקודי

1) Why does the tzitz appear last on the list of bigdei kehuna? See Ha’amek Davar.

(ל) וַֽיַּעֲשׂ֛וּ אֶת־צִ֥יץ נֵֽזֶר־הַקֹּ֖דֶשׁ זָהָ֣ב טָה֑וֹר וַיִּכְתְּב֣וּ עָלָ֗יו מִכְתַּב֙ פִּתּוּחֵ֣י חוֹתָ֔ם קֹ֖דֶשׁ לַיהוָֽה׃
(30) They made the frontlet for the holy diadem of pure gold, and incised upon it the seal inscription: “Holy to the LORD.”
(א) ויעשו וגו׳. לכאורה היה ראוי להקדים מעשה הציץ לכתנות ואידך. כמו בצווי. אלא כמו שהתחיל בארון דקדוש יותר כך סיים בציץ דאחרון ג״כ חביב כדאיתא במגילה פ״ג. ומש״ה כתיב מהחל עד כלה בל״ר שהשתדלו כל האומנים לשלוח בו אצבע:

2) On which calendar date was the mishkan erected? See Ibn Ezra (until ובתלמודינו). What are the implications of the two positions for the narratives of Nadav ve’Avihu and Pesach Sheni

(ב) בְּיוֹם־הַחֹ֥דֶשׁ הָרִאשׁ֖וֹן בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֑דֶשׁ תָּקִ֕ים אֶת־מִשְׁכַּ֖ן אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד׃
(2) On the first day of the first month you shall set up the Tabernacle of the Tent of Meeting.

(א) ביום. מחלוקת הוא י''א כי יום השמיני למלואים היה יום ראש חדש ניסן. והוצרכו לומר כי בשלשה ועשרים יום לאדר הקים משה את המשכן והנה יום תחלת המלואים היה משה סותרו ובונהו להרגיל הכהנים. ואמרו כי השעיר שדרש משה והנה שורף הוא שעיר ראש חדש. והנה צוה השם שיקים משה המשכן באחד לחדש הראשון ולא יסתרנו עד יום נסוע הארון. והנה מצאנו בספרי כי מישאל ואלצפן היו הטמאים לנפש אדם. והנה יום שמיני למלואים הוא שמיני לחדש. ויש כדמות ראיה על זה. האחת למה לא הזכיר הכתוב שהיה משה מקים את המשכן וסותרו ואנה יהיה פתח אהל מועד אחר שיהיה נסתר. כי כתוב ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה ועוד כתוב ואל בני ישראל תדבר לאמר קחו שעיר עזים לחטאת. וזהו שדרש משה. ועוד אם היה שעיר ראש חדש למה לא הזכיר שנים פרים ואיל אחד ושבעה כבשים. וכאשר הזכיר מלבד עולת הבקר. היה ראוי שיאמר מלבד עולת החדש. והנה על דרך הפשט ביום החדש הראשון היתה תחלה הקמת המשכן. והנה זה המשכן הראשון הקימוהו ביום א' לחדש הראשון. והחלו לבנות הבית הראשון שהוא המשכן השני בחדש השני שהוא אייר בשני לחדש. כי כן כתוב בחדש השני בשני.

3) What does the term “mishkan” refer to? See Seforno

(יח) וַיָּ֨קֶם מֹשֶׁ֜ה אֶת־הַמִּשְׁכָּ֗ן וַיִּתֵּן֙ אֶת־אֲדָנָ֔יו וַיָּ֙שֶׂם֙ אֶת־קְרָשָׁ֔יו וַיִּתֵּ֖ן אֶת־בְּרִיחָ֑יו וַיָּ֖קֶם אֶת־עַמּוּדָֽיו׃
(18) Moses set up the Tabernacle, placing its sockets, setting up its planks, inserting its bars, and erecting its posts.
(א) ויקם משה את המשכן עשר היריעות מעשה חושב שנקראו משכן הוקמו קודם הקמת הקרשים, אם בידי אדם מחזיקין בו, ואם על דרך נס כדבריהם ז''ל, ועל זה הסדר נעשה והובא אל משה. כי אמנם אותן עשר יריעות הן היו עיקר בנין המשכן, ושאר הנכנס באותו הבנין והם האדנים והקרשים והבריחים והעמודים והאהל, היו להעמיד המשכן ולכסותו:

4) When was Moshe able to enter the ohel moed and when was he not able? What is the parallel to the time of the construction of the mikdash? See Rashbam

(לה) וְלֹא־יָכֹ֣ל מֹשֶׁ֗ה לָבוֹא֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד כִּֽי־שָׁכַ֥ן עָלָ֖יו הֶעָנָ֑ן וּכְב֣וֹד יְהוָ֔ה מָלֵ֖א אֶת־הַמִּשְׁכָּֽן׃
(35) Moses could not enter the Tent of Meeting, because the cloud had settled upon it and the Presence of the LORD filled the Tabernacle.
(א) לא יכול משה לבא אל אהל מועד - בשעת הקמתו. (ב) כי שכן עליו הענן - מיד להראות חיבתו של הקדוש ברוך הוא על ישראל, אחר כך היה מסתלק הענן מתוך האהל ושכן על הארון, כדכתיב: ונועדתי שמה ודברתי אתך מבין שני הכרובים. ואז בא משה אל אהל מועד, כדכתיב: ובבא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע את הקול וגו' מבין שני הכרובים וידבר אליו. וכן אתה מוצא בבית עולמים: ולא יכלו הכהנים לעמוד לשרת מפני הענן כי מלא כבוד ה' את בית ה' בשעת השלמת הבית היה הקב"ה מקדשו בענן ואחר כך היה מצמצם שכינתו על הארון בין הבדים. ואשר שם לבו לדבר יוצרנו אל יזוז מנמוקי זקני רבינו שלמה ואל ימוש מהם, כי רוב הלכות ודרשות שבהם קרובים לפשוטי המקראות [ומיתורם או משינוי] הלשון ויש ללמוד כולם וטוב אשר תאחוז בזה אשר פירשתי וגם מזה אל תנח ידיך.
(1) ולא יכול משה לבא אל אהל מועד, at the time it was standing, assembled. (2) כי שכן עליו הענן, immediately after it had been put up. This was a way of G’d demonstrating His love for the people of Israel. Later on, the cloud moved from being over the Tabernacle and filling the whole Tabernacle with its presence and concentrated on being above the Holy Ark. This has been explained in Exodus 25,22 where the Torah defines the site of the Shechinah as being between the two cherubs on the kapporet, the lid of the Holy Ark. Moses is described as hearing the voice of G’d originating from the area between the extended wings of these two figurines. (Numbers 7,89) We find something similar when the Temple Solomon had built was inaugurated (Kings I 8,11) that the priests could not enter due to the presence of G’d which filled the Temple. G’d also had appeared in a cloud, much as He had in the desert. Subsequently, He reduced His presence to the area we just described, enabling the priests to perform their duties. Anyone who pays careful attention to the words of our Creator will not depart in his exegesis from that of my grandfather Rabbi Shlomoh (Rashi). Most of the laws of the Torah which have been attributed through exegesis as being derived from the text of the written Torah are very close to the plain meaning of the written text. The basic approach to his exegesis was to derive meanings from superfluous words or letters, or from missing words or letters in the text of the written Torah. It would be well if you also accepted what I have explained and you would do well not to ignore it. [the author paraphrases Kohelet 7,18. Ed]