(ד) ...אבל פי' ראשון עיקר שכך מוכח המדרש ועיין עוד ותמצא בחבור עין יעקב בהקדמת הכותב שמצא בחבור מדרש אחד וז"ל, בן זומא אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא שמע ישראל וגו'. בן ננס אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא ואהבת לרעך כמוך. שמעון בן פזי אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא את הכבש האחד תעשה בבוקר וגו'. עמד ר' פלוני על רגליו ואמר הלכה כבן פזי דכתיב ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן וגו'...ומה שאמר בן פזי את הכבש האחד תעשה בבקר הוא כלל גדול בתורה יותר, רצה לומר מה שהאדם עובד הש"י בתמידות הגמור והוא עבדו, וכמו שהעבד לא סר עבודתו מן אדון שלו רק הוא עובדו תמידי, ולכך אמר את הכבש האחד תעשה בבוקר וגו' שזה נאמר על קרבן תמיד שחר וערב דבר זה הכלל בתורה, שתכלית המכוון שיהיה האדם עבד להקב"ה וכל שאר התורה פירושא שע"י המצות הוא עובד את בוראו לגמרי. ואמר דהלכה כבן פזי משום דכתיב ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו, ומדשנה הכתוב לומר וכן תעשו וכבר הזהיר לפני זה על עשיית המשכן, וכפל אזהרה הזאת מפני כי דבר זה הוא כלל גדול בתורה הוא העבודה ולכך שנה בו לומר וכן תעשו לחזק הדבר ביותר, כי צוואת המשכן הוא על העבודה...
חידושי הגרי"ז עה"ת סימן קטו
תצוה (כ"ט, ל"ח - ל"ט) וזה אשר תעשה וגו' שנים ליום תמיד, את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים. והנה פרשה זו כשנאמרה בפרשת פנחס (כ"ח, ד') כתיב: את הכבש אחד וגו'. וצ"ב מ"ש כאן כתיב "האחד" וכאן כתיב "אחד".
והנראה דהנה איתא במנחות נ. לא הקריבו כבש בבקר, לא יקריב בין הערבים, בד"א שלא נתחנך המזבח. אבל נתחנך המזבח יקריב בין הערבים, וכן ברמב"ם פ"א מהלכות תמידין ומוספין הי"ב, ולפ"ז מבואר היטב דבפרשת תצוה דנאמרה פרשת תמידים בחינוך המזבח, לכן כתיב "האחד", דמשמע הראשון, דיהיה הוא של בקר ראשון, דאם לא הקריבוהו לא יקריבו גם של בין הערבים. אבל בפרשת פנחס דנאמרה פרשת תמידים לדורות, ולדורות כשנתחנך המזבח, אזי הדין דגם אם לא הקריבו בבקר, יקריבו של בין הערבים, ולכן כתיב "אחד" דמשמע רק אחד ולא ראשון, דאינו צריך להיות דוקא הראשון.
(א) והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך. למה נאמר? לפי שהוא אומר "ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך", איני יודע: באיזה צד אוהבים את הקב"ה? ת"ל "והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך". והיו הדברים האלה על לבבך - שמתוך כך אתה מכיר את הקב"ה ומדבק בדרכיו:
(ב) אשר אנכי מצוך היום. שלא יהו בעיניך כדיוטגמא ישנה שאין אדם סופנה, כחדשה, שהכל רצים לקראתה:
(1) (Devarim 6:6) "And these things that I command you this day shall be upon your heart": From "And you shall love the L-rd your G-d with all your heart," I do not know how I come to love the Holy One Blessed be He; it is, therefore written "And these things that I command you this day shall be upon your heart." For in this way you come to recognize the Holy One Blessed be He and to cleave to His ways.
(2) "that I command you this day": They should not be to you as an antiquated edict, which no one takes to heart, but like a new one, which all run to read.