Sources for Un'taneh Tokef

אור זרוע חלק ב - הלכות ראש השנה רעו

מצאתי מכתב ידו של ה"ר אפרים מבונא בר יעקב. שר' אמנון ממגנצא יסד ונתנה תוקף על מקרה הרע שאירע לו וז"ל

מעשה בר' אמנון ממגנצא שהיה גדול הדור ועשיר ומיוחס ויפה תואר ויפה מראה והחלו השרים וההגמון לבקש ממנו שיהפך לדתם וימאן לשמוע להם ויהי כדברם אליו יום יום ולא שמע להם ויפצר בו ההגמון ויהי כהיום בהחזיקם עליו ויאמר חפץ אני להועץ ולחשוב על הדבר עד שלשה ימים וכדי לדחותם מעליו אמר כן ויהי אך יצוא יצא מאת פני ההגמון שם הדבר ללבו על אשר ככה יצא מפיו לשון ספק שהיה צריך שום עצה ומחשבה לכפור באלקים חיים ויבוא אל ביתו ולא אבה לאכול ולשתות ונחלה ויבואו כל קרוביו ואוהביו לנחמו וימאן להתנחם כי אמר ארד אל ניבי אבל שאולה ויבך ויתעצב אל לבו ויהי ביום השלישי בהיותו כואב ודואג וישלח ההגמון אחריו ויאמר לא אלך ויוסף עוד הצר שלוח שרים רבים ונכבדים מאלה וימאן ללכת אליו ויאמר ההגמון מהרו את אמנון להביאו בעל כרחו וימהרו ויביאו אותו ויאמר לו מה זאת אמנון למה לא באת אלי למועד אשר יעדת לי להועץ ולהשיב לי דבר ולעשות את בקשתי ויען ויאמר אמנון אני את משפטי אחרוץ כי הלשון אשר דבר ותכזב לך דינה לחתכה כי חפץ היה ר' אמנון לקדש את ה' על אשר דבר ככה ויען ההגמון ויאמר לא כי הלשון לא אחתוך כי היטב דברה אלא הרגלים אשר לא באו למועד אשר דברת אלי אקצץ ואת יתר הגוף איסר ויצו הצורר ויקצצו את פרקי אצבעות ידיו ורגליו ועל כל פרק ופרק היו שואלין לו התחפוץ עוד אמנון להפך לאמונתנו ויאמר לא ויהי ככלותם לקצץ צוה הרשע להשכיב את ר' אמנון במגן אחד וכל פרקי אצבעותיו בצידו וישלחהו לביתו הכי נקרא שמו ר' אמנון כי האמין באל חי וסבל על אמונתו יסורין קשין מאהבה רק על הדבר שיצא מפיו. אחר הדברים האלו קרב מועד והגיע ר"ה בקש מקרוביו לשאת אותו לבית הכנסת עם כל פרקי אצבעותיו המלוחים ולהשכיבו אצל ש"צ. ויעשו כן ויהי כאשר הגיע ש"צ לומר הקדושה וחיות אשר הנה א"ל ר' אמנון אמתן מעט ואקדש את השם הגדול ויען בקול רם ובכן לך תעלה קדושה כלומר שקדשתי את שמך על מלכותך ויחודך ואח"כ אמר ונתנה תוקף קדושת היום ואמר אמת כי אתה דיין ומוכיח כדי להצדיק עליו את הדין שיעלו לפניו אותן פרקי ידיו ורגליו וכן כל הענין והזכיר וחותם יד כל אדם בו ותפקוד נפש כל חי שכך נגזר עליו בר"ה. וכשגמר כל הסילוק נסתלק ונעלם מן העולם לעין כל ואיננו כי לקח אותו אלקים ועליו נאמר מה רב טובך אשר צפנת ליראיך וגו'. אחר הדברים והאמת אשר הועלה ר' אמנון ונתבקש בישיבה של מעלה ביום השלישי לטהרתו נראה במראות הלילה לרבנא קלונימוס בן רבנא משולם בן רבנא קלונימוס בן רבנא משה בן רבנא קלונימוס ולימד לו את הפיוט ההוא ונתנה תוקף קדושת היום ויצו עליו לשלוח אותו בכל התפוצות הגולה להיות לו עד וזכרון ויעש הגאון כן:

Sefer Or Zarua II, Hilkhot Rosh Hashanah #276

(ה) וְהוּכַ֤ן בַּחֶ֙סֶד֙ כִּסֵּ֔א וְיָשַׁ֥ב עָלָ֛יו בֶּאֱמֶ֖ת

(5) And a throne shall be established in goodness

(ז) אָיֹ֥ם וְנוֹרָ֖א ה֑וּא מִמֶּ֕נּוּ מִשְׁפָּט֥וֹ וּשְׂאֵת֖וֹ יֵצֵֽא׃

(7) They are dreadful, awesome; They make their own laws and rules.

(ב) הִנְנִי (ג) הֶעָנִי מִמַּֽעַשׂ,

..אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.

(יז) שַׁדַּי אָיוֹם וְנוֹרָא

(16) God of Yisrael,

(17) Shaddai, Dread and Awesome,

על המדינות בו יאמר איזו לחרב ואיזו לשלום איזו לרעב ואיזו לשובע איזו למות ואיזו לחיים וביריות בו יפקדו להזכירם חיים ומות נמצאת אומ' בראש השנה נברא אדם הראשון בשעה ראשונה עלה במחשבה בשנייה נמלך במלאכי השרת בשלישית כינס עפרו ברביעית גיבלו בחמישית ריקמו בשישית העמידו גולם על רגליו בשביעי' זרק בו נשמה בשמינית הכניסו לגן עדן בתשיעית ציוהו בעשירית עבר על ציוהו באחת עשרה נידון בשתים עשרה יצא בדימוס מלפני הק"ב א' לו הקב"ה אדם זה סימן לבניך כשם שנכנסתה לפניי בדין ביום הזה ויצאתה בדימוס כך עתידין בניך להיות נכנסין לפניי בדין ביום הזה ויוצאין בדימוס אימתי בחדש השביעי באחד לחדש (ויקרא כג כד

On the first day of Tishrei, New Year's Day, sentence is pronounced upon the countries of the world - those destined for war and those destined for peace, those for famine and those for plenty, those for death and those for life; on this day the lives of mortals are scrutinized to determine who is to live and who is to die.This day was chosen because the first human was created on Rosh ha-Shanah.In the first hour it occurred to Gd to create him...in the ninth, Gd gave him a command; in the tenth, he transgressed..in the eleventh, he was brought to judgement;in the twelfth, Gd pardoned him.The Holy One said to him:Let this be an omen for your descendants that as you entered this day for judgement and were pardoned so will your descendants come before Me in judgment on this day and be pardoned.When will this be?"In the seventh month, on the first day of the month."(Lev 23:24)

(יב) ואין עול - כשאדם נפטר מן העולם באים כל מעשיו ונפרעים לפניו ואומרים לו: כך עשית ביום פלוני, ואי אתה מאמין בדברים הללו? והוא אומר הן והן! והוא אומר לו חתום, שנא' (איוב לז) ביד כל אדם יחתום:

(12) "without wrong": When a man departs from the world, all his deeds come and present themselves to him one by one, saying: "This is what you did on this and this day. Do you believe it?" The man: "Yes, I do." The deed: "Sign!" — and he signs, viz. (Iyyov 37:7): "He makes the hand of every man sign."

(ה) כִּֽי־הִנֵּ֣ה הַ֭מְּלָכִים נֽוֹעֲד֑וּ עָבְר֥וּ יַחְדָּֽו׃ (ו) הֵ֣מָּה רָ֭אוּ כֵּ֣ן תָּמָ֑הוּ נִבְהֲל֥וּ נֶחְפָּֽזוּ׃ (ז) רְ֭עָדָה אֲחָזָ֣תַם שָׁ֑ם חִ֝֗יל כַּיּוֹלֵֽדָה׃
(5) See, the kings joined forces; they advanced together. (6) At the mere sight of it they were stunned, they were terrified, they panicked; (7) they were seized there with a trembling, like a woman in the throes of labor,
(ז) מִן־גַּעֲרָ֣תְךָ֣ יְנוּס֑וּן מִן־ק֥וֹל רַֽ֝עַמְךָ֗ יֵחָפֵזֽוּן׃
(7) They fled at Your blast, rushed away at the sound of Your thunder,
(ח) וְֽנִבְהָ֓לוּ ׀ צִירִ֤ים וַֽחֲבָלִים֙ יֹֽאחֵז֔וּן כַּיּוֹלֵדָ֖ה יְחִיל֑וּן אִ֤ישׁ אֶל־רֵעֵ֙הוּ֙ יִתְמָ֔הוּ פְּנֵ֥י לְהָבִ֖ים פְּנֵיהֶֽם׃
(8) And, overcome by terror, They shall be seized by pangs and throes, Writhe like a woman in travail. They shall gaze at each other in horror, Their faces livid with fright.

כי גדול יום י"י ונורא מאד (שם) זה יום הכיפורים ומי יכילנו (שם) דמר ר' קריספא בשם ר' יוחנן שלש פינקסיות הן אחת של צדיקים גמורים ואחת של רשעי' גמורים ואחת של בינונים אלה לחיי עולם (דניאל יב ב) א"ר אילו הצדיקים גמורים ואלה לחרפות לדראון עולם (שם) אילו רשעים גמורים ימחו מספר (תהלים סט כט) אילו הרשעים חיים (שם) אילו הצדיקים ועם צדיקים אל יכתבו (שם) אילו בינונים שנתן להם הקב"ה עשרת ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים אם עשו תשובה ניכתבים עם הצדיקים ואם לאו נכתבים עם הרשעים

For #5 For great is the day of the Lrd, and most awesome (Joel 2.11). This is Yom Kippur. And who can endure it? For R' Krispa said in the name of R' Yohanan, There are 3 account books. One is for completely righteous, one for completely evil. And one is for those in the middle. These are for eternal life (Daniel 12.2). Rebbe said, These are the completely righteous. And these for the disgrace of eternal punishment(ibid). These completely evil 'will be erased from the book'(Ps 69.29). These are the evil. Alive(ibid). These are the righteous. And with the righteous they will not be inscribed(ibid). These are the those in between, to whom the Holy Blessed One gave 10 days from Rosh HaShanah to Yom Kippur. If they do t'shuvah, they are written with the righteous. If not, with the evil.

וא"ר יצחק ד' דברים מקרעין גזר דינו של אדם אלו הן צדקה צעקה שינוי השם ושינוי מעשה ..וי"א אף שינוי מקום

Rabbi Yitzḥak said: A person’s sentence is torn up on account of four types of actions. These are: Giving charity, crying out in prayer, a change of one’s name, and a change of one’s deeds for the better.

And some say: Also, a change of one’s place of residence cancels an evil judgment

ס"ה ע"ב שלשה דברים מבטלין את הגזירה קשה. ואלה הן: תפילה וצדקה ותשובה...

65b Three things abrogate the harsh decree: t'fillah and tz'dakah and t'shuvah...

(יג) כְּרַחֵ֣ם אָ֭ב עַל־בָּנִ֑ים רִחַ֥ם יְ֝הוָ֗ה עַל־יְרֵאָֽיו׃ (יד) כִּי־ה֖וּא יָדַ֣ע יִצְרֵ֑נוּ זָ֝כ֗וּר כִּי־עָפָ֥ר אֲנָֽחְנוּ׃ (טו) אֱ֭נוֹשׁ כֶּחָצִ֣יר יָמָ֑יו כְּצִ֥יץ הַ֝שָּׂדֶ֗ה כֵּ֣ן יָצִֽיץ׃ (טז) כִּ֤י ר֣וּחַ עָֽבְרָה־בּ֣וֹ וְאֵינֶ֑נּוּ... (יז) וְחֶ֤סֶד יְהוָ֨ה ׀ מֵעוֹלָ֣ם וְעַד־ע֭וֹלָם ...(יט) יְֽהוָ֗ה בַּ֭שָּׁמַיִם הֵכִ֣ין כִּסְא֑וֹ וּ֝מַלְכוּת֗וֹ בַּכֹּ֥ל מָשָֽׁלָה׃

(13) As a father has compassion for his children, so the LORD has compassion for those who fear Him. (14) For He knows how we are formed; He is mindful that we are dust. (15) Man, his days are like those of grass; he blooms like a flower of the field; (16) a wind passes by and it is no more...(17) But the LORD’s steadfast love is for all eternity ... (19) The LORD has established His throne in heaven, and His sovereign rule is over all.

נעילה יום כיפור. ואתה יודע שאחריתנו רמה ותולעה

לפיכך הרבית סליחתנו

Neilah, Yom Kippur. And You know that our end

is worms and maggots.

Therefore you increase our forgiveness.