Why do we have to do all this stuff?

"דבר אל בני ישראל" -
אמר רבי אבין: משל למלך, שהיה לו פורפירין והיה מצוה את עבדו ואומר לו: תן דעתך עליו וקפלו ונערו. אמר לו: אדוני המלך! מכל פורפירין שיש לך אי אתה מצוני, אלא על זה?! א"ל: שאותו לבשתי ביום מלכותי. כך אמר משה לפני הקב"ה, רבונו של עולם! משבעים אומות אוותינטיאות שיש לך בעולמך אי אתה מצוה אותי, אלא על ישראל?! "צו את בני ישראל" "אמור אל בני ישראל. א"ל: הן שהמליכוני תחלה על הים ואמרו לי (שמות טו): "ה' ימלוך לעולם ועד."

אמר רבי ברכיה: משל לזקן, שהיתה לו מעפורת והיה מצוה את תלמידו ואומר לו: קפלה ונערה. אמר לו: אדוני המלך! מכל מעפראות שיש לך אי אתה מצוה אותי, אלא על זו?! אמר לו: מפני שאותה לבשתי כשנתמניתי זקן. כך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא: רבש"ע! משבעים אומות אותינטיאות שבראת בעולמך אי אתה מצוה אותי, אלא על ישראל?! אמר לו: שקבלו עליהם מלכותי בסיני ואמרו (שם כד): "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע."

"Speak unto the children of Israel" (Leviticus 1:2).
Rabbi Avin said: A parable about a king, who had purple cloaks and would command his servant, saying to him: Pay attention to this one and fold it and shake it. He said to him: My master the King! Of all the purple cloaks that you have, you have only commanded me about this one?! He said to him: It is the one I wore on the day I became king. Likewise, Moses said before the Holy Blessed One: Master of the Universe! Out of the 70 independent nations that You have in Your world, you have only commanded me about Israel! "Command the people of Israel" "Say to the people of Israel." [God] said to him: It is they who made me king first, when at the Sea they said to me "Adonai will rule for ever and ever" (Exodus 15).
Rabbi Berchia said: A parable about an Elder, who had a hooded cloak and would command his student, saying to him, fold it and shake it. He said to him. My master the King! Of all the hooded cloaks that you have, you have only commanded me about this one?! He said to him: Because I wore it when they appointed me Elder. Likewise said Moses before the Holy Blessed One: Master of the Universe! Out of the 70 independent nations that You created in Your world, you have only commanded me about Israel?! [God] said to him: It is because they accepted upon themselves My kingship at Sinai, saying "All that Adonai says, we will do and we will obey"(Exodus 24).

Questions:
1. What questions do you think these midrashim are trying to answer.
2. Unpack each parable. What corresponds to what? What are the similarities and differences between the two parables? What different themes do they each emphasize?
3. What do you think is the religious message of these parables? What do they have to do with the content of Sefer Vayikra (Leviticus)?