כבוד מפגש #1 בסדרת "הערכים שלי"

בקסבה בחצי היום
כשהשוק פתוח
הייתי ככה סתם הולך
והחזה מתוח
כולם אומרים איזה קנון
עובר בסימטאות
עושים שלום מכל חלון
כל הכבוד!

כולם היו יודעים אז טוב מאוד
למי למי - יש יותר כבוד
כולם היו יודעים אז טוב מאוד
למי למי, תמיד למי - יש יותר כבוד

וכשהקרב היה בוער
והכיתה לא זזה
המפקד היה אומר:
"אתה ראשון יא קזה!"
כולם ידעו שקזבלן
ראשון תמיד לצעוד
ומאחור הם צעקו:
"כל הכבוד!"

כולם היו יודעים אז טוב מאוד...

אחד הולך עם בחורה
ביפו בין ערביים
אם רק ארצה אצלי תהיה
ישר בין הידיים
אך לא אפריע לבחור
שלא יתחיל לרעוד
כי זה אצלי פשוט פרינציפ
לי יש כבוד!

כולם היו יודעים אז טוב מאוד...

אם בא שיכור לאיזה בר
אני אותו מרגיע
הוא עף אצלי מן השעון
ישר עד ג'בלייה
אבל אחר כך הוא חוזר
ובא קטן מאוד
מרים כוסית ועוד אומר:
"כל הכבוד!"

כולם היו יודעים אז טוב מאוד...

מהו כבוד?

את מי צריך לכבד, למה ומה זה בכלל אומר?

איזה כבוד אני מבקש לעצמי?

כַּבֵּ֥ד אֶת־אָבִ֖יךָ וְאֶת־אִמֶּ֑ךָ לְמַ֙עַן֙ יַאֲרִכ֣וּן יָמֶ֔יךָ עַ֚ל הָאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ׃

(12) Honor your father and your mother, that you may long endure on the land that the LORD your God is assigning to you.

מהו כיבוד הורים? למה זוהי הפעולה הנדרשת מאיתנו ביחסינו עם ההורים שלנו? ומה הקשר לאריכות ימים?

בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר:

אֵיזֶהוּ חָכָם? הַלּוֹמֵד מִכָּל אָדָם.

(שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קיט) מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי כִּי עֵדְוֹתֶיךָ שִׂיחָה לִּי).

אֵיזֶהוּ גִבּוֹר? הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ.

(שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז) טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר).

אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ.

(שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים קכח) יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אַשְׁרֶיךָ, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וְטוֹב לָךְ, לָעוֹלָם הַבָּא).

אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד? הַמְכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת

(שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א ב) כִּי מְכַבְּדַי אֲכַבֵּד וּבֹזַי יֵקָלּוּ)

(1) Ben Zoma says: Who is the wise one? He who learns from all men, as it says, "I have acquired understanding from all my teachers" (Psalms 119:99). Who is the mighty one? He who conquers his impulse, as it says, "slowness to anger is better than a mighty person and the ruler of his spirit than the conqueror of a city." (Proverbs 16:32). Who is the rich one? He who is happy with his lot, as it says, "When you eat [from] the work of your hands, you will be happy, and it will be well with you" (Psalms 128:2). "You will be happy" in this world, and "it will be well with you" in the world to come. Who is honored? He who honors the created beings, as it says, "For those who honor Me, I will honor; and those who despise Me will be held in little esteem" (I Samuel 2:30).

עמדו על ה"משחקיות" הטמונה במשנה...

מדוע המכובד הוא זה אשר מכבד את הבריות?

ארבע משמעויות של כבוד/ מעובד מתוך "כבוד האדם וחוה" מאת אורית קמיר

כבוד סגולי (dignity)

הדרת כבוד (honor)

הילת כבוד (glory)

כבוד מחיה (respect)

כבוד סגולי- תולדה של מלחמת העולם השניה. התרבות המערבית נוכחה לדעת שבהיעדר קווים אדומים המסמנים את המכנה המשותף האנושי המזערי כטאבו שאין לפגוע בו- גם הנאורות שבחברות עלולות לממש את חירותיהן ולהפעיל את כוחן ללא גבו תוך רמיסה מוחלטת של חירויות של פרטים, זכויותיהם לשוויון ואף עצם אנושיותם. השקפת העולם המושתתת על כבודו הסגולי של האדם היא פועל יוצא של הכרה זו, והיא מתמקדת באותו מכנה אנושי משותף.... כבודו הסגולי של האדם, מקבע על ידי ארגון האומות המאוחדות כערכה המוסרי המוחלט של תמצית מהותו האנושית של האדם... האנושיות מכילה את הקיום הפיזי, ההכרתי והרגשי בבטחון וברווחה בסיסיים, ואת האוטונומיה להגדרה עצמית ולהתפתחות... כבוד סגולי הוא הערך המוסרי המיוחס לכל אלה... תכונה ערכית זו מאצילה על כל פרט את הזכות המלאה שהסובבים אותו (...) ימנעו מפגיעה בו ויגנו עליו. הכבוד הסגולי האנושי נקבע בתור ערך היסוד של העולם החדש והוגדר כערך אוניברסלי ואבסולוטי, שממנו נגזרות כל זכויות היסוד של האדם.

כבודו הסגולי של האדם הוא ערך מזערי: הוא מתייחס רק אל ההגדרה הבסיסית ביותר של "היות אנושי" ומגדיר רק את הזכויות הבסיסיות ביותר הנגזרות ממנה שנועדו להבטיח הישרדות אנושית.

כבוד מחיה- נבנה סביב "הכבוד הסגולי" ומעבה אותו. כבוד המחיה מייחס ערך לפוטנציאל האנושי העצמי הייחודי לכל פרט על פי הגדרתו החופשית. הוא מתייחס למכלול המורכב המאפיין כל פרט אנושי. כבוד המחיה הוא הממד הערכי של התחום האנושי אשר מכיל את תכונותיו של כל פרט, סגולותיו, כשריו, יכולותיו, נטיותיו ושאיפותיו. הוא משווה משמעות ערכית ליכולתו של כל אדם להתפתח, לגדול ולממש את הפוטנציאל האנושי שלו בהתאם לייחודו האנושי ולמערכת הערכית שבתוכה הוא בוחר לחיות, כלומר- בהתאם לאישיותו, תרבותו וחברתו. ..ההגנה על כבוד המחיה מצריכה זכויות מפותחות ועשירות יותר מאשר הגנה כל הכבוד הסגולי; זכויות אלו מכונות חברתיות וכלכליות. הזכויות הללו אינו מוחלטות כמו אלה המגנות על כבוד האדם הסגולי אך הן רחבות יותר וחלות על מגוון רחב יותר של צרכים. כיוון שהן יחסיות, ניתן לאזן בין זכויותיהם השונות- ולעתים המתנגשות- של אנשים לכבוד מחיה. כל חברה חייבת לקבוע במשא ומתן מתמשך אילו משאבים היא מקצה להגנה על כבוד מחייתם של חבריה, וכיצד היא מחלקת אותם ביניהם.

הדרת כבוד- בחברה שבה הדרת כבוד היא ערך חברתי מרכזי, הדרת כבוד נתפסת כרכוש, משאב, נכס אשר מקנה לבעליו מעמד חברתי (סטטוס) ורום מעלה. הדרת הכבוד והמעמד החברתי הנגזר ממנה נקנים בהתנהגות נורמטיבית הולמת של הפרט שהתרחשה לעין הציבור וקיבלה את אישורו... ניתן לאבד הדרת כבוד על ידי התנהגות לא נאותה שאינה עומדת בכללי הדרת הכבוד המקובלים בחברה הנתונה, או כאשר הזולת פוגע בהדרת כבודו של אדם ובכך "גוזל" אותה ממנו ומנכסה לעצמו. פגיעה בהדרת הכבוד מכוננת בושה והשפלה של הנפגע.

הילת כבוד- היא תכונה מופשטת, בסיסית המוטבעת באדם מעצם בריאתו בצלם אלוהים. מקורה (לפחות בהקשר הישראלי) בתרבות היהודית והיא משותפת במידה רבה לדתות המונותאיסטיות. הילת הכבוד היא תכונת האל שהוא "מלך הכבוד", ובני האדם זכו לקמצוץ ממנה בזכות צלם האלוהים שבהם. הילת הכבוד מחייבת את הפרט עצמו ואת כל הסובבים אותו ליראת כבוד כלפי צלם האל שבו, כלומר, להתנהגות הנגזרת מהיות האדם נברא בצלם אלוהים.... הילת הכבוד קרובה ברוחה לכבוד הסגולי ומבחינה היסטורת היא בוודאי אחת ממקורותיו ואימהותיו הרוחניות. שורש ההבדל נעוץ בכך שהאחד הוא כבודה של יישות מטאפיזית, על אנושית... האחר, לעומת זאת, הוא כבודו של האדם באשר הוא אדם...

על פי הגדרות אלו, לאיזו קטגוריה שייך הציווי על כיבוד אב ואם?

"המכובד המכבד את הבריות" פועל על פי איזה סוג של כבוד?

כל קטגוריה טומנת בחובה סכנה מסוימת לרעיון הכבוד, מהי הסכנה בכל אחת מהקטגוריות?

על איזה סוג כבוד מדובר בכתבה?

כשאר אנחנו מציינים את הערך "כבוד" כערך מרכזי בעבודתנו, על איזה סוג כבוד אנחנו מדברים? על איזה סוג כבוד היינו רוצים לדבר?