עשרה בטבת-Asara Biteves

(א) חייבים להתענו' בתשעה באב ובשבעה עשר בתמוז ובג' בתשרי ובעשרה בטבת מפני דברים הרעים שאירעו בהם:

(1) (1) We are obligated to fast on the ninth of Av (Tisha b'Av) and the seventeen of Tammuz (Shiva-Asar b'Tammuz), as well as on the third of Tisrei (Tzom Gedalia) and the tenth of Tevet (Asarah b'Tevet) (2) on account of the terrible things that occurred on these (3) days.

(ב) (ב) ועשרה בטבת שבו סמך מלך בבל נ"נ הרשע על ירושלים והביאה במצור ובמצוק ומזה נמשך החורבן:

(2) And on 10 Tevet, the evil king of Babylon, Nebuchadnezzar assaulted Jerusalem and laid it under the siege and distress that led to the destruction.

(א) וַיְהִי֩ דְבַר־יְהוָ֨ה אֵלַ֜י בַּשָּׁנָ֤ה הַתְּשִׁיעִית֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָעֲשִׂירִ֔י בֶּעָשׂ֥וֹר לַחֹ֖דֶשׁ לֵאמֹֽר׃ (ב) בֶּן־אָדָ֗ם כתוב־[כְּתָב־] לְךָ֙ אֶת־שֵׁ֣ם הַיּ֔וֹם אֶת־עֶ֖צֶם הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה סָמַ֤ךְ מֶֽלֶךְ־בָּבֶל֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלִַ֔ם בְּעֶ֖צֶם הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃
(1) In the ninth year, on the tenth day of the tenth month, the word of the LORD came to me: (2) O mortal, record this date, this exact day; for this very day the king of Babylon has laid siege to Jerusalem.

(ב) וארבעה ימים הם: יום שלישי בתשרי, שבו נהרג גדליה בן אחיקם, ונכבה גחלת ישראל הנשארת. וזה היתה סיבה לתגבורת הצרות. ועשרה בטבת, שבו סמך נבוכדנצר הרשע על ירושלים. כדכתיב במלכים (ב כה א) ובירמיה (נב ד), שבשנה התשיעית למלכות צדקיהו, בחדש העשירי בעשור לחדש – בא נבוכדנצר וכל חילו על ירושלים. ויחזקאל שהיה בבבל עם גלות יכניה – גילה לו הקדוש ברוך הוא זה בנבואה באותו היום, כדכתיב ביחזקאל (כד א-ב): "ויהי דבר ד' אלי בשנה התשיעית, בחדש העשירי בעשור לחדש, לאמר: בן אדם! כתב לך את שם היום, את עצם היום הזה, סמך מלך בבל אל ירושלים בעצם היום הזה. "כלומר: שצוה לו לכתוב שם היום, היינו החדש וגם היום הזה הפרטי, וכתב "בעשור לחדש העשירי", ולא ידע הנביא על מה צוה לו לכתוב כן. ואחר שכתב גילה לו: דע לך כי סמך מלך בבל אל ירושלים בעצם היום הזה, ובזה ראו הכל הנבואה האמיתית, שבבבל נתגלה להנביא אותו יום ואותו שעה. ד"עצם היום" מקרי עיצומו של יום, כחצות היום. ועל כי היו אז נביאי שקר שהטעו את ישראל, כמו חנניה בן עזור וחביריו, שהתנבאו שבית המקדש לא יחרב וישראל לא יגלו מעל אדמתן, וחזקו ידי עוברי עבירה; וירמיה שהוכיחן שישובו אל ד', ואם לאו יחרב בית המקדש וישראל יגלו – הושיבוהו בחצר המטרה, ושמוהו בבור של טיט, כמבואר בירמיה; על כן הודיע ד' ליחזקאל הנביא בבבל שירמיה נביא אמת, וניבא בבבל כל מה שאירע בארץ ישראל, ועל כי בעשרה בטבת היתה התחלת הצרות. על כן קבעוהו לתענית לדורות. ונמצא בשם הקדמונים דאלמלי היה חל עשרה בטבת בשבת – היה דוחה שבת, מפני דכתיב ביה "בעצם היום הזה" כמו ביום הכפורים (בית יוסף בסימן תק"ן בשם אבודרהם). ואנן לא קיימא לן כן, כמו שיתבאר.

(2) And they are four days: The third day of Tishrei, on which Gedaliah ben Achikam was killed and the remaining coal of Israel was extinguished and this was a cause for the increase of the woes. The tenth of Tevet, on which the evil Nevuchadnetsar approached Jerusalem, as it is written in II Kings 25:1 and in Jeremiah 52:4, "in the ninth year of [the rule of Tsidkiyahu] on the tenth month on the tenth of the month, Nevuchadnetsar and all of his army came upon Jerusalem." And the Holy One, blessed be He, revealed this to Yechezkel - who was in Babylonia with the exile of Yochaniah - in a prophecy on that same day, as it is written (Ezekiel 24:1-2), "And the word of God was upon me in the ninth year on the tenth month on the tenth day, saying, 'Son of man, write for yourself the name of this day - of this very day - [as] the king of Babylonia approached Jerusalem on this very day.'" Which is to say that He commanded him to write the name of the day, which is the name of the month and also the specific day, and he wrote, "on the tenth of the tenth month," and the prophet did not know for what [reason] He commanded him to write this. And after he wrote it, He revealed to him, "You should know 'the king of Babylonia approached Jerusalem on this very day.'" And through this they all saw the true prophecy, as that day and that time were revealed to the prophet in Babylonia. Since, the exact [time] of the day is called "that very day," as per chatsot hayom (midday). And [this is] because there were then false prophets who fooled Israel, like Chananiah ben Azur and his colleagues, who prophesied that the Temple would not be destroyed and that Israel would not be exiled from their land, and [so] they strengthened the hands of the sinners. And Yirmiah - who rebuked them that they should return to God, and if not, the Temple would be destroyed and Israel would be exiled - they placed in the courtyard of the guardhouse and put him in a pit of mud, as is explained in Jeremiah 38. Hence, God informed Yechezkel the prophet in Babylonia that Yirmiah was a true prophet, and he prophesied in Babaylonia all that was happening in the Land of Israel, and that the Tenth of Tevet was the beginning of all the woes. Therefore, they established it as a fast day for the generations. And it is found in the name of the early ones, that if the Tenth of Tevet would come out on Shabbat, it would push off the Shabbat, as it is written about it, "on that very day," like Yom Kippur (Beit Yosef, Section 550 in the name of Abudarham). But we do not hold like this, as will be explained.

(י) (י) ואם אלו בע"ש - האי לישנא ג"כ לאו דוקא דכל הד' צומות ג"כ א"א לחול בע"ש לפי הקביעות המבואר לעיל בסימן תכ"ח כ"א עשרה בטבת בלבד:

If these fall on Erev Shabbos-This language is not exact, since these four fasts cannot fall on Erev Shabbos based on our calendar except for Asara Biteves.

(ו) (ו) מותרים ברחיצה וכו' - דבשעה שרצו וקבלו עליהם לצום בכל הארבע תענית הנ"ל לא קבלו עליהם שיהיו בחומר ת"צ כט"ב לפי שאין רוב הצבור יכולין לעמוד בה ובעל נפש יחמיר בכולן כמו בט"ב אלא שאם חל ליל טבילה יקיים עונתו וגם בנעילת הסנדל לא יחמיר משום חוכא וטלולה וכן אם חל י' בטבת בע"ש אין להחמיר ברחיצה בחמין מפני כבוד השבת:

(6) We are permitted to wash ourselves... Because at the time when [Israel] wished [to fast] and accepted upon themselves the obligation to fast on all four of these fasts, they did not accept upon themselves that [all four] would be as stringent a public fast as Tish'ah Be'Av, because the majority of the community would not be able to stand it. So a pious person should be stringent on all of them as on Tish'ah Be'Av, but if one of them falls on the evening when [a man's wife is due to] immerse [after her period], he should fulfill his obligation [to have marital relations]. Likewise, a person should not be strict about wearing shoes in order not to be a laughingstock. Likewise, if the 10th of Tevet falls on Friday, a person should not be strict about not washing in hot water out of respect for Shabbat.

פתחי תשובות תקסז א

ומכאן נלמדלענין צחצוח שיניים, שלכתחילה אין לצחצח השיניים באבקה או משחה וכיו"ב בתעניות ציבור, ואפילו בלא מים, ורק במקום צער יש להתיר, ובט"ב במקוםצער גדול, וביוה"כ אסור בהחלט (וע"ע סי' תרי"ג אות ה').