Vaccinations in Halakha

Who has the responsibility to heal - man or hashem?

(יב) וַיֶּחֱלֶ֣א אָסָ֡א בִּשְׁנַת֩ שְׁלוֹשִׁ֨ים וָתֵ֤שַׁע לְמַלְכוּתוֹ֙ בְּרַגְלָ֔יו עַד־לְמַ֖עְלָה חָלְי֑וֹ וְגַם־בְּחָלְיוֹ֙ לֹא־דָרַ֣שׁ אֶת־יְהוָ֔ה כִּ֖י בָּרֹפְאִֽים׃ (יג) וַיִּשְׁכַּ֥ב אָסָ֖א עִם־אֲבֹתָ֑יו וַיָּ֕מָת בִּשְׁנַ֛ת אַרְבָּעִ֥ים וְאַחַ֖ת לְמָלְכֽוֹ׃
(12) In the thirty-ninth year of his reign, Asa suffered from an acute foot ailment; but ill as he was, he still did not turn to the LORD but to physicians. (13) Asa slept with his fathers. He died in the forty-first year of his reign
(כו) וַיֹּאמֶר֩ אִם־שָׁמ֨וֹעַ תִּשְׁמַ֜ע לְק֣וֹל ׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ וְהַיָּשָׁ֤ר בְּעֵינָיו֙ תַּעֲשֶׂ֔ה וְהַֽאֲזַנְתָּ֙ לְמִצְוֺתָ֔יו וְשָׁמַרְתָּ֖ כָּל־חֻקָּ֑יו כָּֽל־הַמַּֽחֲלָ֞ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה רֹפְאֶֽךָ׃ (ס)
(26) He said, “If you will heed the LORD your God diligently, doing what is upright in His sight, giving ear to His commandments and keeping all His laws, then I will not bring upon you any of the diseases that I brought upon the Egyptians, for I the LORD am your healer.”
(ח) כִּ֤י תִבְנֶה֙ בַּ֣יִת חָדָ֔שׁ וְעָשִׂ֥יתָ מַעֲקֶ֖ה לְגַגֶּ֑ךָ וְלֹֽא־תָשִׂ֤ים דָּמִים֙ בְּבֵיתֶ֔ךָ כִּֽי־יִפֹּ֥ל הַנֹּפֵ֖ל מִמֶּֽנּוּ׃ (ס)
(8) When you build a new house, you shall make a parapet for your roof, so that you do not bring bloodguilt on your house if anyone should fall from it.

(ד) אֶחָד הַגַּג וְאֶחָד כָּל דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנָה וְרָאוּי שֶׁיִּכָּשֵׁל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. כְּגוֹן שֶׁהָיְתָה לוֹ בְּאֵר אוֹ בּוֹר בַּחֲצֵרוֹ בֵּין שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַיִם בֵּין שֶׁאֵין בּוֹ מַיִם חַיָּב לַעֲשׂוֹת חֻלְיָא גְּבוֹהָה עֲשָׂרָה טְפָחִים. אוֹ לַעֲשׂוֹת לָהּ כִּסּוּי כְּדֵי שֶׁלֹּא יִפּל בָּהּ אָדָם וְיָמוּת. וְכֵן כָּל מִכְשׁל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנַת נְפָשׁוֹת מִצְוַת עֲשֵׂה לַהֲסִירוֹ וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ וּלְהִזָּהֵר בַּדָּבָר יָפֶה יָפֶה. שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ד ט) "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ". וְאִם לֹא הֵסִיר וְהֵנִיחַ הַמִּכְשׁוֹלוֹת הַמְּבִיאִין לִידֵי סַכָּנָה בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה וְעָבַר בְּ(דברים כב ח) "לֹא תָשִׂים דָּמִים":

(4) There is no difference between a roof or anything else that is dangerous and likely to cause death to a person who might stumble. If, for instance, one has a well or a pit in his courtyard — — he must build an enclosing ring ten handbreadths high, or put a cover over it, so that a person should not fall into it and die. So too, any obstruction that is a danger to life must be removed as a matter of positive duty and extremely necessary caution.

אמר אביי לא לימא אינש הכי דתני דבי רבי ישמעאל ורפא ירפא מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות
Abaye responded and said: One should not say this, as it was taught in the school of Rabbi Yishmael that from the verse, “And shall cause him to be thoroughly healed” (Exodus 21:19), from here we derive that permission is granted to a doctor to heal. The practice of medicine is in accordance with the will of God.

נתנה רשות לרופאים לרפאות - ולא אמרינן רחמנא מחי ואיהו מסי:

Permission was given to doctors to heal - and we do not say that god harms and heals.

פרק ב׳.—מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבא שהיו מהלכין בחוצות ירושלם, והיה עמהם אדם אחד. פגע בהם אדם חולה, אמר להם, רבותי אמרו לי במה אתרפא. אמרו לו, עשה כך וכך עד שתתרפא. אמר להם, ומי הכה אותי? אמרו לו, הקב״ה. אמר להם, ואתם הכנסתם עצמכם בדבר שאינו שלכם, הוא הכה ואתם מרפאים, אינכם עוברים על רצונו?! אמר לו, מה מלאכתך? אמרו להם, עובד אדמה אני והרי המגל בידי. אמר להו, מי ברא את הכרם? אמרו להם, הקב"ה. אמרו לו, ואתה מכניס עצמך בדבר שאינו שלך, הוא ברא אותו ואתה קוצץ פירותיו ממנו. אמר להם, אין אתם רואים המגל בידי, אילולי אני יוצא וחורשו ומכסהו ומזבלו ומנכשו לא תעלה מאומה. א״ל, שוטה שבעולם, [ממלאכתך] (צ״ל מימיך) לא שמעת מה שכתוב אֱנוֹשׁ כֶּחָצִיר יָמָיו (תהלים ק"ג ט"ו), כשם שהעץ אם אינו מנכש ומזבל ונחרש אינו עולה, ואם עלה ולא שתה מים ולא נזבל אינו חי והוא מת, כך הגוף - הזבל הוא הסם ומיני רפואה, ואיש אדמה הוא הרופא.

Protecting One's Health

(טו) וְנִשְׁמַרְתֶּ֥ם מְאֹ֖ד לְנַפְשֹׁתֵיכֶ֑ם כִּ֣י לֹ֤א רְאִיתֶם֙ כָּל־תְּמוּנָ֔ה בְּי֗וֹם דִּבֶּ֨ר יְהוָ֧ה אֲלֵיכֶ֛ם בְּחֹרֵ֖ב מִתּ֥וֹךְ הָאֵֽשׁ׃
(15) For your own sake, therefore, be most careful—since you saw no shape when the LORD your God spoke to you at Horeb out of the fire—

(ה) הַרְבֵּה דְּבָרִים אָסְרוּ חֲכָמִים מִפְּנֵי שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם סַכָּנַת נְפָשׁוֹת. וְכָל הָעוֹבֵר עֲלֵיהֶן וְאוֹמֵר הֲרֵינִי מְסַכֵּן בְּעַצְמִי וּמַה לַּאֲחֵרִים עָלַי בְּכָךְ אוֹ אֵינִי מַקְפִּיד בְּכָךְ מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת:

(5) The sages have prohibited many things because they are dangerous to life. If anyone disregards them and says : "What claim have others on me if I risk my own life?" or: "I do not mind this," he should be lashed for disobedience.

(ח) הרבה דברים אסרו חז"ל מפני שיש בהן חשש סכנה וכל העובר עליהם ואומר הריני מסכן עצמי ומה לאחרים עלי או איני מקפיד בכך כתב הרמב"ם ז"ל דמכין אותו מכת מרדות ואין כוונתו דזהו רק איסור דרבנן דודאי יש בזה איסור דאורייתא אלא שאין לוקין עליו כהרבה לאוין שאין בהם מלקות [ב"י בטור יו"ד סי' קט"ז]:

There are many things that the sages forbade due to a concern of danger. Anyone who violates this and says "What claim have others on me if I risk my own life?" or: "I do not mind this," the Rambam says he should be lashed for disobedience. His intention is not that this is just a rabbinic ordinance, but in truth this is a Torah level prohibition and we don't give the lashes [given for violating a Torah prohibition] just as we don't give these lashes for many violations (Beit Yosef).

(יד) ואני תמה אודות מכת אבעבועות קטנות ההולכת בין התינוקות הנקרא בלאטר"ן בל"א בר מינן, למה אין נזהרין להבריח התינוקות ולצאתם מן העיר, ובודאי עתידים האבות ליתן דין על מיתות יונקי שדים שלא חטאו וגמולי חלב שלא פשעו שמתו בחולי זה, ולא חשו אביהם להבריחם. על כן כל איש ירא אלהים יהיה ירא וחרד על כל צרה שלא תבוא. וכל אלו הדברים שהם שמירת הגוף הוא בכלל האזהרה של (דברים ד, ט) השמר לך ושמור נפשך מאוד, והיא ג"כ מדרך ארץ לשמור הגוף שהוא תיק ונרתק הנשמה כדי שיהיה כסא לנשמה:

I am surprised that when it comes to smallpox outbreaks, which spreads from child to child, why do people not take their children out of the city? In the future, the fathers will be responsible for the deaths of their children who are nursing, and have committed no sin, and those who are weaned and have committed no sins, and died from the sickness whose fathers did not take them away [from the city]. Every man who fears god should fear every eventuality. These things that are included in protecting the body are included in the warnings of (Devarim 4:9) 'take utmost care and watch yourselves scrupulously' and this is also the way of the world to take care of one's body since it is the container that the soul is wrapped up in so it will be a throne for the soul.

Using Doctors

רבי יהודה אומר משמו ... טוב שברופאים לגיהנם

Rabbi Yehuda says in Abba Gurya’s name: ... The best of doctors is to Gehenna

טוב שברופאים לגיהנם - אינו ירא מן החולי ומאכלו מאכל בריאים ואינו משבר לבו למקום ופעמים שהורג נפשות ויש בידו לרפאות העני ואינו מרפא:

'The best of doctors is to gehenna' - They do not fear disease. They eat the food of the healthy, and they do not act humbly before God. Sometimes they kill, and sometimes they are able to heal a poor person but do not do so.

(ז) וכך פירושו מה שאמרו (קידושין פב. ) 'טוב שברופאים לגיהנם'. פירוש, מי שהוא רופא ואינו בעל תורת אלקים עם זה, הרי כל ענינו שהוא מעיין בחמרי בלבד, לכך הוא בעל גיהנם.

We can explain what was written (kiddushin 82a) 'The best of doctors is to Gehenna'. The explanation is that a doctor that is not also an expert in God's Torah will view his subjects as nothing but material beings. Therefore he is destined for gehenna.

תורת האדם שער המיחוש - ענין הסכנה

ואין לך ברפואות אלא ספק סכנה, מה שמרפא לזה ממית לזה.

וזו שאמרו (קדושין פ"ב א') טוב שברופאים לגיהנם, לגנות דרכן של רופאים בפשיעות וזדונות שלהם נאמר, אבל לא שיהא חשש איסור בדבר

Torat HaAdam, Ramban

There is nothing in medicine but potential danger. What heals one person kills another.

This is what it means when it says 'the best of doctors is to gehenna'. It means to disparage the practice of doctors. However there is no concern that [these medical practices] are forbidden.

ותניא כל עיר שאין בה עשרה דברים הללו אין תלמיד חכם רשאי לדור בתוכה ... רופא ואומן ולבלר...

And it is taught in a baraita: A Torah scholar is not permitted to reside in any city that does not have these ten things: ... a doctor; and a bloodletter;...

(יד) הַכֹּהֲנִים מִפְּנֵי שֶׁהֵן עוֹמְדִין עַל הָרִצְפָּה תָּמִיד וְאוֹכְלִין בָּשָׂר הַרְבֵּה וְאֵין עֲלֵיהֶן בְּגָדִים בִּשְׁעַת הָעֲבוֹדָה אֶלָּא חָלוּק אֶחָד הֵם חוֹלִין בִּמְעֵיהֶן. לְפִיכָךְ מַעֲמִידִין מְמֻנֶּה אֶחָד שֶׁיִּהְיֶה מְבַקֵּר אוֹתָן וּמְרַפֵּא כָּל תַּחְלוּאֵיהֶן וְעוֹסֵק בָּהֶן תָּמִיד הוּא וַאֲנָשָׁיו שֶׁתַּחַת יָדוֹ:

(14) The priests had sick stomachs, because they constantly stood barefoot on the Court pavement, consumed much meat, and wore nothing but a shirt during the sacrificial service. For this reason, an officer was appointed to examine them and cure all their ailments; he was constantly taken up with them, he and the men under him.

When Doctors Disagree

לרבי אליעזר דאמר התם קום עשה עדיף הכי נמי ירד לרבי יהושע דאמר התם שב ואל תעשה עדיף הכי נמי לא ירד
Rav Huna, son of Rav Yehoshua, sought to argue the following: According to Rabbi Eliezer, who said there, with regard to sacrifices, that if both alternatives involve the violation of a prohibition it is preferable to stand and take action, i.e., perform a positive action, here too, one should climb down from the tree, as it is better to perform a single positive transgression by climbing down rather than commit a passive transgression throughout the entire Shabbat by remaining on the tree. By contrast, according to Rabbi Yehoshua, who said with regard to sacrifices that it is preferable to sit and not take action, here too, one should not descend from the tree.

(א) ואם רופא אחד - והסכימו כמה אחרונים [המגן אברהם בשם הב"ח וא"ר ע"ש] דהיינו דוקא אם שניהם שוים אבל אם אחד מהם מופלג בחכמה שומעין לדבריו בין להקל בין להחמיר דכיון דבמנינם שוים הם אזלינן בתר רוב חכמה:

(1) Several ahronim agree that this is only is the two of them are equal. However if one is wiser we listen to that one's words, whether for leniency or stringency since when numbers are equal we follow the majority in wisdom.

(י) כל חולי שהרופאים אומרים שהיא סכנה אע"פ שהוא על הבשר מבחוץ מחללין עליו את השבת ואם רופא א' אומר צריך ורופא א' אומר אינו צריך מחללין ויש מי שאומר שאין צריך מומחה דכל בני אדם חשובים מומחין קצת וספק נפשות להקל: הגה וי"א דוקא ישראלים אבל סתם עכו"ם שאינן רופאים לא מחזקינן אותם כבקיאים [איסור והיתר הארוך]. מי שרוצים לאנסו שיעבור עבירה גדולה אין מחללין עליו השבת כדי להצילו עיין לעיל סי' ש"ו [ב"י בשם הרשב"א]:

(10) Every illness that the doctors say is dangerous, even though it is external on the flesh, they desecrate Sabbath for it. And if one doctor says [the treatment] is necessary [to save the patient's life] and one doctor says it is not necessary, they desecrate [the Sabbath by treating the patient]. And there is someone who says that it does not require an expert, because everyone is considered a bit of an expert, and a doubt when a life is at stake is resolved leniently. Gloss: Some say this is specifically regarding a Jew [that a nonexpert is relied upon] but ordinary nonJews who are not doctors are not treated like experts. Someone whom they wish to force to violate a great sin they do not desecrate the Sabbath for him in order to save him [from the sin].

Forcing Someone

(ו) רופא אחד אומר צריך. אם לא רצה החולה לקבל התרופה כופין אותו, חולה אומר צריך אני לתרופה פלונית ורופא אומר א"צ שומעין לחולה ואם הרופא אומר שאותו תרופה יזיקהו שומעין לרופא [רדב"ז ח"א ס"ו כ"ה]:

If the patient does not want the medicine, we force the patient to take it. If the patient says he requires a certain medicine, and the doctor says the patient does not need it, we listen to the patient. If the doctor says another medicine will work better, we listen to the doctor.

מצות עשה להסיר כל מכשול שיש בו סכנת נפשות ועשיית מעקה לגגו. ובו י' סעיפים:
מצות עשה לעשות אדם מעקה לגגו שנא' ועשית מעקה לגגך והוא שיהיה בית דיר' אבל בית אוצרות ובית הבקר וכיוצא בהן אינו זקוק לו:
It is a positive commandment to make a fence on one's roof as it says "and you shall make a fence for your roof". This applies if it is a dwelling place, but a storage house or a cattle house and the like do not require one.
וכן כל מכשול שיש בו סכנת נפשות מצות עשה להסירו ולהשמר ממנו ולהזהר בדבר יפה שנאמר השמר לך ושמור נפשך ואם לא הסיר והניח המכשולות המביאים לידי סכנה ביטל מצות עשה ועובר בלא תשים דמים:
Likewise, one has a positive duty to remove and guard oneself of any life-threatening obstacle, as it is said "beware and guard your soul". If one did not removed said obstacles, one has cancelled a positive commandment and transgressed "do not bring bloodguilt" (Deut. 22:8).

Vaccines mentioned by Chazal

רופא אינו יהודי שהוא מרכיב אבעבועות לילים, אם יכול הישראל לפייסו בממון שיעשה לאחר השבת יעשה כן, ואם לאו וצריכין לעשות בשבת, אל יחזיק ישראל אז את הילד אלא אינו יהודי יחזיקו.
When a non-Jewish doctor comes to vaccinate children against smallpox, if the Jew can offer him compensation to postpone the vaccination till after Shabbos, he should do so. If not [i.e. the doctor adamantly refuses] and it must be done on Shabbos, in that case, the Jew should not hold the child, but let a non-Jew hold him.36Teshuva Mei’ahava 134–135. He adds that if a non-Jew is unavailable, a Jew may hold the child.

תפארת ישראל - בועז מסכת אבות פרק ג אות א

ואנחנו רואים כמה מחסידיהן שמלבד שמכירין יוצר בראשית, ומאמינין בתה"ק שהיא אלהית, ועושין ג"ח גם לישראל, וכמה מהן שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, כהחסיד יענער שהמציא האפאקקענאימפפונג, שעל ידה ניצולים כמה רבבות בני אדם מחולי וממיתה וממומין.

Tifferet Yisrael - Boaz on Avot 3.1

We see some righteous [among the non-Jews] who know the creator of the world, and believe in his holy Torah, and do good deeds also for Jews. Some have done great things for the world, like the hasid [Edward] Jenner who developed the smallpox vaccine, that has saved myriads of people from sickness, death, and disfigurement.

(יב) ... אך האבעבועות הוי מחלה מתדבקת, ולכן החוב להרחיקם מן העיר. ועכשיו אין זה מצוי, כי זה כמאה וחמשים שנים המציאו הרופאים להעמיד לכל קטן וקטנה בני שנה או יותר קו"י פאקי"ן, ועל ידי זה נמלטים ממחלה זו כידוע.

Because smallpox is an infectious disease, the rule is to be far away from the city [when an outbreak occurs]. Now this is not common since for about 150 years doctors have given every small child a year of age or older cow pox, and because of this they are saved from this disease [smallpox], as is known.

(א) ס) כשיש חולי אבעבועות לילדים (שקורין בערבי גדר"י) א"צ להבריח בניו מן העיר יען דעכשיו בזה"ז עושין לו תרופה ע"י הרכבה של אבעבועות ויש רופאים מומחים ממונים ע"ז ודלא כשל"ה שכתב שצריך להבריח בניו מן העיר. שו"ת זרע אמת חי"ד סי' ל"ב. והגם שסיים שהוא משתמיט בזה ולא אומר לא איסור ולא היתר מ"מ אנן בדידן תלי"ת יש לנו רופאים מומחים ע"ז שעושין הרכבה ולא ניזוק אדם מעולם וכן מעשים בכל יום. זב"צ או' מ"א. ועתה נתחכמו יותר הרופאים שעושין זריקה ע"י מחט ביד הילדים ועי"ז אין מוציאין הילדים חולי אבעבועות הנז'.

When there are children with smallpox, we do not need to take the children out of the city because now in these days there is cure - a smallpox vaccine - and there are specialists who administer it. It is no longer like the Shelah who writes that we need to take our children out of the city [when a smallpox outbreak occurs]. (Zera Emet). ... in any case the judgement of the Torah of hashem, we have specialists that make vaccines and no person has been injured from it and they do it [vaccinate] every day. (Magen Avraham). Now the specialists are even more precise because they do the injection with a needle in the hand of the child and because of this the children do not contract smallpox.

תפארת ישראל - בועז מסכת יומא פרק ח אות ג

ומזה נ"ל היתר לעשות אינאקולאטיאן של פאקקען, אף שא' מאלף מת ע"י האינאקולאטיאן עכ"פ שאם יתהוו בו הפאקקען הטבעיים הסכנה קרובה יותר, ולכן רשאי להכניס א"ע בסכנה רחוקה כדי להציל א"ע מסכנה קרובה. וראיה ברורה לדברי ממ"ש רב"י בטור ח"מ סוף סי' תכ"ו בשם הירושלמי דחייב אדם להכניס א"ע בספק סכנה כדי להציל חבירו מודאי סכנה, והרי ברואה חבירו טובע בנהר אינו מוחלט ודאי שיטבע אם לא יציל הוא, וכי לא אפשר שינצל ממקום אחר. ואם להציל חבירו יש חיוב להכניס א"ע בספק סכנה, מכ"ש שיהיה רשות בידו להציל את גוף עצמו ע"י הכנסו א"ע לספק סכנה.

Modern Teshuvot

שו"ת חיסון

הרב שלמה אבינר

ש: האם חייבים להתחסן?

ת: כן. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות. וכל העובר עליהן ואומר: הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי בכך או איני מקפיד בכך, מכין אותו מכת מרדות" (רמב"ם, הלכות רוצח ושמירת נפש יא ה).

ש: במדינות מודרניות יש חירות הפרט לעשות כרצונו אם לחסן.

ת: א. החירות האמיתית היא לשמור תורה ומצוות. ב. אין לו חרות לסכן ילדיו שיחלו בגלל שלא חיסן אותם. ג. הוא גם מסכן אחרים שעלולים להידבק ממנו, ויש בזה משום דין רודף.

Teshuvot on Vaccines

Rav Shlomo Aviner

Q: Is one obligated to vaccinate?

A: Yes. 'For your own sake be careful' (Devarim 4:15). Many things were forbidden by the sages since they caused mortal danger. Anyone who violates this and says 'I am putting myself in danger, what do other care?' or 'I will be careful' We give him lashes [for violating a rabbinic commandment] (Rambam).

Q: In modern countries, we have some freedom to do as we wish with vaccinations.

A: 1) Real freedom is to guard the Torah and mitzvot. 2) You have no freedom to endanger children because you did not vaccinate them. 3) You also endanger others that are close to you, and there is in this the din of rodef (the pursuer).

אשר וייס

חייב אדם לחסן את ילדיו כיון שאין בחיסון סיכון כלל אלא על הצד המוזרות, ומאידך היעדר החיסון מסכן את הילדים בעצמם, וק"ו בן בנו של ק"ו כיון שהיעדר החיסון יש בו סכנה לרבים.

Asher Weiss

Likewise, in the present case, a person is obligated to vaccinate his children because vaccination is not dangerous at all, except in extraordinarily rare cases, whereas lack of vaccination endangers those very children. This is all the more certain given that lack of vaccination constitutes public endangerment.

Rabbi Shmuel Kamenetsky

As quoted in the Baltimore Jewish Times

“There is a doctor in Chicago who doesn’t vaccinate any of his patients and they have no problem at all, I see vaccinations as the problem. It’s a hoax. Even the Salk vaccine [against polio] is a hoax. It is just big business.”

Letter signed by Rabbis Shmuel Kamenetsky, Shmuel Meir Katz, Binyomin Halperin, Matisyahu Salomon, Eliezer Dunner, Malkiel Kotler, Elye Wachtfogel, and Aaron Schecter

The Torah commands, ונשמרתם מאד לנפשותיכם. This Biblical commandment requires one to be very vigilant in caring for one's life, and to refrain from any action that may put his life or health in danger. The benefits and risks of vaccination is a much debated topic in medical and scientific circles. Although one may follow the opinion of most doctors and chose to vaccinate his children, the individual who has done his research has the obligation to act according to his knowledge. If his research has led him to understand that the risks of vaccination are greater than its benefits, and particularly when his view is supported by many medical doctors and researchers, the commandment of ונשמרתם מאד לנפשותיכם obligates him to shield his children from vaccines. This is even more so when a parent has reasons to believe that his children are sensitive to vaccines. To act otherwise would be a transgression of the above Biblical commandment.

Schools must honor the request for religious exemption from such parents, for it is entirely justified.

משה שטרנבוך

ראב"ד לכל מקהלות האשכנזים עיה"ק ירושלים ת"ו

סוף דבר כיון שהוכח שהחיסון מועיל למנוע התפשטות המחלה, מוטל על כל אב לחסן את בניו למנוע התפשטות המחלה – וכדין תורה ללכת אחר רוב המומחים, וכל שכן כאן דדעת רובא דרובא דרופאים ודעת משרד הבריאות שיש לחסן, וכמו כן רשאים הנהלת התלמודי תורה לדרוש שהילדים שלא חוסנו לא ייכנסו ללמוד בתלמוד תורה.

Rabbi Moshe Shternbuch

Published letter responding to the above

In conclusion, since it is proven that vaccines are effective to prevent the spread of disease, it is an obligation upon every father to vaccinate his children to prevent spread of the disease – as is the law of the Torah to follow the majority view of experts. Certainly here, where the view of the overwhelming majority of doctors and the boards of health that one should vaccinate, certainly then the administration of the schools may demand that those children that were not vaccinates not enter into the Talmud Torah.

החובה להתחסן

הרב אליעזר מלמד, רביבים

אומנם יכולים ההורים שאינם רוצים לחסן את ילדיהם לטעון, שאין הם מוכרחים ללכת אחר הרוב, שכן אם הם לבדם לא יחסנו את ילדיהם – לא יקרה דבר (ואף הם יוכלו ליהנות מהחיסון של האחרים…). אולם עמדה זו נשענת על תפיסה לא מוסרית, שכן אם כל אדם ינהג כך, האוכלוסייה לא תהיה מחוסנת ומחלות קשות ומידבקות ייהפכו למגפות.

עמדה זו כמוה כעמדה של אדם שטוען שאם הוא לבדו ישתמט מהשירות הצבאי, ביטחונה של המדינה לא ייפגע, שכן חייל אחד פחות לא ישנה את מצב הביטחון הלאומי (ואף הוא ייהנה מההגנה שיספקו אלה שכן יתגייסו…). אולם אם כל אדם יעדיף את ביטחונו ונוחותו האישית, מצבנו יהיה איום ונורא.

The Obligation to Vaccinate

Rabbi Eliezer Melamed, Revivim

Parents who do not want to vaccinate their children, however, can argue they are not required to follow the majority, for if they alone do not vaccinate their children, nothing will happen (and they too benefit from the vaccination of others…). However, this position is based on an immoral point of view, because if everyone behaves in this manner, the population will not be vaccinated, and serious and contagious diseases will turn into epidemics.

This position is the same as that of a person claiming that if he alone avoids military service, the security of the state will not be harmed, because one less soldier will not change the state of national security (and he too benefits from the protection provided by those who do enlist …). However, if everyone prefers his own personal safety and comfort, our situation will be dreadful.