כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:
לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)
- היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
- העלו את פרשנותו לדף המקורות.
- ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
הביאו גם אתם דוגמא מתאימה. - מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:
לפי ברטנורא, אהבה שאינה תלויה בדבר היא אהבה של צדיקים וחכמים כיוון שחכמה אינה יכולה להתבטל כלומר הדבר שבו תלויה האהבה לא יכול להתבטל, ומשום כך האהבה לא מתבטלת.
כמו שלמדנו בשיעור על אהבתם של רחל ,נכדתו של כלבא שבוע, ורבי עקיבא שהתנאי לחתונתם היה שרבי עקיבא ילמד. והיא חיכתה לו כל זמן שלמד, והוא חזר אליה לאחר 24 שנה.
אהבת אמנון ותמר אינה אהבת אמת, כלומר אהבה שתלויה בדבר לפי ברטנורא מהסיבה הבאה:
אמנון רצה לאנוס את תמר- הדבר בו הייתה תלויה אהבתו היא קשר מיני.
אם הוא היה אוהב את תמר באמת, הוא היה מכבד ומעריך אותה ולא מתייחס אליה כאל אמצעי לסיפוק עצמי.
(יא) וַתַּגֵּ֥שׁ אֵלָ֖יו לֶֽאֱכֹ֑ל וַיַּֽחֲזֶק־בָּהּ֙ וַיֹּ֣אמֶר לָ֔הּ בּ֛וֹאִי שִׁכְבִ֥י עִמִּ֖י אֲחוֹתִֽי׃
(יב) וַתֹּ֣אמֶר ל֗וֹ אַל־אָחִי֙ אַל־תְּעַנֵּ֔נִי כִּ֛י לֹא־יֵֽעָשֶׂ֥ה כֵ֖ן בְּיִשְׂרָאֵ֑ל אַֽל־תַּעֲשֵׂ֖ה אֶת־הַנְּבָלָ֥ה הַזֹּֽאת׃ (יג) וַאֲנִ֗י אָ֤נָה אוֹלִיךְ֙ אֶת־חֶרְפָּתִ֔י וְאַתָּ֗ה תִּהְיֶ֛ה כְּאַחַ֥ד הַנְּבָלִ֖ים בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וְעַתָּה֙ דַּבֶּר־נָ֣א אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ כִּ֛י לֹ֥א יִמְנָעֵ֖נִי מִמֶּֽךָּ׃
(יד) וְלֹ֥א אָבָ֖ה לִשְׁמֹ֣עַ בְּקוֹלָ֑הּ וַיֶּחֱזַ֤ק מִמֶּ֙נָּה֙ וַיְעַנֶּ֔הָ וַיִּשְׁכַּ֖ב אֹתָֽהּ׃
הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?
בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?
אהבתו של הנער לנערה, היא חד משמעית תלויה בדבר. הוא אינו אוהב אותה אהבת אמת, והדבר היחידי (לפי דעתינו) שניתן להבין מן השיר שהוא רוצה ממני זה רק קשר גשמי, ולא קשר אפלטוני.
לפי דעתינו, לנערה בשיר לא כדאי להיות עם הבחור כיוון שלא ניתן לסמוך עליו.
הוא מציין כי אהבה זו כמעט קללה אצלו - הוא מעוניין בה אבל לא מהסיבות שהיא רוצה שהוא יהיה.
אהבה אפלטונית זו אהבה נפשית ואילו קשר גשמי זהו קשר פיזי- הבחור אומר במפורש שהוא לא מעוניין בקשר נפשי ורוצה יחסים פיזיים ואילו הנערה אומרת כי עד שלא יהיה קשר נפשי בינהם היא לא תיתן לו להתקרב פיזית.
כלומר אין להם את אותם המניעים לזוגיות ולכן הם לא צריכים להיות ביחד.
ספור אהבה מן התלמוד
רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],
ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,
אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?
אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.
שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.
- מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.
אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]…
אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!
(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)
הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.
כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]
הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.
- על מה מעיד מספר התלמידים?
שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?
אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".
אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".
חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.
- רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.
שמעה אשתו, ויצאה לפניו.
אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".
אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)
- מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,
דחפו אותה תלמידיו.
אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!
שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?
אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?
אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."
אמר לו: "אני הוא".
נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.
מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?
רחל נמשכה לרבי עקיבא כיוון שהיה צנוע ומעולה, תכונות אופי, אף על שהייתה עשירה והוא היה עני - כלומר אישיותו הייתה יותר חשובה לה מהדברים הגשמיים.
מספר התלמידים הגדול שחזר עם רבי עקיבא מעיד על כך שהוא חכם גדול בתורה ורבים רוצים ללמוד ממנו.
העובדה שרבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל (כדי לרצות ולשמח אותה)מעידה על כך שאהבתם אינה תלויה בגשמיות וביחסים פיזיים.
רחל לא השקיעה במראה החיצוני כיוון שאהבתם של רחל ורבי עקיבא אינה תלויה בדבר כלומר הוא ימשיך לאהוב אותה לא משנה איך היא תראה.
השינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לביתו היה כאשר הוא הבין שהאיש החכם (רבי עקיבא) הוא הבעל של ביתו, ולכן יחסו השתנה כלפי ביתו.
רחל היא זו שזיהתה את חוכמתו של רבי עקיבא ושלחה אותו ללמוד- בזכותה הוא אדם גדול.
דף ללימוד בחברותא
אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}
* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או
לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.
קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67 רחל יקירתי! _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ שלך באהבה, עקיבא |
יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60 שלום יומני! חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא... ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ |
שאלות להרחבה והעמקה
- מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
- מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
- האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
- האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
- האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
- מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
- האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
- מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
"רחוק מהעין קרוב אל הלב"
יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה
בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.
מה דעתכם?
"שוה ציטוט"
- מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים
במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.
- הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
- העלו לדף המקורות כל מקור:
שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט. - הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.
מכתב מרבי עקיבא אל רחל:
רחל עברו כבר שמונה עשרה שנים מאז שנפרדנו.
אני ממלא את רצונך ובקרוב מסיים שתים עשרה שנים נוספות בלימודי תורה.
אני רוצה שתדעי שבכל יום שעובר אני רק אוהב אותך ומתגעגע אלייך יותר.
אני יודע שבוודאי קשה לך לבד, את מבצעת את כל עבודות הבית ללא בעל וחבר ובטח מרגישה בודדה.
אני מקווה שהמכתבים שאני כותב לך מצליחים למלא את החסר ושאת זוכרת כמה את חשובה לי.
אני אומר לך שוב- את חשובה יותר מהלימודים, אם תבחרי שאחזור אלייך אעשה זאת.
שלך, עקיבא.
שאלות להרחבה והעמקה-
*לפי דעתינו רבי עקיבא הוא גיבור הסיפור.
*רחל הקריבה בשביל אהבתה 24 שנה שבהן "התהלכה באלמנה חיה" וחיכתה לשובו של עקיבא. היא עסקה בעבודות הבית וחיה לבדה.
*אין מסר בעייתי לגבי ניהול הבית ומערכת יחסים כיוון שסיפור זה ישן וזוהי הצורה שפעם בה משפחות היו מתנהלות - האבא למד ועבד והאמא הייתה עקרת בית.
*זוגיות חייבת לכלול שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים.
אלו שני דברים מאוד חשובים שמוכרחים להתקיים בקשר.
*הפתגם "רחוק מהעין רחוק מהלב" לא מתאים לסיפור של רחל ועקיבא, משום שלמרות שלא ראתה אותו הרבה מאוד שנים היא לא הפסיקה לאהוב אותו וגם לרגע לא שכחה אותו.
*לרחל היו קשיים רבים-
היא הייתה צריכה לעשות לבד הרבה מאוד עבודות בית ועבודות פיזיות , והקושי של עקיבא (וגם של רחל) היה ששניהם לא ראו הרבה מאוד שנים כל אחד את בן\בת זוגתו.
*אהבתם של רחל ועקיבא הייתה אהבה שאינה תלויה בדבר- כיוון שהם אהבו את האופי אחד של השני.
*סוד ההצלחה של אהבתם של רחל ועקיבא היה ששניהם "תרמו" לקשר שלהם,
היא הייתה אהבת אמת שלא הייתה אהבה חומרית.
ויזינדור, 14 ביוני 1918
יקירתי,
קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.
שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.
לעולם שלך
דוד בן גוריון, מכתבים לפולה
עיין ערך אהבה
אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.
מילון אבן שושן
כוח האהבה
האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם
מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה
רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)
בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.
מן העיתונות
השוואה בין אהבתם של רבי עקיבא ורחל לאהבתם של דוד ופולה בן גוריון:
בשני המקרים האישה נשארת בבית ומקריבה את האושר שלה ואת תקופת הנעורים שלה בשביל שהבעל יגשים את האידיאל שלו. בתמורה לכך הערכת הגברים אל נשותיהן מוזכרת פעמים רבות בשני הסיפורים. השוני בין שני הזוגות הוא שרחל שלחה את רבי עקיבא ואילו דוד בן גוריון התגייס על דעת עצמו.
"שווה ציטוט"