כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:
לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)
- היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
- העלו את פרשנותו לדף המקורות.
- ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
הביאו גם אתם דוגמא מתאימה. - מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?
הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?
בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?
ספור אהבה מן התלמוד
רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],
ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,
אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?
אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.
שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.
- מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?
בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.
אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]…
אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!
(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)
הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.
כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]
הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.
- על מה מעיד מספר התלמידים?
שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?
אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".
אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".
חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.
- רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?
כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.
שמעה אשתו, ויצאה לפניו.
אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".
אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)
- מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?
כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,
דחפו אותה תלמידיו.
אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!
שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?
אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?
אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."
אמר לו: "אני הוא".
נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.
מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?
דף ללימוד בחברותא
אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}
* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או
לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.
קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67 רחל יקירתי! _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ שלך באהבה, עקיבא |
יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60 שלום יומני! חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא... ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ |
שאלות להרחבה והעמקה
- מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
- מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
- האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
- האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
- האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
- מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
- האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
- מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?
"רחוק מהעין קרוב אל הלב"
יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה
בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.
מה דעתכם?
"שוה ציטוט"
- מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים
במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.
- הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
- העלו לדף המקורות כל מקור:
שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט. - הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.
ויזינדור, 14 ביוני 1918
יקירתי,
קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.
שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.
לעולם שלך
דוד בן גוריון, מכתבים לפולה
עיין ערך אהבה
אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.
מילון אבן שושן
כוח האהבה
האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם
מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה
רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)
בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.
מן העיתונות
1. כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:
2. אהבת אמנון ותמר - מפני יפיה:
אהבת דוד ויונתן - להשלים רצון קונם. דאמר לו יהונתן לדוד אתה תהיה למלך על ישראל ואני אהיה לך למשנה:
דוגמא שלנו:
3. לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר זוהי אהבה אשר תלויה בדבר משום שאהבת אשר תלויה בדבר היא בנויה על מניעים של טובות הנעה לאוהב. אהבת של האישה הסחטנית כלפי בעלה העשיר זוהי אהבה אשר תלויה בדבר. הדבר הוא שתמר היא סחטנית ואילו אמנון הוא הבעל העשיר ותמר רוצה רק את כספו.
סיפור אהבה מן התלמוד
1. רחל נמשכה לרבי עקיבא מפני שהיה אדם עשיר והיא רצתה שיוריש לה כסף ויעזור לה מחינה כלכלית.
2. מספר התלמידים מעיד על מספר השנים שלמד תורה לדוגמא שניים עשרה אלף תלמידים = שתיים עשר שנים.
3. ניתן ללמוד שרחל מאוד חפצה שהוא ילמד יותר ויותר ואז כמות העושר שלו תעלה ורמת ההתפרסמות שלו תעלה בכך תחיה עם אדם עשיר ומפורסם.
4. היא תהתה שלמרות כל השנים בהם עקיבא לא היה בבית האהבה שלהם תחזיק יותר שנים ולמרות כל השנים האלו הם יאהבו וימשכו אחד אל השני.
5. הסיבה שהביאה לשינוי ביחסו של בן כלבא לבתו היא שהוא התחיל להבין שבן זוגה הוא אדם צדיק ומאמין בדת ובכך הבין את בתו ולמה היא למעשה ביחד עם עקיבא.
אהבת רבי עקיבא ורחל: רחל לעקיבא: חלפו שבע שנים מהפרידה ומאז הפכת לאדם גדול ומכובד ביותר. אני בהחלט עדיין מתגעגעת אלייך וחפצה מאוד בזוגיות שלנו אני בטוחה שאתה מצליח בהוראה שלך ותלמידייך מאוד מעריכים אותך!
אני רוצה להגיד לך שתחזור מהר ושאני אוהבת אותך
עקיבא לרחל: רחל יקירתי, שבע שנים כבר חלפו מאז שנפרדתי ממך.
אני לא בטוח ברגשותיי אלייך ורציתי לדעת עם הקשר שלנו עוד יכול לחזור מכיוון שאני חפץ בך למרות כל השנים שלא התראינו ובקיצור אני רוצה להיפגש איתך.
שאלות להרחבה ולהעמקה:
1. עקיבא לפי דעתנו הוא גיבור הסיפור מכיוון שרואים שהוא והדעות שלו משתנות כלפי הדת וכלפי האהבה השתנו ושהוא מאוד מצליח והרבה תלמידים למדים ממנו ולכן לפי דעתנו דבר זה הופך אותו לגיבור הסיפור.
2. רחל הקריבה את יחסי משפחתה בשביל רבי עקיבא ולפי דעתנו דבר זה מוצדק מכיוון שלבסוף עקיבא מצליח מאוד.
3.לפי דעתנו אין פה מסר שגוי מכיוון שהאיש לא חייב בהכרח להתעסק בעבודות הפיזיות הוא צריך להתעסק במה שהוא טוב ומה שגורם למשפחתו להתקיים.
4. אי אפשר לקיים זוגיות נכונה ובריאה מכיוון ששני בני הזוג צריכים לתמוך בעבודות הפיזיות והרוחניות.
5. האהבה חייבת להיות קרובה לעין וללב מפני שאיך אהבתם הפיזית והמילולית תתקיים עם הם יהיו רחוקים אחד מהשני האהבה ובכך בסיפור מתקיים "רחוק מהעין רחוק מהלב". משום שאהבתם לא מתקיימת בסיפור כשהם רחוקים אחד מהשני.
6. הקשיים של כל אחד מהזוגות הם בעיקר הריחוק ביניהם והסיבה שאהבתם לא באמת מקיימת ונוכחת פיזית ונפשית.
7. האהבה ביניהם תלוייה בדבר מכיוון שבכל כל אהבתם רחל רוצה את עשירות עקיבא ואת התפרסמותו בשביל הכבוד "לחיות איתו".
8. הסוד באהבתם הוא שלמרות המרחק הפיזי ביניהם הם עדיין מתקשרים במכתבים ואוהבים אחד את השני ותומכים אחד בשני.
"רחוק מהעין קרוב אל הלב":
לפי דעתנו האהבה שהתממשה בין פולה לדוד הייתה נכונה ומוצדקת כי הם התאהבו דרך כתיבה ובדור שלנו יש רמאים ואנסים שמנצלים אותנו ואז מנסים לפגוע לנו דרך תקשור רחוק. ומשום סיבה זו אנו מאמינים באהבה קרובה בתקופתנו מכיוון שבאהבה קרובה פיזית אפשר להכיר את בן זוגך טוב יותר.
ולכן "רחוק מהעין קרוב אל הלב" לדעתנו לא מתקיים כמו בעבר.
(ז) מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָֽאַהֲבָ֔ה וּנְהָר֖וֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֜ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַהֲבָ֔ה בּ֖וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ׃ (ס):
משל:
מים. [דברי המשורר] רואים אנו גדול כח האהבה ורשפיה רשפי אש. אשר במים רבים ונהרות לא יוכלו לכבותה, ר"ל שכל תחבולות שלמה שעשה להטות לב הרעיה מן דודה לא הועילו מאומה, כי אש האהבה לא תכובה במים רבים, וגם נהרות שדרכם לשטוף כל הנמצא בדרכם לא ישטפוה ר"ל שלא יכול לה שלמה לא בטוב ולא ביד חזקה. לכן אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו כי לא יקנוה בהון עתק רק באהבת הלב הדבר תלוי.
"כל אדם שאין לו אישה אינו אדם".
"אמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר 'ויקרא את שמם אדם'".
ויש לתמוה על גמרא זו, אם אדם שאיו לו אשה אינו אדם, אם כן מה הוא, וכי הוא בהמה, מלאך או מה?
ראיתי סיפור באתר 'הידברות' שיאיר את עינינו בענין הזה. במשפט המפורסם שנערך ברוסיה בשנת תרע"ב, העלילו אנטישמים על מנדל בייליס עלילת דם. האוירה ברחוב הרוסי היתה מתוחה וטעונה, והיהודים שחששו מפוגרום אכזרי שייערך בהם, גייסו סוללת עורכי דין ידועי שם על מנת להפריך את הטענות השקריות. בין השאר מכיון שאחת הטענות התבססה על כך שבתלמוד נכתב במפורש: "אתם קרויים אדם ואין עכו"ם קרויים אדם", ולכן טענו התובעים מותר ליהודים לרצוח גוים, הוזמן הרב מאיר שפירא להסביר את המבואה.
מועתק)איתא בגמרא במסכת יבמות (דף סב "אמר רבי תנחום אמר רב חנילאי כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה".
יש להעיר על גמרא זו, דמשמע מכאן, שאדם שהוא רווק אין לו שמחה, ולכאורה המציאות אומר להיפך, דהנה רואים שיש אנשים שהולכים לטיול ושמחים, אוכלים ושמחים, קונים דברים חדשים ויש להם שמחה, אז א"כ מה הוא הביאור בגמרא שאדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה?
אלא יש לבאר על פי מה שאומרת הגמרא במסכת שבת (דף ל שביקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרים זה את זה, והגמרא מבארת מה הן הסתירות שיש בספר, בפסוק אחד כתוב "ושבחתי אני את השמחה", דמשמע שהשמחה היא דבר שיש לשבח, ומאידך גיסא כתוב בפסוק אחר "ולשמחה מה זה עושה", כלומר ? תראה את הקלקול הגדול שיכולה לגרום השמחה? אלא מבארת הגמרא שבאמת אין סתירה בין הפסוקים, דהפסוק שמגנה את השמחה מדובר לגבי שמחה שאינה של מצווה, והפסוק שמשבח את השמחה מדובר לגבי שמחה של מצוה. ומבאר רש"י, מה זה "שמחה של מצוה", "כגון הכנסת כלה". כלומר, שסתם שמחה שאינה של מצוה יש לה שתי רעותות: רעותא ראשונה, שהיא שמחה שיש לה גבול וקצבה, לדוגמא מי שהולך לטיול, השמחה הזאת רק תימשך משך מה ואחר כך מתבטלת, או כגון שמחה של אכילה, שאחר כמה דקות נשכח השמחה הזאת לגמרי, ועוד ריעותא, שלפעמים השמחה הזאת יכולה לההפך להולילות וליצנות. אולם שמחה של מצוה כגון הכנסת כלה, היא שמחה שמתמשכת לכל החיים, וגם היא שמחה בריאה אשר כל רגע ורגע מתחזקת אותה שמחה.
לפי דרך זה יכולים אנו להבין נפלא את המימרא של רבי תנחום אמר רב חנילאי "כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה", כלומר ? אין הכונה שמי שהוא רווק אין לו שמחה, ודאי שיש לו שמחה, אבל השמחה שלו אינה של מצוה, אלא סתם שמחה של תאוות העולם הזה שהולכת ומתמעטת, מה שאין כן גבי שמחה של הכנסת כלה, כשאדם מקדש אשה, אז השמחה שלו היא שמחה אמיתית ונמשכת.
וזה מה שמדוייק בדברי רבי תנחום אמר רב חנילאי שלא אמר "כל אדם שאין לו אשה אין לו שמחה", אלא אמר "כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה", "שרוי" הכונה היא "בתוך", כלומר שמי שאין לו אשה יש לו שמחה אבל אינו שרוי "בתוך" השמחה, מה שאין כן מי שנשוי אשה שרוי "בתוך" השמחה דוקא.
השיר של עומר אדם מדבר על האהבה בין בני זוג צעירים שאוהבים ממבט ראשון. הוא שר על כך שהוא לא יכול להסתדר בלי בת זוגתו וכמוה בעצם אף פעם לא פגש השיר הזה מתחבר לפתגם שכל אדם שאין לו אישה אינו אדם.
על הפתגם מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה. עומד השיר הזה של מרווין גיי שמדבר על כך ששום דבר לא יבדיל בין אהבתם הוא תמיד יהיה בשבילה והיא תהיה בשבילו, והקרבה בין בני הזוג לעולם תישאר!