Beur Tefillah - What Does Hamotzi Cover?

דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה אין טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם ושלא מחמת הסעודה בתוך הסעודה טעונים ברכה לפניהם ואין טעונים ברכה לאחריהם שאלו את בן זומא מפני מה אמרו דברים הבאים מחמת הסעודה בתוך הסעודה אינם טעונים ברכה לא לפניהם ולא לאחריהם אמר להם הואיל ופת פוטרתן

Articles of food which are brought in connection with the meal, in the course of the meal, require a ברכה, neither before nor after; if they are not brought in connection with the meal, in the course of the meal, they require a benediction before but not after ;They asked Ben Zoma : Why is it said,"Articles of food brought in connection with the meal, in the course of the meal, require a ברכה neither before nor after"? He replied : Because [the ברכה over] the bread makes it unnecessary.

(א) יין שבתוך הסעודה מברך עליו בורא פרי הגפן ואין הפת פוטרו

(א) ברך על הפת פוטר את הפרפרת דהיינו פירורי פת דק דק שדיבקם עם מרק או דבש ברך על הפרפרת לא פטר את הפת.

If you make a ברכה on bread, it covers any minor dish... but if he made a ברכה on a minor dish, it does not cover bread.

(א) דברים הבאים בתוך הסעודה אם הם דברים הבאים מחמת הסעודה - דהיינו דברים שדרך לקבוע סעודה עליהם ללפת בהם את הפת - כגון בשר ודגים וביצים וירקות וגבינה ודייסא ומיני מלוחים:

אפילו אוכלם בלא פת אין טעונין ברכה לפניהם דברכת המוציא פוטרתן ולא לאחריהם דברכת המזון פוטרתן.

ואם הם דברים הבאים שלא מחמת הסעודה דהיינו שאין דרך לקבוע סעודה עליהם ללפת בהם את הפת כגון תאנים וענבים וכל מיני פירות:

אם אוכל אותם בלא פת טעונין ברכה לפניהם דברכת המוציא אינה פוטרתן דלאו מעיקר סעודה הם ואינם טעונים ברכה לאחריהם דכיון שבאו בתוך הסעודה ברכת המזון פוטרתם.

ואם בתחלת אכילתו אכל הפירות (עם פת) ובסוף אכל עמהם פת אפילו אם בינתים אכל מהם בלא פת אינם טעונים ברכה אף לפניהם.

Food that you want to eat during a meal: if they are things that are connected to the meal (באים מחמת הסעודה) - that is, things that are people normally make a meal from them, to eat them with bread - such as meat, fish, eggs, vegetables, fish, porridge, and different types of salted foods:

Even if they are eaten without bread, they do not need a new ברכה (a ברכה ראשונה or ברכה אחרונה) because ברכת המוציא covers them.

If the foods are not connected to the meal - that is, it's not normal to make a meal out of them, to eat them with bread - such as figs, grapes or any type of fruits:

If you eat them without bread [not together with bread], they need their own ברכות before eating them; saying המוציא does not cover them because they're not a main part of the meal. But they do not need their own ברכה אחרונה because, since they ate eaten during the meal, they are covered by ברכת המזון.

If he starting eating fruit together with bread [i.e. and didn't have to make a ברכה], even if he eats fruit by themselves afterwards, the fruit does not need its own ברכה.

Making a Bracha on Fruit and Dessert:

Rabbi David Brofsky, "Blessings Recited on Food During the Meal"

http://etzion.org.il/en/shiur-37-blessings-recited-food-eaten-during-meal

...If one eats fruits for their taste, and not necessarily in order to be satiated [satisfied] (such as grapes, watermelon, fruit, dates and figs), he must say a blessing before eating, even during the meal. Similarly, if one eats ice cream for dessert, one should say the blessing of She-Hakol. One should say a blessing before eating melon or grapefruit at the beginning of a meal, as this is not an integral part of the meal. However, fruits that are eaten as part of the main meal, such as fruits cooked with meat, salads (including carrot, lettuce, and even Waldorf salad) do not require a separate blessing, nor does tzimmes or raisins found in rice.

Eating "מזונות" Foods for Dessert:

Rabbi David Brofsky, "Blessings Recited on Food During the Meal"

http://etzion.org.il/en/shiur-37-blessings-recited-food-eaten-during-meal

One should also say the blessing of Borei Minei Mezonot before eating cakes and crackers for dessert...since there is a doubt as the definition of pat ha-ba’ah be-kisanin and most baked products could be viewed as a “safek [not sure if it's] Ha-Motzi,” one should therefore not say Ha-Motzi over these products. It seems, however, that soft cakes, waffles, and pancakes, as well as boiled or fried doughs, require the blessing of Ha-Motzi. Some Acharonim suggest that when one is in doubt, he should have these desserts in mind when saying Ha-Motzi

(א) יין שבתוך הסעודה מברך עליו בורא פרי הגפן ואין הפת פוטרו

If you drink wine during a meal, you should say בורא פרי הגפן; the ברכה on the bread does not cover it.

(ב) יין פוטר כל מיני משקין. הגה: אפילו מברכה ראשונה

The ברכה on wine covers the ברכה on all drinks in the meal.

(ז) אם... שותה מים או שאר משקה אין לברך עליהם דחשיבי כבאים מחמת הסעודה לפי שאין דרך לאכול בלא שתיה.

If a person drinks water or other drinks [during the meal], don't make a ברכה on them because they are part of the meal - since it's not normal to eat a meal without drinking.