What did Avraham really give his Pilagshim

(ו) וְלִבְנֵ֤י הַפִּֽילַגְשִׁים֙ אֲשֶׁ֣ר לְאַבְרָהָ֔ם נָתַ֥ן אַבְרָהָ֖ם מַתָּנֹ֑ת וַֽיְשַׁלְּחֵ֞ם מֵעַ֨ל יִצְחָ֤ק בְּנוֹ֙ בְּעוֹדֶ֣נּוּ חַ֔י קֵ֖דְמָה אֶל־אֶ֥רֶץ קֶֽדֶם׃

(6) but to Abraham’s sons by concubines Abraham gave gifts while he was still living, and he sent them away from his son Isaac eastward, to the land of the East.
(ב) נתן אברהם מתנות. פֵּרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ שֵׁם טֻמְאָה מָסַר לָהֶם (סנהדרין צ"א). דָּ"אַ מַה שֶּׁנִּתַּן לוֹ עַל אוֹדוֹת שָׂרָה וּשְׁאָר מַתָּנוֹת שֶׁנִתְּנוּ לוֹ, הַכֹּל נָתַן לָהֶם, שֶׁלֹּא רָצָה לֵהָנוֹת מֵהֶם:
(2) נתן אברהם מתנות ABRAHAM GAVE GIFTS — Our Rabbis explained (Sanhedrin 91a) that he transmitted to them the names of impure things. Another explanation is: all that he had received as gifts because of Sarah — and other gifts that people had given him — all these he gave to them because he did not wish to derive any benefit from these.
(ה) וַיִּתֵּ֧ן אַבְרָהָ֛ם אֶת־כָּל־אֲשֶׁר־ל֖וֹ לְיִצְחָֽק׃
(5) Abraham willed all that he owned to Isaac;
(ד) שם טומאה מסר להם. והא כבר נתן ליצחק כל ממונו:
(4) He transmitted to them impure names. [Rashi knows this] because Avraham had already given all his possessions to Yitzchok.
אמר להם מהיכן אתם מביאין ראייה אמרו לו מן התורה אמר להן אף אני לא אביא ראייה אלא מן התורה שנאמר (בראשית כה, ה) ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנות אב שנתן אגטין לבניו בחייו ושיגר זה מעל זה כלום יש לזה על זה כלום מאי מתנות אמר ר' ירמיה בר אבא מלמד שמסר להם שם טומאה
Geviha ben Pesisa said to the descendants of Ishmael: From where are you citing proof that the land of Canaan belongs to both you and the Jewish people? They said to him: From the Torah. Geviha ben Pesisa said to them: I too will cite proof to you only from the Torah, as it is stated: “And Abraham gave all that he had to Isaac. But to the sons of the concubines that Abraham had, Abraham gave gifts, and he sent them away from his son, while he yet lived, eastward, to the east country” (Genesis 25:5–6). In the case of a father who gave a document of bequest [agatin] to his sons during his lifetime and sent one of the sons away from the other, does the one who was sent away have any claim against the other? The father himself divided his property. The Gemara asks: What were these gifts that Abraham gave to the sons of the concubines? Rabbi Yirmeya bar Abba says: This teaches that Abraham provided them with the name of the supernatural spirit of impurity, enabling them to perform witchcraft.

Is it really true that this is what Avraham gave them?

(ו) וְלִבְנֵיהוֹם דִפְלַקְתּוּן דִלְאַבְרָהָם יְהַב אַבְרָהָם נִכְסִין וּמְטַלְטְלִין לְמַתְּנָן וְתַרְכִינוּן מֵעִילוֹי יִצְחָק בְּרֵיהּ עַד דְהוּא בְּחַיֵי וְאָזְלַן לְמֵיתַב קִידוּמָא לְאַרַע מַדִינְחָא

(6) And to the sons of the concubines of Abraham gave Abraham riches and moveable property as gifts, and sent them away from Izhak his son while he (yet) lived; and they went and dwelt eastward in the land of the orient.

(ב) מתנות - ממון הרבה.
(2) מתנות, gifts of large amounts of money.
(א) מתנות. ממון נתן להם

He gave them money

What do Chazal mean that Avraham gave them 'Shem Tumah'? How could he do that?

ר' שמשון בן רפאל הירש-

וישלחם מעל יצחק בנו – בני קטורה לא היו ראויים לקבל מאברהם את מורשתו הרוחנית. מכל מקום, הם שולחו עקב הגזירה האלקית: ״כי ביצחק יקרא לך זרע״ (לעיל כא, יב). לדעת חז״ל, המתנות שבני קטורה לקחו איתם מבית אברהם כללו גם מתנות רוחניות שקיבלו, אך הם השתמשו בהם לרעה, וכך הפכו אותן לשמות טומאה (סנהדרין צא.).

נתן אברהם מתנות. אמרו בפ' חלק שמות בטומאה מסר להם פי' שיהו יכולין להזכיר שם המפורש בטומאת הגוף ולא יזיק להם וגם היום יש ישמעאלים שבקיאין בשם ומזכירין אותו בטומאה. וקשה לה"ר משה היאך אדם וצדיק חשוב כאברהם ילמד השם לרשעים לכן פי' ה"ר יעקב בה"ר נחמן שם טומאה שם השדים שמשביעין אותן באדוניהם הממונים עליהם לעשות כל מה שרוצים כמו ספר בילא"ד ושם טומאה נקרא על שם רוח הטומאה כדאמרינן במס' חגיגה הלן בבית קברות כדי שתשרה עליו רוח טומאה. רמז לזה שהרי מתנות כתיב חסר וא"ו והוא עולה בגימטריא למדם להשביע השדים. מה"ר משה:

נתן אברהם מתנות, “Avraham had already given gifts.” According to the Talmud in tractate Sanhedrin folio 91, these “gifts” were the ability to utter the names of the holy name of the Lord without thereby incurring severe harm. Even nowadays, according to our author, the Moslems who are trained in theology are able to do this without coming to any harm thereby. It was difficult for Rabbi Moses to understand how Avraham a great and devout man could possibly have taught the holy Name of the Lord to wicked people. In view of this problem, Rabbi Yaakov, son of Rabbi Nachman, interpreted that line in the Talmud differently by saying that the word טומאה used in the Talmud there refers to the names of certain demons. The names of these demons are associated with the evil spirits making their homes in certain ruins, or certain cemeteries as described by the Talmud in tractate Chagigah folio 3. This is alluded to by the fact that the spelling of the word “matanot” is spelled as if it were a singular, the letter ו having been omitted. As spelled in the Torah here, the numerical value of the letters in the words נתן אברהם מתנת equals the numerical value of למדם להשביע השדים. [I have not quite figured this out. At any rate, the idea is that Avraham taught these sons of his how, when they used the names of deities when swearing an oath, they could do it in such a way as not to be guilty of violating the third of the Ten Commandments. To The reader who is interested in pursuing this further I suggest that he turns to the commentary on Sanhedrin 91 by Rabbi Reuven Margolies, page 136 מרגליות הים. Ed.]

מתנת. שם טומאה מסר להם (רש"י מרבותינו) ר"ל הודיע להם שמות אלה כדי ליתן אל לבם לדעת להשתמר מהם ולא יבואו להחליף שם טומאה בטהרה ולעבדם בלתי ידיעה:

נתן אברהם מתנת פי׳‎ רז״‎ל שם בטומאה מסר להם פי׳‎ שם להשביע את השדים שיוכלו להזכיר את השם בטומאת הגוף ולא יזיק להם. וי״‎א ח״‎ו שלמד צדיק כאברהם שום שם קדוש לרשעים אלא מסר להם שם להשביע השדים באדוניהם הממונים עליהם שיעשו להם כל מה שירצו וקרי ליה שם טומאה כמו ששנינו הלן בבית הקברות כדי שתשרה עליו רוח טומאה. וראיה לדבר זה שהרי מתנת חסר וי״‎ו עולה בגמטריה: למדם להשביע השדים.

נתן אברהם מתנות, “Avraham gave substantial gifts;” [in lieu of a share in his estate. Ed.] Our sages (in Sanhedrin 91 understand the word מתנות as referring to the names of different types of pagan deities, i.e. he taught them how to protect themselves against curses uttered in the name of such “deities.” Our author, quoting another source believes that we must understand this as what is taught in Sanhedrin 65, הלן בבית הקברות כדי שתשרה עליו רוח טומאה, “if someone spends the night in a cemetery in order to endear himself to the demon whose domain this is, he is guilty of violating the commandment no to seek advice from the dead.” (Deuteronomy 18,1) The fact that the word מתנות is spelled defectively, (without the letter ו before the final letter) lends support to this interpretation, as the way it is written the numerical value of the word 890) מתנת) is equal to the numerical value of the combined words למדם להשביע השדים, “he taught them how to swear by the demons in order to neutralise their power.”[According to this editor’s arithmetic the numerical value of למדם להשביע השדים totals only 854. The whole subject is wrapped in mystery. The interested reader is referred to the Torah Shleymah by Rabbi Menachem Kasher of blessed memory, who on page 996 of his commentary on this parshah has a great deal more to say about it. Ed.]

פירשו רבותינו שם טומאה מסר כו'. פי' מעשה שדים. אי נמי שם שרשאים להזכירו בטומאה דיודע היה דבנים הללו לא יהיו נזהרין בטהרה ולכך לא מסר להם שם טהרה וק"ל:

Our sages explained that he transmitted to them impure names... This means [names for] handling demons. Alternatively, it means names [of Hashem] that may be uttered in a state of impurity, as he knew that these sons will not keep themselves pure, so he did not transmit to them Names that require a state of purity.

(ג) שמות הטומאה מסר להם וכו'. בפרק חלק (סנהדרין צא. ), ופירושו מעשה שדים וכשפים (רש"י שם). ולא שרוצה לומר שנתן להם להשתמש בכשפים, אלא לסלק כשפים ושד שנכנס באדם לסלקו, ודבר זה נתן להם, אבל שיהיו משתמשים בכשפים - אין נראה לומר כלל, שהרי התורה (שמות כב, יז) חייבה מיתה מי שהוא מתעסק בכשפים. ומעשה שדים - זהו אפשר דמותר, דהרבה דברים מעשה שדים, כגון לשאול בשדים וכיוצא בזה להשביעם, והוא מותר, אבל כשפים אין נראה דהוא מותר למסור להם להשתמש בהם, כי אם לסלק הכשפים. ומה שהכריח לומר ד'שמות הטומאה מסר להם', דלא יתכן לפרש שנתן להם נכסים, דהא נתן הכל ליצחק בנו, דכתיב (פסוק ה) "ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק":

(ב) נתן אברהם מתנות. יש פירושים כתוב בהם שם טומאה מסר להם. והר"ר יעקב ממונטי"ל פי' שם טומאה זהו שלמדם לקרות שם טומאה לע"ז שלהם כמו פעור ומרקוליס על שם שמטמאין אותו. ומתחלה היו קורין אותם בשם הקב"ה כדכתיב אז הוחל לקרא בשם ה':