הורים וילדים עדן לוי ומיה גרנדבול

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקְנוֹס שֶׁהָיוּ אֶחָיו חוֹרְשִׁים בַּמִּישׁוֹר וְהוּא חוֹרֵשׁ בָּהָר וְנָפְלָה פָּרָתוֹ וְנִשְׁבָּרָה, אָמַר לְטוֹבָתִי נִשְׁבְּרָה פָּרָתִי, בָּרַח וְהָלַךְ לוֹ אֵצֶל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְהָיָה אוֹכֵל קוֹזְזוֹת אֲדָמָה, עַד שֶׁעָשָׂה פִּיו רֵיחַ רַע, הָלְכוּ וְאָמְרוּ לְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי רֵיחַ פִּיו שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר קָשֶׁה לוֹ, אָמַר לוֹ כְּשֵׁם שֶׁהִבְאִישׁ רֵיחַ פִּיךָ עַל הַתּוֹרָה, כָּךְ יִהְיֶה רֵיחַ תַּלְמוּדְךָ הוֹלֵךְ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ. לְאַחַר יָמִים עָלָה אָבִיו לְנַדּוֹתוֹ מִנְּכָסָיו, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ וּגְדוֹלֵי מְדִינָתוֹ יוֹשְׁבִים לְפָנָיו, בֶּן צִיצִית הַכֶּסֶת וְנַקְדִּימוֹן בֶּן גּוּרְיוֹן וּבֶן כַּלְבָּא שָׂבוֹעַ, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ .... אָמַר לוֹ אָבִיו בְּנִי לֹא עָלִיתִי לְכָאן אֶלָּא לְנַדּוֹתְךָ מִנְּכָסַי, עַכְשָׁו הֲרֵי כָּל נְכָסַי נְתוּנִים לְךָ מַתָּנָה. אָמַר הֲרֵי הֵם עָלַי חֵרֶם וְאֵינִי אֶלָּא שָׁוֶה בָּם כְּאֶחָי....

מצבה של רבי אליעזר בן הורקונוס שלמד אצל רבי יוחנן בן זכאי

וציטט:"כבוד חברך חביב עליך כשלך"-כמו שאתה מכבד את חבריך ככה הוא מכבד אותך.

שאלות מנחות לחברותא ללימוד המקורות:

  • מה ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה (שורה ראשונה) אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס?
  • מדוע ברח רבי אליעזר מבית אביו? נסו לדמיין מה עובר עליו? כתבו את מחשבותיו? הוסיפו את הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה כשהוא מנסה לשכנע את אביו שישלח אותו ללימודים.
  • מה עמדת הורקנוס האב בתחילת הסיפור? האם הוא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן?
  • האם דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר?
  • מדוע רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו? האם יש כאן רמז לביקורת של רבי אליעזר לאביו ואם כן, מהי?
  • מה ניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים?

תשובות:

1. ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה על היחסים בין בני משפחת הורקנוס זה שהאב עומד על עקרונותיו ורוצה שגם ילדו יעמוד ביעדים שאליו אביו הגיע. במילים אחרות מכוון לאן שאביו מכתיב לו.

2.הוא ברח מכיוון שלילד יש דרך משלו ואביו לא מוכן לקבל אותה ורוצה שיעשה בדיוק מה שהוא עושה אחריו בכל דבר. מתחוללות תחושות רעות שאביו לא מוכן לקבל אותו כפי שהוא.

רבי אליעזר: אבא למרות דרכחה ורצונך לעזור לי בחיי אייני חושב שהחלטתך היא מה שתשפר לי אותם.

אביו של רבי אליעזר: אתה טועה אני בתור בן אדם שעבר חוויות העוזרות להבין עד כמה החיים שלנו קשים מנסה להקל עלייך ועוזר לך ללמוד את מקצועך לעתיד.

רבי אליעזר: אני חושב שיצליח יותר אם אממש את עצמי ואלמד בתבונה ונחישות את מקצועי לעתיד.

אביו של רבי אליעזר: אינך חושב שדרככה שטותית היא לא תעזור לך בחיים ותהפוך אותך לעני.

3.עמדתו היא קשה ובלתי ניתנת להזזה מכיוון שהוא מקובע על מחשבותיו ועל איך שהוא רואה דברים בשונה מאוד מבנו מכיוון שעבר יותר חוויות מבנו ויותר זמן מהחיים מאשר בנו אז חושב שהבין יותר מחייו ויעזור לו בעתידו.

4.דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר כאשר רואה אביו שלמרות דעתו שלו בנו אליעזר מצליח בעתיד שלו וגורם לאביו להבין אחרת.

5.רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו, ויש רמז בגלל שרבי אליעזר לא רוצה לקבל את המתנה שלו משום שכשהיה ילד הוא לא ריצא את אביו לפי מבוקשתו שהיה ילד ועכשיו שאביו הוא נותן לו מתנה על הדברים שהילד עשה כפי שהוא רצה (בגלל האבא) ולא מרצונותיו הטבעיים אז הוא לא מוכן לקבל את המתנה.

6. מה שניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים שהיחסים שלו עם אחיו הם לא דומים לו כי הם הקשיבו לאביהם ועשו מה שהוא אמר לאורך כל הדרך לעומת רבי אליעזר שעשה מה שטוב לו. ומחבריו ללימודים הוא הוכיח להם שיכול יותר ממה שציפו שיעשה והוכיח להם שהכול אפשרי.

אנו בחרנו את סרטון זה כי הוא מציג משפחה דתייה שלאב ולאם יש דעות אחרות מהילד ומציג את אביו של אליעזר שאביו רצה שאליעזר יעבוד בתור חקלאי בעוד שאליעזר רצה ללמוד תורה.

ת.ז
כותרת המקור : תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקָנוֹס

סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

מקור: בראשית רבה, פרשה מ"א.

העת העתיקה, תקופת האמוראים – מאה 4 לספירה.

מקום: ארץ ישראל.

  • השוו את סיפורו של יגאל אלון לסיפורו של רבי אליעזר וכתבו

את ההבדלים העיקריים?

שוה ציטוט

  • מהו הגיל המומלץ לדרוש מהילדים לקיחת אחריות והשתתפות במטלות הבית?
  • האם זה נכון רק להתגלגל (להשתעשע) עם הילדים ופתאום בגל שתים-עשרה להתחיל לדרוש מהם למלא חובות?

    חזור על עקביי
  • האם עקביא בן מהללאל מתחרט על שדבק בדרכו ולא קיבל את עמדת הרוב?
  • לאור העצה שנותן עקביא לבנו, האם המחיר החברתי ששילם בנו של עקביא בעקבות התעקשות אביו היה כדאי?

  • מה ביקש הבן מאביו?
  • האם מנקודת המבט של החברה הבן מתחיל באמת מההתחלה, או שמא תהיה השפעה לאופן בו החברה התייחסה לאביו גם עליו?
  • האם הבן מציית לאביו או מורד?

ההבדלים העיקריים בין רבי אליעזר ליגאל אלון: שגם רבי אליעזר וגם ליגאל אלון היה אבא נוקשה הם הלכו בדרכו שהיו קטנים יותר אבל שגדלו היתנגדו לדרכו של אביהם כלומר רבי אליעזר אבד בהתחלה במשק אבל אז שהיתנגד לעבוד בעבודה שאביהו ציווה עליו החליט לשנות את דרכו והתחיל ללמוד את תורה בעוד שיגאל אלון עבד במשק בתור ילד אבל תמיד רצה לשרת את המדינה אז הלך בניגוד לרצונו של אביו להגשים את חלומו .

שווה ציטוט:

1. הגיל המומלץ הוא גיל 16 כי זה הגיל שבו מתחילים ללמוד בבית ספר וצריך ללמד אותם לכחת אחריות כלומר לעשות שיעורי בית בעצמם ולקחת אחריות על דבריהם.

-עקביא בן מהללאל לא מתחרט על שדבק במטרותיו כי הוא היה מספיק נאמן ומספיק בטוח בעצמו ובבחירות שלו כדי להישאר בבחירות שלו.

-לדעתנו, המחיר החברתי ששילם בנו של עקביא בעקבות התעקשות אביו לא היה כדאי כיוון שהמחיר ששילם היה הרבה יותר משמעותי וגדול מהתעקשות אביו שהיה יכול אף להתנגד לה.

-ישנו אבסורד כי האב מבקש מבנו דבר והיפוכו. האב מבקש מבנו למרוד בו, אך אם יעשה כן הרי הוא כמציית לאביו ולא כמורד בו.

-מנקודת המבט של החברה הבן מקבל מאביו ומבקש מהאב "פקוד עלי לחבריך", המלץ בפני חבריך החכמים עליי, שיקבלו אותי לשורותיהם. תגובת האב מפתיעה גבו, צריך היה להיענות לבקשת בנו ולעזור לו לשקם את תדמיתו ומעמדו הציבורי וכנראה גם הכלכלי. תשובתו של אביו חושפת כנראה את כוונתו האמיתית, לא לגונן על בנו הוא מבקש אלא לאפשר לו לפעול בעולם עפ,י אישיותו ומעשיו: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקון". האב המודע לדומיננטיות שלו אצל בנו ולנטיית בנו לציית להלכה ולמסורת מבקש לשחרר את בנו ולעזור לו להיפרד מדמותו גם לאחר מותו.

חזור על עקביי

עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים.

אָמְרוּ לוֹ, עֲקַבְיָא, חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר

וְנַעַשְׂךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְׂרָאֵל.

אָמַר לָהֶן, מוּטָב לִי לְהִקָּרֵא

שׁוֹטֶה כָּל יָמַי,

וְלֹא לֵעָשׂוֹת שָׁעָה אַחַת

רָשָׁע לִפְנֵי הַמָּקוֹם,

שֶׁלֹּא יִהְיוּ אוֹמְרִים, בִּשְׁבִיל שְׂרָרָה חָזַר בּוֹ...

בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ, בְּנִי,

חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר.

אָמַר לוֹ, וְלָמָּה לֹא חָזַרְתָּ בָּךְ.

אָמַר לוֹ, אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים.

אֲנִי עָמַדְתִּי בִשְׁמוּעָתִי,

וְהֵם עָמְדוּ בִשְׁמוּעָתָן.

אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד, וּמִפִּי הַמְרֻבִּין.

מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד, וְלֶאֱחוֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין.

אָמַר לוֹ, אַבָּא, פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ.

אָמַר לוֹ, אֵינִי מַפְקִיד.

אָמַר לוֹ, שֶׁמָּא עַוְלָה מָצָאתָ בִי.

אָמַר לוֹ, לָאו. מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּךָ:

[ משנה מסכת עדיות פרק ה ]

ת.ז
כותרת המקור : עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים

סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

מקור: משנה, מסכת עדויות , פרק ה'.

העת העתיקה, תקופתהתנאים – מאה 2 לספירה.

מקום: ארץ ישראל.

אבי היה אלהים ולא ידע. הוא נתן לי

את עשרת הדברות לא ברעם ולא בזעם, לא באש ולא בענן

אלא ברכות ובאהבה, והוסיף ליטופים והוסיף מילים טובות,

והוסיף "אנא" והוסיף "בבקשה". וזימר זכור ושמור

בניגון אחד והתחנן ובכה בשקט בין דבר לדבר,

לא תשא את שם אלוהיך לשוא, לא תשא, לשוא,

אנא, אל תענה בריעך עד שקר. וחיבק אותי חזק ולחש באזני,

לא תגנוב, לא תנאף, לא תרצח. ושם את כפות ידיו הפתוחות

על ראשי בברכת יום כיפור. כבד, אהב, למען יאריכון ימיך

על פני האדמה. וקול אבי לבן כמו שער ראשו.

אחר-כך הפנה את פניו אלי בפעם האחרונה

כמו ביום שבו מת בזרועותי ואמר: אני רוצה להוסיף

שנים לעשרת הדברות:

הדבר האחד-עשר, "לא תשתנה"

והדבר השנים-עשר, "השתנה, תשתנה"

כך אמר אבי ופנה ממני והלך

ונעלם במרחקיו המוזרים.

[יהודה עמיחי - פתוח סגור פתוח]