הורים וילדים (Copy)

שאלות מנחות לחברותא ללימוד המקורות:

  • מה ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה (שורה ראשונה) אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס?
  • מדוע ברח רבי אליעזר מבית אביו? נסו לדמיין מה עובר עליו? כתבו את מחשבותיו? הוסיפו את הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה כשהוא מנסה לשכנע את אביו שישלח אותו ללימודים.
  • מה עמדת הורקנוס האב בתחילת הסיפור? האם הוא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן?
  • האם דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר?
  • מדוע רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו? האם יש כאן רמז לביקורת של רבי אליעזר לאביו ואם כן, מהי?
  • מה ניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים?

1. ניתן ללמוד מהשיחה הראשונה שכל האחים חורשים באזור מישורי ורבי אליעזר חורש בהר. רבי אליעזר החליט ללכת כנגד משפחתו ולחרוש במקום גבוה רחוק מכולם.

2. רבי אליעזר ברח מבית אביו משום שרבי אליעזר רצה ללמוד ולהשכיל בבית הכנסת ואילו אביו ואחיו רצו שהוא יהיה איתם חקלאי אבל רבי אליעזר התנגד לדעת משפחתו ובכל זאת הלך ללמוד ולהשכיל. מה שעובר על רבי אליעזר הוא עקב בעיות עם המשפחה הוא מחליט למרוד בדעת משפחתו וללכת ללמוד בבית הכנסת. מחשבותיו היו אי רצון לעבודה כחקלאי ורצון רב ללמוד ולהרחיב את הידע שלו. רבי אליעזר אמר לאביו שהוא לא רוצה לעבוד יותר כחלקאי והוא רוצה ללמוד אבל אביו אמר לו שזה הדרך של המשפחה ורק זוהי תיהיה עבודתו למשך כל חייו.

3.

עמדתו של הורקנוס האב בתחילת הסיפור היא שכל בניו צריכים לעבוד בשדה ולעבד את אדמותיו ולשמור על נכסיו. בתחילת הסיפור הורקנוס חושב שצריך להוציא את רבי אליעזר בנו מהירושה מהסיבה שאינו עובד בשדה כמו אחיו שמעבדים את אדמות אביהם. .

הורקנוס לא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של בנו עד שהגיע לבית הכנסת וראה את בנו לומד תורה.

4. דעתו של האב הורקנוס על מעשיו של בנו השתנתה בהמשך הסיפור, זאת לאחר שראה בעיניו את מעשיו של בנו, שמע אותו קורא דרשה וראה את הערכה שקיבל מסביבתו ומחבריו ללימוד התורה.

5. רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו משום שהוא טוב ונותן כבוד לאחיו ולמשפחתו והוא חושב שמגיע לאחיו לקבל את מתנת אביו. ניתן ללמוד מרבי אליעזר שהוא בן אדם הגון ומכבד את הזולת.

6. ניתן ללמוד שהיחסים של רבי אליעזר עם האנשים הללו הם מסוכסכים ולא טובים. ניתן להבין מכך שהוא מוותר על כל המתנות של אביו ומעדיף לתת אותם לאחיו, מה שמראה שהוא מעדיף להתרחק אחיו ומאביו. רבי אליעזר החליט ללכת ללמוד במקום ללכת בצורת משפחתו ולעבוד כחקלאי כל חייו. עם חבריו לספסל הלימודים יחסיו היו לא טובים, הם צחקו עליו ואמרו תמיד למורה שריח פיו קשה. ניתן להבין שכמו שהוא מסוכסך עם משפחתו כך הוא מסוכסך עם חבריו לכיתה.

בשני הסיפורים של רבי אליעזר ויגאל אלון ניתן לראות את גבולות התפקיד של ההורים בקשר לחינוך ולדאגה לילד.

בסיפור של רבי אליעזר ויגאל אלון אנו לומדים על החובות המוטלות על האב (ההורים) בקשר לחינוך הבן, ההורים רוצים להנחיל לילד ידע וכלים לחיים שיש להעביר ולתת לבן. וגם לדרך החינוכית השונה בגיל ילדות (עד 12) לגיל נערות בגרות שניתן להשתמש באמצעים קשים יותר למען חינוך.

ההבדלים העיקריים באים לידי ביטוי בחינוך ובחופש שמגיע לבן והדרך שבה ההורים רוצים להנחיל את כבוד ומטרת המשפחה. הורקנוס אמר שדרך המשפחה היא לעבוד כחקלאים ללא השכלה ולמידה דבר שרבי אליעזר לא הסכים ויגאל אלון דווקא כיבד את אביו והלך בדרכו ועבד איתו במשק. לאחר מות אימו של יגאל אחיו הגדולים עזבו והוא נשאר אם אחותו ואביו בצריך ליד המשק, לבסוף הם הגנו על המשק שלהם מכל דבר וזוהי הייתה עבודתו עד גיל ההתבגרות. זהו השוני בין הדמויות (רבי אליעזר, יגאל אלון).

חזור על עקביי\

שווה ציטוט:

לפי דעתנו הגיל המומלץ להתחיל לדרוש מהילדים לקחת אחריות זה מגיל 13 ברגע שהילדים מתחילים לעבור את הבר מצווה ולהתחיל להיות עצמאי ולקהל אחריות.

לדעתנו צריכים לעשות את זה בהדרגה, כל חודש להתחיל לדרוש יותר ויותר עד שיהפכו לעצמאיים לחלוטין בגיל 13.

1. עקיבא בן מהללאל לא מתחרט על שדבק במטרתו משום שדבקות במטרה זה ערך חשוב לעקביא בן מהללאל

2. כן, אביו אמר לו לא להיות כמו כולם לחשוב מה שטוב לך, היה לו 4 אפשרויות והוא החליט לבחור באפשרות שהיא החלטתו. אבא שלו אמר לו לא להיות כמו כולם, אל תלך לפי הזרם.

3. העצה שנתן אביו לעקיבא היא לעשות רק מה שטוב לו ולא ללכת לפי הזרם, לא להיגרר.

4. לדעתנו הבן לא מתחיל בהתחלה אבל אביו מנסה שהבן יתחיל דרך חדשה ללא דרך שנהג האב לאבא שלו יש השפעה עליו וניתן לראות זאת לפי כך שהאב אומר לבנו ללכת בדרך ולא להקשיב לו.

5. הבן מורד באביו מכיוון שאבא שלו אומר לו ללכת בדרך שלו ולא בדרך של כולם ולכן ניתן להבין שהבן מורד באביו.