דורון זיק ושי עטר הורים וילדים 13.10

זהו סרטון אשר מיצג את ערך המשפחה לדעתנו, אפילו שהוא סרטון קומדיה הוא מתאר את חיי היום היום במשפחה מודרנית בישראל פחות או יותר.

ת.ז

כותרת: אמירם טובים - הורים. ילדים. לימודים.

סוגה: סרטון אשר עוסק בקומדיה

מקור: ערוץ היוטיוב קומדי בר T.V

זמן: עת החדשה, אוגוסט 2016

מקום: ארץ ישראל

שאלות מנחות לחברותא ללימוד המקורות:

  • מה ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה (שורה ראשונה) אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס?
  • מדוע ברח רבי אליעזר מבית אביו? נסו לדמיין מה עובר עליו? כתבו את מחשבותיו? הוסיפו את הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה כשהוא מנסה לשכנע את אביו שישלח אותו ללימודים.
  • מה עמדת הורקנוס האב בתחילת הסיפור? האם הוא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן?
  • האם דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר?
  • מדוע רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו? האם יש כאן רמז לביקורת של רבי אליעזר לאביו ואם כן, מהי?
  • מה ניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים?

לפי דעתנו אביו של אליעזר לא ידע על שאיפותיו הרוחניות של אליעזר כי אז הוא היה אולי מבין אותו.

1. ניתן ללמוד שהיחסים בין רבי אליעזר לאחיו לא היו כל כך טובים ושהם היו שונים מאוד אחד מהשני.

2. רבי אליעזר ברח מבית אביו כי אביו רצה להכריח אותו להיות חקלאי בניגוד לרצונו,לפי דעתנו מחשבותיו של רבי אליעזר היו שאביו לא רוצה שהוא יעשה משהו חוץ מחקלאות ושאביו לא מביא את רצונו של רבי אליעזר בחשבון.

רבי אליעזר: אבא האם אתה מוכן לשלוח אותי ללמודים?

אביו של אליעזר: לא בן אתה צריך לעזור בפרנסת המשפחה.

רבי אליעזר: אבל אבא אני לא חושב שהחקלאות זה מה שאני רוצה לעשות בכל חיי.

אביו של אליעזר: זה לא נתון לשיקול דעתך חקלאות זו פרנסת המשפחה ואתה תעשה את זה בין אם אתה רוצה ובין אם לא.

3. לדעתנו עמדתו של אביו של אליעזר היא שאם אליעזר לא יהיה חקלאי אביו ינדה אותו מירושתו.

4. כן דעת אביו השתנתה בהתחלה לא קיבל את דרכו ובסוף הסיפור קיבל את דרכו

5. רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו כי הוא אומר שהוא ואחיו שווים יש רמז לביקורת בכך שאומר שהוא ואחיו שווים והוא מתכוון שאביו רצה בהתחלה לדפוק אותו ועכשיו הוא רוצה לדפוק את שאר הבנים שלו חוץ מרבי אליעזר

6. ניתן ללמוד שהיחסים בינו לבין אחיו וחבריו לספסל הלימודים לא טובה בכך שהוא לא חורש את השדה עם אחיו

שוה ציטוט

  • מהו הגיל המומלץ לדרוש מהילדים לקיחת אחריות והשתתפות במטלות הבית?
  • האם זה נכון רק להתגלגל (להשתעשע) עם הילדים ופתאום בגל שתים-עשרה להתחיל לדרוש מהם למלא חובות?

תשובות

1. לדעתנו הגיל המומלץ המומלץ לדרוש לקיחת אחריות מהילדים הוא בין 12 ל13 שהוא גיל המצוות שבוא הילד הופך מילד לבן אדם בוגר, ובנוסף לפי דעתנו הגיל המתאים להתחלת השתתפות במטלות הבית הוא גיל 8.

2.לדעתנו לא נכון להשתעשע עם הילדים עד גיל 12 ופתאום להכריח אותם לקחת אחריות, אלא במקום זה עדיף להתחיל לחשוף את הילדים לחובות בהדרגה סביב גיל 8.

חזור על עקביי-- גרסה ערוכה

עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים.

אָמְרוּ לוֹ, עֲקַבְיָא, חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר

וְנַעַשְׂךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְׂרָאֵל.

אָמַר לָהֶן, מוּטָב לִי לְהִקָּרֵא

שׁוֹטֶה כָּל יָמַי,

וְלֹא לֵעָשׂוֹת שָׁעָה אַחַת

רָשָׁע לִפְנֵי הַמָּקוֹם,

שֶׁלֹּא יִהְיוּ אוֹמְרִים, בִּשְׁבִיל שְׂרָרָה חָזַר בּוֹ...

בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ, בְּנִי,

חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר.

אָמַר לוֹ, וְלָמָּה לֹא חָזַרְתָּ בָּךְ.

אָמַר לוֹ, אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים.

אֲנִי עָמַדְתִּי בִשְׁמוּעָתִי,

וְהֵם עָמְדוּ בִשְׁמוּעָתָן.

אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד, וּמִפִּי הַמְרֻבִּין.

מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד, וְלֶאֱחוֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין.

אָמַר לוֹ, אַבָּא, פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ.

אָמַר לוֹ, אֵינִי מַפְקִיד.

אָמַר לוֹ, שֶׁמָּא עַוְלָה מָצָאתָ בִי.

אָמַר לוֹ, לָאו. מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּךָ:

[ משנה מסכת עדיות פרק ה ]

פרשנות לסיפור:

ערב מותו מבקש עקביא מבנו שילך בדרך שונה מהדרך בה הלך הוא, על-פניו נראה כי עקביא רוצה לחסוך לבנו את המחיר ששילם הוא על שדבק בדרכו. דומה שהנימוק ההלכתי בו מבקש עקביא לשכנע את בנו הוא למעשה סוג של תירוץ, כי הרי עקביא עפ"י ההלכה צריך היה לקבל את עמדת הרוב וריבוי מקורות הקבלה שלו ושלהם אינו רלוונטי לעניין. האב אם-כן נכנס דרך הפתח ההלכתי על-מנת לצוה על בנו לסור מדרכו ולחבור לשאר החכמים.

לכאורה יש כאן אבסורד, האב מבקש מבנו דבר והיפוכו. האב מבקש מבנו למרוד בו , אך אם יעשה כן הרי הוא כמציית לאביו ולא כמורד בו.

הבן מקבל את עמדת אביו ומבקש מהאב "פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ" דהיינו, המלץ בפני חבריך החכמים עליי, שיקבלו אותי לשורותיהם. תגובת האב מפתיעה משהו, לכאורה האב שערב מותו רצה להוריד מהבן את הנטל שהוא סוחב על גבו, צריך היה להיענות לבקשת בנו ולעזור לו לשקם את תדמיתו ומעמדו הציבורי וכנראה גם הכלכלי. תשובתו של אביו חושפת כנראה את כוונתו האמיתית, לא לגונן על בנו הוא מבקש אלא לאפשר לו לפעול בעולם עפ"י אישיותו ומעשיו: "מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּך". האב המודע לדומיננטיות שלו אצל בנו ולנטיית בנו לציית להלכה ולמסורת מבקש לשחרר את בנו ולעזור לו להיפרד מדמותו גם לאחר מותו.

חזור על עקביי

  • האם עקביא בן מהללאל מתחרט על שדבק בדרכו ולא קיבל את עמדת הרוב?
  • לאור העצה שנותן עקביא לבנו, האם המחיר החברתי ששילם בנו של עקביא בעקבות התעקשות אביו היה כדאי?

  • מה ביקש הבן מאביו?
  • האם מנקודת המבט של החברה הבן מתחיל באמת מההתחלה, או שמא תהיה השפעה לאופן בו החברה התייחסה לאביו גם עליו?
  • האם הבן מציית לאביו או מורד?

תשובות

1. עקביא בן מהללאל מתחרט על כך שדבק בדרכו ולא קיבל את עמדת הרוב, אחרת מדוע הוא ממליץ לבנו ללכת בדרך הרוב ולא להמשיך בדרכו.

2. לאור העצה, המחיר ששילם בנו עקביא בעקבות התעקשות אביו הוא

לא כדאי ורואים זאת מכך שעקביא אינו רוצה שבנו יעבור את מה שהוא עבר.

3. הבן ביקש מעקביא שידבר עם חבריו החכמים כדי שהם יקבלו אותו אליהם וילמדו אותו.

4. מנקודת המבט של החברה בנו של עקביא אינו מתחיל באמת מהתחלה מכיוון שאביו הלך נגד החברה ואפילו שאביו ניסה להתרחק ממנו עדין הוא לא יתחיל מהתחלה.

5. לדעתנו הבן מציית לאביו מכיוון שהוא מקשיב לאביו וזה גם סוג של ציות,

והוא גם הולך בדרך אחרת מאביו מה שמעיד שהוא ציית לאביו שאמר לו לא לדבוק בדרך שלו.

  • השוו את סיפורו של יגאל אלון לסיפורו של רבי אליעזר וכתבו

את ההבדלים העיקריים?

השוואה בין הסיפור של יגאל אלון לסיפור של רבי אליעזר

אביהם של רבי אליעזר ושל יגאל אלון חקלאים.

אמו של יגאל אלון נפטרה בגיל צעיר ואימו של רבי אליעזר אינה מוזכרת בסיפור.

בניגוד לרבי אליעזר שאביו התנגד מאוד לדרכו ולמה שהוא עושה ורצה שהוא יהיה חקלאי כמוהו, אביו של יגאל אלון תמך בו והיה לצידו.

לשניהם היו אחים מרובים שעזרו לאביהם בעבודה חקלאית.

יחסיו של רבי אליעזר עם אחיו לא היו טובים בניגוד ליחסיו של יגאל אלון עם אחיו שממה שהבנו היו טובים.