יע"ל לסוגיה 34 - סרבנות וכפיית גט

הרעיון המרכזי של הסוגיה:

בעולם ההלכה חכמים מבינים שזוג לא חייב להישאר נשוי בכל מצב; ישנם מקרים שצריך וכדאי שבני הזוג יתגרשו. כמו כן יש אפשרות גם לאשה לא להסכים לקבל גט מבעלה ולא רק הבעל יכול לסרב לתת גט לאשתו. צריך להבין צעד זה על רקע הדרדור במצבה הכלכלי והחברתי של האשה מרגע שתהיה מגורשת, וחכמים אכן נקטו בדרכים שונות כדי להקשות לפעמים על הבעל לגרש את אשתו בקלות דעת.

סוגיה זו עוסקת בהחרפת המשבר, הקיים ממילא בנישואין, כאשר גם פירוק הנישואין נתקל בקשיים ונתקע.

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

אחרי שדיברנו על עילות שונות לגירושין, ולפני שנגיע להליכי הטקס עצמו, אנחנו מגיעים לקשיים לקראת הטקס - האם יכול להיות שהזוג כלל לא יצליח להיפרד? מה עמדת החכמים בנושא?

שלד המהלך של הסוגיה

בסוגיה זו על התלמידים להבין שורה של מושגים: עגונה , גט מעושה , חרם דרבנו גרשום.

הסוגיה פותחת בהסבר כללי, ואז מתקדמת לאורך הספרות ההלכתית ועד לימינו שלנו, תוך סקירה של דרכים שונות להתמודדות עם הקושי הרגיש של סרבנות גט, כאשר מצד אחד יש מי שמעוניין לסיים את הנישואין, וסרבנות הצד השני נראית כהערמת קשיים מיותרים, שלא לומר התאכזרות של ממש, ומן הצד השני בית הדין מתקשה לכפות כאן את עמדתו, מחשש לגט מעושה, שרק יביא בעיות נוספות.

סוגיה זו היא רגישה, משום שבכיתה עשויים להיות תלמידים ותלמידות שהוריהם גרושים, לפעמים תוך משפטים והדיינות מסובכת ורגישה. על המורה לעשות את דרכו/ה בשום-שכל. עם זאת, הנושא מרתק, כי במידה רבה ההלכה עדיין לא השכילה לפתור את הענין עד לימינו, ומדי פעם עולים לכותרות משפטים של סרבני גט.

היותה של ההלכה נהוגה כחוק מדינה בישראל, גם יוצרת קושי אצל מי שחושב שצריך להיות שוויון רב יותר בין נשים לגברים, שוויון שעדיין אינו קיים בהלכה, למשל בנקודה הזו: הגבר יכול בהיותו נשוי לאישה אחת ללכת ולחיות עם אישה אחרת ואף להביא ממנה ילדים, ולא יינקטו שום סנקציות כלפיו או כלפיהם. לעומת זאת אישה נשואה שתביא ילד מגבר שאינו בעלה - היא תיחשב נואפת, וילדיה שייוולדו מאותו אדם ייחשבו ממזרים.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רמב"ם

רבנו תם

הרב שאר-ישוב הכהן

מושגים

גט מעושה

חרם דרבנו גרשום

עגונה

שולחן ערוך

אנוס

מונחי הדיון התלמודי

הרחבות ותוספות

מומלץ למורה להשיג את הסרט "גט; המשפט של ויויאן אמסלם", ולהקרינו לכיתה. כרגיל, חשוב לצפות בו לפני כן, ולברר האם אכן מתאים לכיתה הספציפית שאותה מלמדים.

הנה הקדימון לסרט:

והנה קטע מצוין מתוכו: המונולוג של רשל, אחותה של ויויאן:

עוד אפשר להיעזר בכתבה על מסורבות גט: