הרעיון המרכזי של הסוגיה:

סוגיה זו עוסקת בחובות הבעל בכבודה של אשתו לאחר מותה. עיקר הענין הוא האם אותם חובות שהיו לו כאשר היו חיים, הנהוגים לפי העיקרון שהוא מעלה את רמת חייה (אם ירצה) אך אסור לו להוריד את רמת החיים שלה - האם חובות אלו תקפים גם לאחר מותה של האישה? סוגיה זו משתלבת בכלל עיסוקנו בתכנית זו לגבי חובות הבעל בכבודה של האשה בכלל מערכת היחסים ביניהם: מהיכרות ונישואים, דרך חייהם המשותפים וכמסתבר - עד למיתתה ולאחרי חייה.

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

סוגיה זו היא חלק מהעיסוק בחובותיו של האיש כלפי אשתו בחייהם המשותפים (כמובא בפתיחה: "חייב במזונותיה בפרקונה ובקבורתה"...). קדמה לה הסוגיה העוסקת בחובת הבעל לדאוג לרפואת אשתו. הסוגיה הבאה תעסוק בזכויותיה של האשה כאלמנה לאחר מות בעלה.

שלד המהלך של הסוגיה

סוגיה זו עוסקת כולה במקור ממסכת כתובות מ"ו ב', ובדיון המדייק בו המתחולל בהמשך, בעמ' מ"ח א'. בתחילה מצוטטים דברי התנא קמא, ותגובת רבי יהודה אליהם, ולאחר מכן הגמרא מנסה לדייק את משמעות דברי התנא קמא, שלא ציין חובת מינימום של הבעל כלפי אשתו לאחר מותה (שני חלילים ומקוננת) - מדוע לא עשה כך, ומה משמעות דבריו של רבי יהודה לאור זה? המסקנה היא שלפי התנא קמא, חובתו של הבעל להעלות את רמת החיים של אשתו (אם ירצה בכך), אבל לא להורידה, חלה עליו רק בחייה, אבל לא לאחר מותה. זאת בעוד הדעה של רבי יהודה באה לציין שחובה זו נמשכת גם לאחר מותה של האשה. בהמשך מובאים דברי השולחן הערוך כדי לחזק פסיקה זו.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רבי יהודה

רב חסדא

מר עוקבא

מושגים

"שני חלילים ומקוננת"

"עולה עמו ואינה יורדת"

אורחא - אורח חייו של אדם.

מונחי הדיון התלמודי

תנא קמא

היכי דמי

מאי טעמא?

הני מילי…

הרחבות ותוספות

סרט קצר על מקוננת מקצועית, מקצוע שהולך ונעלם כיום. חלק ראשון:

חלק שני: