But Did You Remember to Thank Them? Carpools, Korbanot, and Gratitude Simchat Torah 5779 | East Hill Synagogue
לְמַעַן֮ יֵדְע֣וּ דֹרֹֽתֵיכֶם֒ כִּ֣י בַסֻּכּ֗וֹת הוֹשַׁ֙בְתִּי֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל בְּהוֹצִיאִ֥י אוֹתָ֖ם מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אֲנִ֖י יְהוָ֥ה אֱלֹהֵיכֶֽם׃

In order that future generations may know that I made the Israelite people live in booths when I brought them out of the land of Egypt, I the LORD your God.

חג הסוכות תעשה לך באספך מגרנך ומיקבך - באספך את תבואת הארץ ובתיכם מלאים כל טוב דגן ותירוש ויצהר. למען תזכרו - כי בסוכות הושבתי את בני ישראל במדבר ארבעים שנה - בלא יישוב ובלא נחלה ומתוך כך תתנו הודאה למי שנתן לכם נחלה ובתים מלאים כל טוב ואל תאמרו בלבבכם כחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה.

You are to [build Sukkot] at the time you gather in the produce of the earth and your houses are filled with all the good things it produces such a grain, grape, wine and oil (olives). This is to be done in order that you will remember” כי בסוכות הושבתי את בני ישראל, in the desert for a period of 40 years when they neither owned land nor found themselves in a cultivated part of the earth. Remembering all this you will have ample reason to be grateful to the One Who has provided you with all of your present wealth and comfort. You must not fall into the trap of thinking that all this success is due to your own efforts.

(י) וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ. (יא) הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. (יב) פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טוֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ...וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים....וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה.

(10) And thou shalt eat and be satisfied, and bless the LORD thy God for the good land which He hath given thee. (11) Beware lest thou forget the LORD thy God, in not keeping His commandments, and His ordinances, and His statutes, which I command thee this day; (12) lest when thou hast eaten and art satisfied, and hast built goodly houses, and dwelt therein...then thy heart be lifted up, and thou forget the LORD thy God, who brought thee forth out of the land of Egypt, out of the house of bondage...and thou say in thy heart: ‘My power and the might of my hand hath gotten me this wealth.’

כי ה' אלהיך מביאך אל ארץ טובה וגו' - ולבסוף - ורם לבבך ושכחת - לכך אני מצוך לזכור את הדרך וספוק צרכיך משמים, וידעת כי לא בכח יגבר איש.

כי ה' אלוקיך מביאך אל ארץ טובה, so that in the end, you will become proud and forget the source of your wealth. In order to forestall such a development I command you to remember the path that led you to these achievements and who it was who supplied all this directly from the celestial regions. Knowing this will help you realize that man’s achievements are not due to his own resources.

ת"ר דור המבול לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להם הקב"ה...אמרו כלום צריכין אנו לו אלא לטיפה של גשמים יש לנו נהרות ומעינות שאנו מסתפקין מהן אמר הקב"ה בטובה שהשפעתי להן בה מכעיסין אותי ובה אני דן אותם שנאמר (בראשית ו, יז) "ואני הנני מביא את המבול מים"

The generation of the flood became haughty and sinned due only to the excessive goodness that the Holy One, Blessed be He, bestowed upon them.... The members of the generation of the flood said: Do we need Him for anything, even for the drop of rain that He causes to fall? We have rivers and springs from which we take our supply of water; we do not fear Him. The Holy One, Blessed be He, said: With the goodness that I bestowed upon them, with that they infuriate Me and with it I will sentence them, as it is stated: “And behold I will bring the flood of water” (Genesis 6:17).

רַבִּי חֲנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר: הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת

Rabbi Chanina, the Deputy High Priest, says: Pray for the welfare of the government...

זֶה־הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִֽילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ: זֶה־הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִֽילָה וְנִשְׂמְחָה בוֹ:

אָֽנָּא ה' הוֹשִֽׁיעָה נָּא: אָֽנָּא ה' הוֹשִֽׁיעָה נָּא: אָֽנָּא ה' הַצְלִיחָה נָא: אָֽנָּא ה' הַצְלִיחָה נָא:

א"ל אנטונינוס לרבי מפני מה חמה יוצאה במזרח ושוקעת במערב?

א"ל כדי ליתן שלום לקונה שנאמר (נחמיה ט, ו) "וצבא השמים לך משתחוים"

Antoninos said to Rabbi Yehuda HaNasi: For what reason does the sun emerge in the east and set in the west? Rabbi Yehuda HaNasi said to him: The sun always sets in the west in order to greet its Creator, as it is stated: “And the hosts of heaven worship You” (Nehemiah 9:6).

וּבְשַׂ֗ר זֶ֚בַח תּוֹדַ֣ת שְׁלָמָ֔יו בְּי֥וֹם קָרְבָּנ֖וֹ יֵאָכֵ֑ל לֹֽא־יַנִּ֥יחַ מִמֶּ֖נּוּ עַד־בֹּֽקֶר׃
And the flesh of his thanksgiving sacrifice of well-being shall be eaten on the day that it is offered; none of it shall be set aside until morning.

והענין דתכלית תודה שבא על הנס הוא כדי לספר חסדי ה׳ שגמל עליו . ומטעם זה ריבה הכתוב בלחם ומיעט בזמן אכילת תודה מכל שלמים. היינו כדי שיהי׳ מרבה ריעים לסעודה אחת ביום הקרבה ויהי׳ ספור הנס לפני רוב אנשים...

The purpose for bringing the thanksgiving sacrifice upon experiencing a miracle is in order to relate the kindness of God. It is for this reason that the Torah required great amounts of bread but then reduced the amount of time with which to eat it, in comparison to the other Shelamim sacrifices. This, in order to bring many friends together at one meal on the day of the sacrifice, at which the host will relate the miracle before them.

(ז) רבי פנחס ורבי לוי ורבי יוחנן בשם ר' מנחם דגליא: לעתיד לבא כל הקרבנות בטלין וקרבן תודה אינו בטל. כל התפלות בטלות ההודאה אינה בטלה...

Rabbi Pinchas, Rabbi Levi and Rabbi Yochanan said in the name of Rabbi Menachem of the Galilee, "In future times, the observance of the sacrifices will be nullified, with the exception of the Thanksgiving offering which will never be nullified. All of the prayers will be nullified, with the exception of the prayer of gratitude, which will never be nullified...

מודים דרבנן: מודִים אֲנַחְנוּ לָךְ. שָׁאַתָּה הוּא ה' אֱלקֵינוּ וֵאלקֵי אֲבותֵינוּ. אֱלקֵי כָל בָּשר. יוצְרֵנוּ יוצֵר בְּרֵאשִׁית. בְּרָכות וְהודָאות לְשִׁמְךָ הַגָּדול וְהַקָּדושׁ. עַל שֶׁהֶחֱיִיתָנוּ וְקִיַּמְתָּנוּ. כֵּן תְּחַיֵּנוּ וּתְקַיְּמֵנוּ. וְתֶאֱסוף גָּלֻיּותֵינוּ לְחַצְרות קָדְשֶׁךָ. לִשְׁמור חֻקֶּיךָ. וְלַעֲשות רְצונֶךָ. וּלְעָבְדְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. עַל שֶׁאֲנַחְנוּ מודִים לָךְ. בָּרוּךְ אֵל הַהודָאות:

(The rabbis thanks: We gratefully thank You, for You, O Lord our God, are our fathers' God, the God of all flesh, our Maker, the Maker of Creation. Blessings and thanksgivings to Your great and holy name for Your bringing us to life and preserving us. So [too], make us live and preserve us and gather our exiles to Your holy courtyards, to keep Your statutes and to do Your will and to serve You with a complete heart. About that which we thank You, blessed is the God of thanksgivings.)

(ח) וכשיגיע שליח צבור למודים וכורע כל העם שוחין ואומרין הודאה קטנה המתחלת כמו כן במודים שאין דרך העבד להודות לרבו ולומר לו אדוני אתה על ידי שליח. אלא כל אדם צריך לקבל בפיו עול מלכות שמים ואם יקבל על ידי שליח אינה קבלה גמור' שיוכל להכחיש ולומר לא שלחתיו. אבל בשאר התפלה שהיא בקשה יכול לתבוע צרכיו על ידי שליח שכל אדם חפץ בטובתו ולא יכחיש ויאמר לא שלחתיו וזהו שאמר דוד אמרת לה' ה' אתה אני בעצמי אמרתי לו ולא על ידי שליח.

When the Prayer Leader reaches the Modim Prayer [during the repetition of the Amidah] and bows, the congregation must also bow and say their own prayer of thanks that also begins with "Modim".

The reason being that it is not customary for a servant to give thanks to his master by way of an agent. Rather, every person must accept the yoke of Heaven with his own utterance. And, if he tries to do so by way of an agent, this is not a complete acceptance, for he could always contradict the agent, saying he never sent him.

By contrast, other prayers are requests, and one can make a claim to his needs by way of an agent, for one would not contradict someone who is doing something beneficial for him.

Thanks! How the New Science of Gratitude Can Make You Happier

by Dr. Robert Emmons

Our research has led us to conclude that experiencing gratitude leads to increased feelings of connectedness, improved relationships, and even altruism… when people experience gratitude they feel more loving, more forgiving and closer to God. Gratitude, we have found, maximizes the enjoyment of the good – our enjoyment of others, of God, of our lives. Happiness is facilitated when we enjoy what we have been given...

Gratitude elevates, it energizes, it inspires, it transforms. People are moved, opened, and humbled through experiences and expressions of gratitude. Gratitude provides life with meaning by encapsulating life itself as a gift.

וַיֵּ֖לֶךְ מֹשֶׁ֑ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל־כָּל־יִשְׂרָאֵֽל׃

Moses went and spoke these things to all Israel.

וילך משה: ויאמר הכתוב עתה כי משה הלך ממחנה לויה אל מחנה ישראל לכבדם כמי שירצה להפטר מחבירו ובא ליטול רשות ממנו: